Økonomi

Rema til kamp mot Kiwis «momskampanje»

Engasjerer advokat og klager til Forbrukerombudet.

Rema 1000 har engasjert advokat for å stanse konkurrenten Kiwis «momskuttkampanje». Foto: Daniel Sannum Lauten

  • Jonas Skybakmoen

Rema 1000 har engasjert advokatfirmaet Bahr til å stanse konkurrenten Kiwis «momskutt»-suksess. Det skriver adressa.no.

Rema-konsernet mener nemlig at Kiwi bryter markedsføringsloven, skriver VG. Kiwi kuttet første gang moms på frukt og grønt i 2007, og fulgte opp med på å kutte moms på nøkkelhullvarer i fjor.

— Ulovlig

I et brev fra Bahr-advokat Pål Hurlen til Forbrukeromåbudet, krever Rema at ombudet «pålegger Kiwi å fjerne ulovlige henvisninger til prisreduksjoner tilsvarende momsen i alle former for markedsføring».

Les også

Eierne har fått over én milliard de siste tre år

Rema mener at Kiwi aldri har kuttet prisene med 14 prosent (tilsvarende matmomsen), men heller foretatt kutt ut ifra egne kalkyler og tenkte, fremtidige priser. Disse kuttene blir ikke like store som momsendringene, mener Rema. Kiwis ordning omfatter også nøkkelhullprodukter. Da regjeringen satte opp matmomsen fra 14 til 15 prosent ved årsskiftet, svarte kjeden med en ny kampanje der de kutter i prisen tilsvarende økningen.

«Smålig»

Dermed ser det ut som at Kiwi kutter prisene 15 prosent, mener Rema og Bahr, som får delvis støtte fra Forbrukerombudet. Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy mener imidlertid at påstandene er feilaktige.

— For oss er det uvirkelig at Rema 1000 går til et så overraskende skritt som å sette et av landets fremste advokatkontorer på å fremme en klage mot oss. Det vitner om at de er desperate fordi vi har en formidabel suksess. Det unner de oss ikke. Det er noe smålig over et slikt angrep, sier Bjørkøy til VG.

Kjeden har økt salget av frukt og grønt og nøkkelhullsprodukter med henholdsvis 23,2 prosent og 22 prosent siden de kuttet i momsen, ifølge avisen.

Kiwi eies av Norgesgruppen. Kjeden har en markedsandel på 15,2 prosent, mens Rema 1000 har en markedsandel på 21,3 prosent. Både Kiwi og Rema tok markedsandeler i fjor, og var de to kjedene som vokste mest i det norske dagligvaremarkedet.

Hva synes du? Si din mening i kommentarfeltet eller på våre facebooksider!

  1. Les også

    Langt igjen for å nå økologisk mål

  2. Les også

    Rema kuttet prisene - men bare i Oslo

  3. Les også

    Nå er luksusmaten pop igjen

  4. Les også

    PR-byrå blandet Nøkkelhull-kortene

  5. Les også

    Avviser at sunnhetsmerke vannes ut

  6. Les også

    Colonialmajoren hater å handle mat

Det er blant annet denne reklamefilmen Rema 1000 reagerer på. Foto: Skjermdump Kiwi.no

Utsnitt fra en av Kiwis reklamefilmer. Foto: Skjermdump Kiwi.no

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Priskrig på smågodt slår ihjel Kiwis sunnhetskampanje, mener ekspert

  2. ØKONOMI

    Katastrofe-februar for Rema 1000

  3. ØKONOMI

    Markedsekspertene er skeptiske: Frykter at Æ sender Rema inn i dødsspiral

  4. ØKONOMI

    «Bestevenn»-strategien koster Rema millioner

  5. ØKONOMI

    Coop og Kiwi følger opp Æ – nå er det priskrig på frukt og grønt

  6. ØKONOMI

    Nå slåss dagligvarekjedene om å gi deg den høyeste rabatten på frukt og grønt