Listhaug krever å få vite hvem som er prisverstinger

Dagligvarekjedene lover full åpenhet i arbeidet med å finne ut i hvilke lommer pengene for dyrere mat har havnet.

Mat- og landbruksminister Sylvi Listhaug hilste på Coop-sjef Svein Morten Skaldehaug under møtet fredag.

— Jeg er fornøyd fordi kjedene nå har sagt at jeg skal få tilgang til den informasjonen som er nødvendig for å finne ut av hvor pengene går i denne verdikjeden. Dette har vært noe av problemet tidligere, sier landbruks- og matminister Sylvi Listhaug (Frp) til Aftenposten.

Inn på teppet

Fredag kalte hun landets største dagligvarekjeder inn på teppet etter nyheten om at matvareprisene økte med 3,2 prosent fra juni til juli – den største økningen på én måned siden 1982.

Peker på leverandørene

Kjedene selv mener prisøkningen i hovedsak skyldes økte priser hos leverandørene. Statsråden har derfor bedt om en liste over hvilke leverandører som har økt prisene mest.

— Jeg er godt fornøyd med at de er villige til å gi meg informasjon om hvilke leverandører som bør innkalles til møte, fordi noen av dem har økt prisene ganske kraftig, sier Listhaug.

Hun varsler at hun vil ha et møte med utvalgte leverandører allerede kommende uke.

Skuffet over Ica

Møtet fredag kom i stand etter en flere dagers nokså opphetet debatt om norske matvarepriser og årsaken til disse. NorgesGruppen, Rema 1000, Coop og Bunnpris deltok alle på møte.

Ica, som har en markedsandel på drøyt 11 prosent i Norge, valgte imidlertid å droppe møtet med ministeren. Til Aftenposten hevdet de at de ikke hadde tid til å prioritere det.

— Jeg synes det er veldig synd at Ica ikke møter opp her, og at de ikke fant tid til å være med å uttrykke det de mener i en så viktig debatt, sier Listhaug.

«Konstruktivt»

Representanter for kjedene som deltok på møtet, beskrev det som «konstruktivt». De varslet åpenhet om prissetting og bakgrunnen for prisøkningen i sommer.

— Vi er glade for at statsråden vil gå gjennom hele verdikjeden. Det er veldig bra. Diskusjonen har ofte stoppet hos oss i butikkene. Vi skal stille med det vi kan og være åpne om hvordan vi kalkulerer varer og priser, sier administrerende direktør i Rema 1000 Norge, Tom Kristiansen.

Bøndene

Listhaug fikk kraftig kritikk av landbruksorganisasjonene og enkelte i opposisjonen i forbindelse med vårens jordbruksoppgjør.

Statsråden avviser imidlertid at hun nå benytter anledningen til å gå etter dagligvarekjedene for å blidgjøre norske bønder.

— Nei, de to tingene har ingenting med hverandre å gjøre. Det viktige for meg er norske forbrukere. Når prisen øker mer enn den har gjort på én måned siden 1982, er det ikke bekvemt, men helt nødvendig for meg å engasjere meg i dette.

- Så du bruker ikke prisoppgangen for å markere deg ekstra overfor kjedene?

— Nei, jeg mener det er min jobb å følge opp dette videre. Det er vanskelig å få øye på hvor pengene går, og derfor er det viktig at jeg nå skal få mer informasjon, sier Listhaug.

Rekordår

De tre konsernene som kontrollerer det meste av norsk dagligvarehandel, hadde i fjor et samlet overskudd før skatt på drøyt 5,2 milliarder kroner.

Det tilsvarer et overskudd på 14 millioner kroner hver eneste dag.

Reitangruppen

For Reitangruppen, med Rema 1000, var 2013 et rekordår, med et resultat før skatt på 2,6 milliarder kroner.

Dette tilsvarte en omsetningsøkning på 7,9 prosent, og samlet sett var 2013-resultatet det beste for Reitangruppen noensinne. Rema 1000 har en anslått markedsandel på 23,2 prosent.

NorgesGruppen

Også konkurrentene i NorgesGruppen hadde et bra fjorår.

Landets desidert største dagligvareaktør har med over 1700 dagligvarebutikker en markedsandel på nær 40 prosent. De eier kjedene Ultra, Spar, Kiwi, Joker og Meny.

Fjorårets tall viser et overskudd før skatt på 2,4 milliarder kroner. Tallene gjelder hele konsernet, og inkluderer dermed også penger fra kioskene (Mix-kjeden), restauranter (blant annet Dolly Dimple's) og kafeer som Kaffebrenneriet.

Coop

Coop i Norge leverte et resultat før skatt på 222 millioner kroner i 2013, som omfatter alle samvirkelagene.

Avviser pengemotiv

Aftenposten har spurt sjefene for de største kjedene om prisoppgangen og Listhaugs initiativ.

Tom Kristiansen, Rema 1000

Tom Kristiansen.

Har dere økt prisene for å bedre egne marginer? Nei, hele vår prisøkning ligger i økte innkjøpspriser. Det vil vi dokumentere for Listhaug.

Opplever dere at Listhaug deler deres virkelighetsforståelse?

Vi er nok ikke helt enige, men dette var et greit møte og vi er nok nå litt nærmere en felles virkelighetsforståelse.

Svein Morten Skaldehaug, Coop

Svein Morten Skaldehaug (t.v.)

Har dere økt prisene for å bedre egne marginer? Nei, vi har ikke økt inntjeningen.

Opplever dere at Listhaug deler deres virkelighetsforståelse?

Ja, Listhaug lyttet og fulgte opp med spørsmål. Jeg tror vi har en god, felles forståelse.

Øyvind Andersen, NorgesGruppen

Øyvind Andersen.

Har dere økt prisene for å bedre egne marginer?Nei, NorgesGruppen har ikke økt prisene for å bedre vår egen margin.

Opplever dere at Listhaug deler deres virkelighetsforståelse?

Vi kjenner oss ikke igjen i det bildet hun beskriver. Men hun bygger kunnskap og er faktabasert og det opplever vi som veldig konstruktivt.