Så mye sopte Kjos inn på kofferter og gebyrer
Er det rart Bjørn Kjos smiler fra øre til øre? Bare se hvor mye penger han drar inn på at du bestiller mat, sete og bagasje og betaler flybilletten med kredittkort.
Når du kjøper en flybillett hos Norwegian og i samme slengen bestiller servering, sete og koffert, strømmer ekstrainntektene inn i kassen til selskapet.
Og det er ikke akkurat vekslepenger vi snakker om:
For hele året 2015 tok Norwegian inn i alt 3,3 milliarder kroner på at reisende kjøpte seg valgfrie tilleggsprodukter, går det frem av selskapets fjerdekvartalsregnskap som ble lagt frem torsdag.
Mest salg av service-pakker
Kvartalet endte blodrødt, minus 700 millioner kroner, men salg av tilleggsprodukter og gebyrer økte med over 20 prosent i forhold til 2014.
LES OGSÅ:
Dette er Kjos' nye superfly
At salg av tilleggsprodukter og gebyr for kredittkortbruk er en viktig inntektskilde bekrefter kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik overfor Aftenposten.
Hun sier at de største inntektene kommer fra salg av pakker til passasjerene, som inkluderer betaling for både valgt sete, mat under reisen og bagasje:
— Når dette salget øker så har det først og fremst sammenheng med Norwegians økte satsing på interkontinentale ruter. På slike lange flyvinger vil det være naturlig for de fleste å bestille mat og få velge hvor man vil sitte i flyet. Det vil også være prisgunstig for de reisende å kjøpe dette som en pakke, sier hun.
Så vidt i pluss
— Det er verdt å merke seg at dette ikke er gebyrer, slik det ofte blir hevdet, men valgfrie kjøp som den enkelte passasjer bestiller som et tillegg til billetten. Det går altså utmerket an å reise fra Oslo til New York uten f.eks. å kjøpe mat om bord, sier Skånvik.
LES OGSÅ:
Slik skal Flytoget lokke til seg flere reisende
Driften av Norwegian gikk så vidt i pluss i fjor, med stusslige 75 millioner kroner av en omsetning på 22,5 milliarder kroner. Tallet er sterkt påvirket av et urealisert tap på sikring av drivstoff for 2016 og 2017 som utgjør hele 800 millioner kroner.
Resultatet før skatt er imidlertid en forbedring fra 1,7 milliarder kroner i forhold til 2014. Resultatet sendte Norwegian ned på børsen torsdag med minus 2,6 prosent.
Fjoråret et pustehull for Kjos
Kjos selv sier at 2015 var et hvileskjær i Norwegians ambisiøse ekspansjonsplaner. Ikke desto mindre reiste nærmere 26 millioner passasjerer i de rødhvite flyene, og Kjos vippet i fjor SAS ned fra tronen som det største flyselskapet på Oslo Lufthavn.
LES OGSÅ:
Nå smiler Kjos ekstra bredt – av en helt bestemt grunn
Underskuddet på 703 millioner i siste kvartal i fjor sier Kjos skyldes i stor grad sikring av drivstoff for 2016 og svak norsk krone.
– Vi går inn i 2016 med gunstige drivstoffsikringer og en av Europas nyeste flyflåter. Det er en betydelig konkurransefordel. Generelt ser vi også en god etterspørsel etter flyreiser, sier Kjos.
Samtidig sier Kjos at beslutningen om en ny flyavgift i Norge på 88 kroner fra 1. april skaper usikkerhet for hele flybransjen.