Økonomi

Telenor prøver seg i utlandet på nytt

Telenor går tungt inn i Finland etter å ha brent seg i Russland og India. I sitt nordisk nærområde skal konsernsjef Sigve Brekke ha lønnsomhet fra første dag.

Tirsdag fortalte Telenors konsernsjef Sigve Brekke om sitt finske kjøp på en pressekonferanse i Helsinki.
  • Sigurd Bjørnestad
    Sigurd Bjørnestad
    Journalist

Telenor er igjen på storhandel i utlandet.

Tirsdag kom meldingen om at det delvis statseide selskapet kjøper over halvparten av det finske teleselskapet DNA for 14,4 milliarder kroner.

Telenor har brent seg kraftig i utlandet. Men Børsens tredje største selskap har ikke tatt skrekken av store tap i India og korrupsjonstrøbbel i det russiske teleselskapet Vimpelcom.

Men det er ikke tilfeldig at Telenor kjøper mer enn halvparten av DNA.

– En viktig læring fra Vimpelcom er at vi må ha kontroll over selskapene. Vi må kunne gjøre tingene på vår måte, sier konsernsjef Sigve Brekke til Aftenposten.

I Vimpelcom eide Telenor på det meste 33 prosent. Eierstyringen av selskapet ble et mareritt og Vimpelcom fikk en bot på 6 milliarder kroner fra USA i forbindelse med korrupsjon i Usbekistan.

Les også

Telenor kjøper finsk telegigant

Brekke vil være blant de store

Brekke vil ikke sammenligne det nye kjøpet med satsingen i India. Der tapte Telenor store penger.

– I Finland vil vi har lønnsomhet hver dag. Kjøpet i DNA sikrer vårt utbytte og balanse, og det sikrer vår nordiske plattform, sier han.

I Telenors strategi er det Norden og Sørøst-Asia som gjelder. Asia er viktig for å kunne utnytte fordelene med å være stor. Med i alt 174 millioner mobilkunder er Telenor blant verdens største.

– Størrelsen gjør at vi kan samarbeide med gigantene i telemarkedet, sier Brekke.

Gevinst på deling

Når et selskap kjøper et annet, er målet å skape en gevinst som kjøper og selger kan dele.

Telenor har delvis tallfestet denne gevinsten: 200 mill. kroner skal spares årlig på bedre innkjøp og bedre utnytting av ulike mobilnett, såkalt roaming.

Men det skal skje mer.

– DNA har en svak posisjon i bedriftsmarkedet. Telenor er sterke i bedriftsmarkedet, sier Brekke.

Dermed skal DNA med Telenor i ryggen øke sin markedsandel i det finske bedriftsmarkedet.

Les også

  1. Jon Fredrik Baksaas med bok: Telenor brøt egne prinsipper, tapte milliarder på Vimpelcom-salg

  2. Telenor klager på gigantgebyr

Telenor får vekst på rett sted

Brekke er ikke enig i at Telenor er på vei over fra land der telebruken øker og over i såkalt modne markeder.

Modenhet i denne sammenhengen betyr at gammel og ung bruker smarttelefonene som en datamaskin døgnet rundt. Taket for videre vekst er nådd.

– Finland er et vekstmarked. Det er 4,8 prosent årlig markedsvekst i mobiltelefoni. Ingen sammenlignbare land er i nærheten, sier Brekke.

Han illustrerer dette med at bare 60 prosent av mobilkundene har 4G, resten ligger lavere. Databruken øker.

Dermed kan Brekke få det han liker best i den beste regionen.

– Vi skal ta markedsandeler. Derfor er kjøpet av DNA bra både for vår vekst og for vår Norden-strategi, sier han

Positiv analytiker

Teleanalytiker Frank Maaø i meglerhuset DNB Markets er relativt positiv til Telenors kjøp.

– Telenor har betalt en høy pris, men får et meget godt drevet selskap, sier han.

Maaø mener det er en fordel for Telenor å etablere seg i et marked som er på god vei inn i neste generasjons raske mobilnett (5 G).

– Dette er viktig både for å tjene penger og for å lære av Finland når 5 G skal innføres i Telenors andre markeder i Norden. Motsatt vei kan Telenor tilføre DNA kompetanse innen bedriftsmarkedet, sier han.

Les mer om

  1. Telenor
  2. DNA
  3. Sigve Brekke
  4. Økonomi