Åtte spørsmål og svar om Volkswagen-skandalen

Nesten alle dieselbiler har større utslipp enn testene viser. Men ikke alle bryter loven for å få det til.

Onsdag sa Volkswagens toppsjef Martin Winterkorn takk for seg etter tidenes bilskandale. Det spekuleres i om ikke flere hoder må rulle etter skandalen. Både selskapet selv, tyske myndigheter og det amerikanske justisdepartementet har satt i gang etterforskning i saken.

Toppsjef Martin Winterkorn får trolig en pensjon på 275 millioner kroner med seg ut av døra når han går. Avhengig av om han teknisk sett har fått sparken eller gikk på eget initiativ, kan han få enda mer med seg ut av konsernet, skriver Bloomberg.

Her er noen av de mest sentrale spørsmålene i saken:

1. Hvordan har Volkswagen jukset?

Det amerikanske miljødirektoratet EPA mener bilprodusenten har installert et «jukseprogram» i sine dieselbiler. Bilens programvare kjenner igjen ratt— og pedalbevegelser som er typiske for en testsituasjon, og dermed reduseres utslippene av miljøskadelige stoffer.

Når bilene var i vanlig bruk ble funksjonen slått av, og bilene slapp ut opp til 40 ganger mer av gassen nitrogenoksid, NOx, enn tillatt. Volkswagen innrømmer lovbruddet, og må nå tilbakekalle nesten en halv million biler i USA, skriver The Guardian.

2. Hvordan ble det oppdaget?

Miljøorganisasjonen International Council on Clean Transportation (ICCT) hadde utslippstestet europeiske biler og ville gjøre det samme i USA, hvor reglene for utslipp er strengere.

Forskere ved universitetet i West Virginia utførte testene på tre tilfeldig valgte dieselbiler - to VW-modeller og en BMW. Utslippene fra bilene på landeveien var mistenkelig mye dårligere enn i laboratorietestene, noe som førte til ekstra undersøkelser. Lederen for forskergruppen som avslørte jukset sier til Svenska Dagbladet at de ikke hadde noen mistanker om hva de ville finne.

Volkswagen forsøkte allerede for fem måneder siden å komme amerikanske myndigheter i forkjøpet idet selskapet forsto at utslippsjukset kunne bli avslørt, ifølge Reuters.

3. I hvilke biler sitter «juksemotoren»?

Juksefunksjonen finnes i en 2,0 liters dieselmotor med typebetegnelse EA 189 i følgende modeller:

  • Jetta (2009-2015)
  • Beetle (2012-2015)
  • Beetle Convertible (2013-2015)
  • Audi A3 (2010-2015)
  • Golf (2010-2015)
  • Golf Sport Wagen TDI (2015)
  • Passat (2012-2015)
    Hvor mange biler det gjelder i Europa er foreløpig ikke kjent, men ifølge Volkswagen selv er det jukset med til sammen 11 millioner biler.

De siste fem årene er det ifølge VGsolgt 96.000 bilmodeller av merkene Volkswagen, Audi og Skoda i Norge som kan være utstyrt med en slik motor. Den norske importøren Harald A. Møller jobber nå for å finne ut hvor mange biler det gjelder.

Ifølge den svenske nettavisen Omnifinnes minst 60.000 biler med denne motortypen i Sverige.

4. Er testene gode nok?

Det har lenge vært kjent at laboratorietestene som nye bilmodeller gjennomgår før de typegodkjennes viser urealistisk lave utslippsnivåer. Rolf Hagman ved Transportøkonomisk institutt har i flere år ledet tilsvarende utslippstester av dieselbiler i Norge og Finland på vegne av vegdirektoratet. Han sier alle dieselbiler slipper ut mer miljøgasser når de kjører i trafikken enn testene fanger opp.

- Testene som brukes ved typegodkjenning i Europa tar utgangspunkt i en veldig «snill» kjøresyklus med lave akselerasjoner. Vi har testet bilene i mer realistiske situasjoner, for eksempel bykjøring og kjøring i lavere temperaturer. Da er utslippene mye større, sier Hagman.

Ifølge Espen Andersson, avdelingsdirektør ved Vegdirektoratets seksjon for kjøretøy, er en ny og mer realistisk test allerede er ferdig utviklet, og venter nå på godkjenning i EU. I tillegg innføres krav om utslippsmålinger av bilene i vanlig trafikk.

— Dette er krav som er vanskelige å få gjennom og det tar ofte veldig lang tid, fordi bilindustrien motarbeider endringene som best de kan. Nye regler medfører selvfølgelig store kostnader for bilprodusentene, sier Andersson.

Les også om tyske myndigheters reaksjon i denne artikkelen:

Les også

Tysk påtalemyndigheter etterforsker Volkswagen

Både Andersson og Hagman er likevel overrasket over at Volkswagen har tatt risikoen og bevisst manipulert de amerikanske testene.

5. Hvorfor har Volkswagen jukset?

Dieselbiler har ikke vært spesielt populære i USA, blant annet på grunn av de strenge utslippsreglene i landet. Volkswagen har forsøkt å fremstå som mer miljøvennlige, og har blant annet brukt slagordet «ren diesel» i sine kampanjer, skriver nettavisen Vox.com. Avgiftene på miljøvennlige biler er som regel lavere. I tillegg kan miljøprogrammet gjøre motoreffekten dårligere, noe som kan forklare hvorfor Volkswagen ønsket å slå det av under vanlig kjøring med bilene.

