Telenor prøver seg i utlandet på nytt
Telenor går tungt inn i Finland etter å ha brent seg i Russland og India. I sitt nordisk nærområde skal konsernsjef Sigve Brekke ha lønnsomhet fra første dag.
Tirsdag fortalte Telenors konsernsjef Sigve Brekke om sitt finske kjøp på en pressekonferanse i Helsinki. Foto: Lehtikuva/Roni Rekoma, Reuters.
Telenor er igjen på storhandel i utlandet.
Tirsdag kom meldingen om at det delvis statseide selskapet kjøper over halvparten av det finske teleselskapet DNA for 14,4 milliarder kroner.
Telenor har brent seg kraftig i utlandet. Men Børsens tredje største selskap har ikke tatt skrekken av store tap i India og korrupsjonstrøbbel i det russiske teleselskapet Vimpelcom.
Men det er ikke tilfeldig at Telenor kjøper mer enn halvparten av DNA.
– En viktig læring fra Vimpelcom er at vi må ha kontroll over selskapene. Vi må kunne gjøre tingene på vår måte, sier konsernsjef Sigve Brekke til Aftenposten.
I Vimpelcom eide Telenor på det meste 33 prosent. Eierstyringen av selskapet ble et mareritt og Vimpelcom fikk en bot på 6 milliarder kroner fra USA i forbindelse med korrupsjon i Usbekistan.
Telenor kjøper finsk telegigant
Brekke vil være blant de store
Brekke vil ikke sammenligne det nye kjøpet med satsingen i India. Der tapte Telenor store penger.
– I Finland vil vi har lønnsomhet hver dag. Kjøpet i DNA sikrer vårt utbytte og balanse, og det sikrer vår nordiske plattform, sier han.
I Telenors strategi er det Norden og Sørøst-Asia som gjelder. Asia er viktig for å kunne utnytte fordelene med å være stor. Med i alt 174 millioner mobilkunder er Telenor blant verdens største.
– Størrelsen gjør at vi kan samarbeide med gigantene i telemarkedet, sier Brekke.
Gevinst på deling
Når et selskap kjøper et annet, er målet å skape en gevinst som kjøper og selger kan dele.
Telenor har delvis tallfestet denne gevinsten: 200 mill. kroner skal spares årlig på bedre innkjøp og bedre utnytting av ulike mobilnett, såkalt roaming.
Men det skal skje mer.
– DNA har en svak posisjon i bedriftsmarkedet. Telenor er sterke i bedriftsmarkedet, sier Brekke.
Dermed skal DNA med Telenor i ryggen øke sin markedsandel i det finske bedriftsmarkedet.
Jon Fredrik Baksaas med bok: Telenor brøt egne prinsipper, tapte milliarder på Vimpelcom-salg
Telenor klager på gigantgebyr
Telenor får vekst på rett sted
Brekke er ikke enig i at Telenor er på vei over fra land der telebruken øker og over i såkalt modne markeder.
Modenhet i denne sammenhengen betyr at gammel og ung bruker smarttelefonene som en datamaskin døgnet rundt. Taket for videre vekst er nådd.
– Finland er et vekstmarked. Det er 4,8 prosent årlig markedsvekst i mobiltelefoni. Ingen sammenlignbare land er i nærheten, sier Brekke.
Han illustrerer dette med at bare 60 prosent av mobilkundene har 4G, resten ligger lavere. Databruken øker.
Dermed kan Brekke få det han liker best i den beste regionen.
– Vi skal ta markedsandeler. Derfor er kjøpet av DNA bra både for vår vekst og for vår Norden-strategi, sier han
Positiv analytiker
Teleanalytiker Frank Maaø i meglerhuset DNB Markets er relativt positiv til Telenors kjøp.
– Telenor har betalt en høy pris, men får et meget godt drevet selskap, sier han.
Maaø mener det er en fordel for Telenor å etablere seg i et marked som er på god vei inn i neste generasjons raske mobilnett (5 G).
– Dette er viktig både for å tjene penger og for å lære av Finland når 5 G skal innføres i Telenors andre markeder i Norden. Motsatt vei kan Telenor tilføre DNA kompetanse innen bedriftsmarkedet, sier han.
Les mer om
Flere artikler
Telenor og Axiata vil bli et av Asias største telekomselskaper, sjefen skal komme fra Telenor
Telenor jekker opp egne prognoser: Tror driftsresultatet vil vokse i 2020 likevel
Jevnt fra Telenor, men underskudd etter skatt
Resultatvekst for Telenor
Telenor blir utfordret av Vipps og jakter på nye inntekter
Schibsted sluker finsk rubrikkselskap