Widerøe vil kjøpe jetfly
Widerøe vil vokse ut av propellflyklassen, ifølge et ferskt styrevedtak.
Flyselskapet Widerøe har besluttet å gå til innkjøp av jetfly, for første gang i selskapets historie.
Det har i høst versert rykter om at selskapet på enkelte ruter vurderer å ta opp kampen med Norwegian og SAS, og nå er i alle fall flykjøpene kommet ett skritt nærmere:
På selskapets styremøte 9. desember i år, stemte styret over en investeringspakke som omfatter anskaffelse av nye fly i jetklassen, melder Hangar.no.
-Det er riktig at det på styremøtet 9. desember ble det tatt en investeringsbeslutning om anskaffelse av «regional jet». Valg av leverandør vil bli offentliggjort når forhandlinger er avsluttet og kontrakt signert, sier direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Widerøe, Silje Brandvoll til Hangar.no.
Aktuell kandidat fra Russland
Aktuelle flyprodusenter er canadiske Bombardier/Canadair, russiske Sukhoi og brasilianske Embraer, som leverer fly med setekapasitet på mellom 80 og 120 seter.
Den russiske flyprodusenten Sukhois Superjet 100-modell, som har vært i kommersiell drift siden april 2011, kan ta rundt 100 passasjerer med inntil fem seter i bredden.
- Å kjøpe et fly er ikke helt ulikt å kjøpe ny bil. Vi var med Norwegian på Dreamliner-shopping i USA.
Kan beholde dagens leverandør
Fra canadiske Bombardier, som har levert Dash 8-maskinene Widerøe bruker i dag, kan Widerøe velge CS100. Denne modellen ble først satt inn i kommersiell drift i sommer, av Swiss Air Lines. CS100 kan ta inntil 135 passasjerer, også med inntil fem seter i bredden.
Tredje, sannsynlige alternativ kommer fra Embraer. Det brasilianske selskapet kan stille sin E-jet-serie til rådighet – Enten E175 med inntil 80 seter, eller E195 med inntil 124 seter. Embraer-utgavene har bare fire seter i bredden. Den første kommersielle flyvningen med E175 var det polske LOT som sto for i mars 2014.
- Vil vi i fremtiden reise med større fly på færre avganger, eller har Boeing rett i at gigantflyenes tid er forbi?
Beslutningen forutsetter at fagforeningene WFF og WKF godkjenner dette i kollektivavtaler. Det skal være snakk om tre til fem slike fly, med første levering om to-tre år. På sikt kan det bli inntil ti stykk i Widerøe-flåten, melder Hangar.no.
Les også:
- Går mot strømmen: Milliardær satser på dette selskapet fra Oslo
- Også SAS har nye fly på vei inn: Den nye generasjonen SAS-fly har lynraskt WiFi og bredere seter