— Mindre NOx-utslipp er forbundet med mindre gasspådrag og dårligere effekt av drivstoffet. Derfor kan drivstofforbruket også ha vært noe lavere på bilene med «juksemotorer», forklarer Rolf Hagman.

6. Hvordan påvirker det forbrukerne?

Bortsett fra eventuelle avvik i drivstofforbruket, påvirker ikke jukseprogrammet bilene. I Norge har NOx-målingene innvirkning på avgiften på kjøretøy. Det er foreløpig uklart hvem som må ta regningen dersom utslippene skulle vise seg å være større enn målingene viser. I USA har bileiere allerede samlet seg og varsler flere massesøksmål mot bilgiganten, skriver Reuters.

- Amerikanerne blir nok mye mer opprørt over dette. Folk knytter sin identitet til bilen sin og har kjøpt den i god tro, sier Peggy Simcic Brønn. Hun er professor ved BI og har forsket på bedrifters omdømme og samfunnsansvar.

— Tilbakekallinger av biler med tekniske feil skjer jo av og til. Men det at selskapet har brutt loven med vilje vil ta lang tid å tilgi, om det i det hele tatt er mulig, sier Brønn.

7. Hva skjer med Volkswagen nå?

Kursen på Volkswagen-aksjene falt med over 30 prosent de første dagene etter avsløringene.

To dager etter avsløringen innrømmet bilprodusenten at de hadde jukset, og administrerende direktør Martin Winterkorn sa at han personlig beklaget dypt. Nå har Winterkorn gått av, og det spekuleres i om ikke flere hoder må rulle etter skandalen. Både selskapet selv, tyske myndigheter og det amerikanske justisdepartementet har satt i gang etterforskning i saken.— Det kan også bli aktuelt å etterforske ansatte på ledernivå i Volkswagen, heter det i en uttalelse fra tyske påtalemyndigheter.

Torsdag ble det kjent at Winterkorn trolig får en pensjon på 275 millioner kroner med seg ut av døra når han går. Avhengig av om han teknisk sett har fått sparken eller gikk på eget initiativ, kan han få enda mer med seg ut av konsernet, skriver Bloomberg.

Ifølge CNBCkan bøtene pr. bil i USA bli på 37.000 dollar, eller 310.000 kroner, og totalsummen er dermed oppe i 149 milliarder kroner for de tilbakekalte bilene. I tillegg er salget av nye biler stoppet. Kursen på Volkswagen-aksjene falt med over 30 prosent de første dagene etter avsløringene.

I tillegg kan Volkswagen i USA stå overfor et gruppesøksmål , skriver Sky News. Det er et advokatfirma i Chicago som har saksøkt Volkswagen i vegne av to kunder.

8. Rammer skandalen den tyske industrien?

Nyhetstjenesten Bloomberg skriver at en tysk avis melder om at enkelte modeller fra BMW har høyere utslipp enn det som er lovlig i Europa. BMW avviser at de har installert programvare som kan gjenkjenne når bilene blir testet og når de kjøres vanlig. Dette skal imidlertid ikke gjelde bilmodellen som selges i USA, den har passert testene som felte Volkswagen.

Omdømmemessig er «Dieselgate», som amerikanerne kaller saken, verre enn de økonomiske kostnadene. Peggy Simcic Brønn ved BI kaller det en «katastrofe» for Volkswagen:

— Dette er den verste krisen som kan ramme en organisasjon. Volkswagen assosieres først og fremst med trygge og rolige familiebiler, ikke som et kynisk storselskap. Så avdekkes det at de har brutt loven bevisst, noe som burde vært helt utenkelig, sier Brønn.

Volkswagen eier også flere andre bilmerker, som Audi og Skoda. Brønn tror de fleste vil skygge unna merkenavnet Volkswagen en stund fremover.

- Spørsmålet er om dette er et tegn på en ukultur i Volkswagen-konsernet, eller om det gjelder hele industrien, sier Brønn.

Hun mener det først og fremst er merket VW som rammes av skandalen, mens andre tror jukset med den tyske «folkebilen» kan ramme hele den tyske industrien.

— «Made in Germany» handler om kvalitet og tillit. Nå er den tilliten tapt. Ingen kunne ha forestilt seg størrelsen på dette, og skaden for tysk industri vil bare bli verre og verre. Dette er bare toppen av isfjellet, sier professor Ferdinand Dudenhöffer til NTB.

I tillegg har avsløringene satt NOx-målinger på agendaen. Bellona sier til TV 2 at de nå stiller spørsmål ved Statistisk Sentralbyrås tall som sier at NOx-nivåene har gått ned, fordi de er basert på utslippstester av bilene. Høye utslipp av NOx er et problem for luftkvaliteten i mange byer, og kan blant annet føre til luftveissykdommer og sur nedbør.

Er du opptatt av klima? Vår klimajournalist Ole Mathismoen har fulgt klimautviklingen på nært hold i mange år. Her får du innsikt i hva som skjer i Arktis:

Les også

Mye av issmeltingen i Arktis skyldes ikke klimaendringer

Og her er det en videoreportasje som er verdt å få med seg: