Økonomi

Priskrigen om julevarene er i gang

De store kjedene mener at det ikke er like ellevilt som i fjor, men alle sier de har ambisjon om å være billigst.

Studentene Kaja Helene Olsen og Ingeborg Horpestad jubler over kjedenes priskrig på julevarer. Da blir det billig julegrøt og sjokolade.
  • Lorns Bjerkan

– Det er ikke i nærheten av hva det var sist jul og påske, men det er skjerpet konkurranse om dagen, sier Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop.

Hans kollega i Kiwi, Kristine Arvin, bekrefter dette:

– Det er tøff priskonkurranse nå om dagen, men situasjonen i fjor var helt ekstrem og uvanlig, sier hun.

I fjor tapte dagligvareforretningene millioner på priskrigen i forkant av julen. Det ble opplyst at kjedene tapte flere hundre millioner kroner i kampen om å ha de billigste varene.

Noen av dem som er glad for priskrig og billigere varer, er Kaja Helene Olsen og Ingeborg Horpestad.

– Det er helt topp, i alle fall for oss som er studenter, sier de to til Fædrelandsvennen, som møtte dem på Rema 1000 i Kristiansand sentrum lørdag.

  • Svenskehandelen har falt med en milliard: - Har vist en synkende tendens i hele år

Som i fjor?

Om de to studentene kan forvente samme tilstander som det var før jul i fjor, er ikke Arvin sikker på.

– Vi skal fortsette å presse prisen ut fra vår egen strategi, og samtidig følger vi med på hva konkurrenten gjør, for å være billigst på alle varer. Hvis vi ser de flytter ned prisen på et produkt, setter vi det ned tilsvarende eller lavere. I fjor begynte vi å underby hverandre, og det ble ekstremt lave priser. Nå ser vi denne tendensen på flere produkter, sier hun.

Også Kristiansen i Coop forteller at de er ute for å sjekke prisene til konkurrentene. Han mener det er «umulig å spå» om det blir like ville tilstander som i fjor.

– Hvilken konsekvens har det for dere at prisene settes ned?

– Vi taper penger på noen produkter, med den tøffe konkurransen som er nå. Men konsekvensen er større om vi ikke følger med på priskonkurransen. Vi har ikke råd til å la være, så tøft har det blitt, sier Kristiansen.

– Tøft i fjor

Arvi i Kiwi bekrefter at noen varer selges til under innkjøpspris.

– Det var tøft i fjor, men vi sa den gang at det var en investering for oss. Vi lovet å ha de billigste varene, og da var vi nødt til å holde løftet. Vi er villig til å ta regningen for å være billigst, sier hun.

– Hva er årsaken til at dette skjer nå?

– Det er alltid tøff konkurranse mellom lavpriskjedene. I forbindelse med høysesong og høytid blir konkurransen ekstra tøff. Vi slåss om de samme kundene. Vi vil at de skal ta julehandelen til oss, sier kommunikasjonssjefen.

Vil vinne prisundersøkelser

Kristiansen i Coop forteller at noe av motivasjonen for dem utover det å vinne kundene, er å gå til topps på prisundersøkelser.

– Det er en kjensgjerning at VG-børsen er det store. Den blir kjørt med jevne mellomrom, og det er viktig å vinne. Det er et signal til kundene. Det er mange som ser på den, forklarer han.

Aftenposten har i forbindelse med denne saken også vært i kontakt med Rema 1000.

Via kommunikasjonssjef Øyvind Arum får vi blant annet overbrakt følgende sitat fra prisdirektør Stian Mårdalen:

– Vi har sagt at vi skal ha de laveste prisene, ikke bare på julevarer, men hele sortimentet. Vi ser at noen forsøker å matche våre priser, men da kutter vi prisene ytterligere.

Les mer om

  1. Kiwi
  2. Rema 1000
  3. Coop
  4. Julehandel