Økonomi

Journalist frikjent i Luxembourg, to varslere dømt til betinget fengsel

De to tidligere PwC-ansatte Antoine Deltour og Raphael Halet er dømt til betinget fengsel for å ha avslørt hvordan store selskaper brukte lovverket i Luxembourg til å unngå skatt. Journalisten Edouard Perrin ble frikjent.

Den franske journalisten Edouard Perrin spilte en sentral rolle i det store LuxLeaks-prosjektet, og ble frikjent. To PwC-ansatte ble imidlertid dømt til betinget fengsel. Mar Cabra/ICIJ

  • NTB
  • Aftenposten
  • Sigurd Bjørnestad

Ikea, Pepsi, Deutsche Bank og AIG. Alle er de blant de mange hundre selskapene som fikk redusert skatten til et minimum ved å inngå gullkantede avtaler med Luxembourg.

Omfanget av de hemmelige skatteavtalene ble kjent da 28.000 sider med dokumenter ble lekket fra revisjonsselskapet PricewaterhouseCoopers (PwC) i Luxembourg.

Lekkasjene, som fikk navnet LuxLeaks, bidro blant annet til at EU-kommisjonen tok grep for å forsøke å sikre at store globale selskaper betaler mer i skatt.

Slapp soning på 18 måneder

Påtalemyndigheten i Luxembourg hadde bedt om at franskmennene Antoine Deltour og Raphael Halet måtte sone 18 måneder i fengsel.

Onsdag ble de i stedet dømt til betinget fengsel, i tillegg til at de må betale bøter. Journalisten Edouard Perrin, som også var tiltalt i saken, ble frikjent.

Støttegruppa til Antoine Deltour har nå kommet med en reaksjon. De sier at Deltour har varslet at han vil anke dommen.

Perrin var satt på tiltalebenken for å ha mottatt tusenvis av dokumenter fra Deltour og Halet.

– Jeg synes alle bør takke varsleren og gravejournalistene som har lagt så mye jobb i dette. Mitt problem er at jeg ikke kan gjøre noe for å forhindre at han ender i fengsel. Hvert medlemsland har sitt eget sett med regler, sa EUs danske konkurransekommissær Margrethe Vestager tilavisen EurActiv i januar.

LuxLeaks verden rundt

De lekkede dokumentene var grunnlaget for en TV-doumentar den franske journalisten Edouard Perrin lagde i 2012 om skattetilpasning i Luxembourg.

I fjor høst var dokumentene grunnlaget for det storeLuxLeaks-prosjektet i regi avThe International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ).

ICIJ har i år stått for de stor avsløringene knyttet til de såkalte Panama Papers.

ICIJ kommenterer dommen i Luxembourg her.

Les også

65 medlemmer av EU-parlamentet har fått ett år på seg - skal granske Panama Papers-avsløringene

Les også

Panama-papirenes største skatt | Hans Christian Holte

Les også

Islands statsminister gikk av som følge av Panama Papers - nå dras presidenten inn i avsløringene

Luxembourg holder fast ved at avtalene er helt etter boken og at det er personene bak lekkasjene som har brutt loven. Derfor har de nå fått dem dømt.

– At et av landene som grunnla EU velger å straffeforfølge en journalist for saker som helt klart er i offentlighetens interesse, viser en manglende respekt for journalistikkens rolle når det kommer til å holde dem med makt ansvarlig, sier Gerard Ryle, direktør i The International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ) i en kunngjøring.

LuxLeaks var et samarbeid mellom 80 journalister i 26 land. En rekke artikler om de hemmelige skatteavtalene ble publisert i medier verden rundt. Det skjedde samtidig som Jean Claude Juncker fra Luxembourg startet som leder for EU-kommisjonen.

«Skammelig dom»

– Dette er en skammelig dom. Vi fordømmer at man straffer varslere
som handlet i offentlighetens interesse. Varslere bør beskyttes og takkes, ikke straffes, sier daglig leder Sigrid Klæboe Jacobsen i den norks avdelingen av nettverket Tax Justice Network (TJN)

Hun mener den økte åpenheten rundt skattepardisene siste årene er mye mer takket være enkeltpersoners mot til å varsle, enn
politikeres vilje og handlekraft.

– Informasjonen som ble avdekket gjennom LuxLeaks burde aldri vært holdt hemmelig i utgangspunktet. Borgere bør ha rett til å vite hvor multinasjonale selskaper gjør forretninger og hva de betaler i skatt, sier hun.

De avdekket hvordan Ikea og hundrevis av andre krympet skatten. Nå kan de få bøter og fengsel.

Tannleger via Luxembourg

Aftenposten deltok i LuxLeaks-prosjektet og skrev om oppkjøpene av hjelpemiddelprodusentenHandicare og tannlegekjedenColosseum-klinikkene. Oppkjøpene ble gjort av de nordiske oppkjøpsfondeneNordic Capital ogIK Investment Partners.

Oppkjøpene skjedde via Luxembourg og tilbake til Norge med en kjede av selskaper, komplisert finansiering og tilsagn om lempelig skattbehandling fra myndighetene i Luxembourg.

Begge oppkjøpsselskapene sa at oppkjøpene var organisert via Luxembourg for å unngå at fondets andelseiere ble dobbeltbeskattet.

I forbindelse med lekkasjene benektet PwC «enhver påstand om at det er noe upassende ved selskapets virksomhet».

Aftenpostens saker om LuxLeaks:

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Luxembourg

Relevante artikler

  1. VERDEN

    LuxLeaks: Varslere i Luxembourg får lavere straff

  2. ØKONOMI

    EU skal granske Nikes skattefinte

  3. ØKONOMI

    Luxembourg anker dommene mot varslere

  4. ØKONOMI

    Ny lekkasje: Nå kan du søke i informasjon om 175.000 selskaper i skatteparadiset Bahamas

  5. ØKONOMI

    Eva Joly mener «ulv i fåreklær» styrer EU

  6. ØKONOMI

    Slipper navn på 110.000 personer som knyttes til skatteparadis