Økonomi

Kan være slutt på Coca-Cola i Rema-butikker

Remas nye strategi kan bety at du ikke vil finne Coca-Cola i Rema-butikkene fremover. I tillegg er Aass, Mack og Hansa Borg ute av butikkene.

Denne drikken kan du ikke regne med å finne i din Rema-butikk fra neste måned.
  • Marita E. Valvik
    Marita E. Valvik

Etter uke fire, det vil si i slutten av januar, går avtalen mellom Coca-Cola og Rema 1000 ut. Uten avtale, vil ikke Rema-butikkene få automatiske bestillinger på disse produktene.

I de siste dagene er kjøpmenn over hele landet informert om at de selv kan bestille Coca-Cola og Cola Zero direkte fra Coca-Cola, men det er opp til hver enkelt kjøpmann.

Etter at Rema i høst fortalte om sin nye «bestevenn-strategi», har leverandører fra hele landet kjent på hvordan det er når kjeden bestemmer seg for å være bestevenner med noen, mens noen andre havner i skyggen.

  • Les også denne fra 2011, som beskriver makten i dagligvarebransjen: Har du lett forgjeves etter disse varene i butikken?

For ikke lenge siden ble det kjent at chipsprodusenten Kims, som eies av merkevareselskapet Orkla, blir et av ofrene og blir kastet ut av hyllene på Rema.

Opp til kjøpmannen

Denne uken ble det kjent at Ringnes blir ny bestevenn, med den konsekvensen at Coca-Cola ikke har fått noen ny avtale på plass.

Dermed kan det være slutt på de kjente Coca-Cola flaskene i reolene på Rema, det er opp til kjøpmennene om de vil ta inn Coca-Cola og Coca-Cola Zero. Men alle de andre Cola produktene forsvinner, blant annet Fanta, Urge, Bonaqua og Sprite.

– Vi ønsker å få til en avtale. Vi hadde et bra samarbeid i 2016 og har gitt dem et bedre tilbud enn vi hadde da. Ambisjonen er å få på plass en avtale, sier kommunikasjonsdirektør Per Hynne i Coca-Cola.

Aass, Mack og Hansa forsvinner også ut

Flere kjente merkevareleverandører sliter med å få til nye avtaler med Rema.

Øl-merkene Aass, Mack og Hansa Borg forsvinner også ut av Rema-butikkene i år.

– Vi er ikke bestevenner, for å si det sånn. Dette er lite hyggelig, men aller mest er det synd på forbrukerne som vil få mindre å velge mellom, sier administrerende direktør Lars Midtgaard i Hansa Borg.

De vil kunne levere noe av sine merkevarer i regioner der de har bryggerier, men dette vil bety et svært begrenset utvalg.

Betyr oppsigelser i Hansa Borg

Midtgaard har ikke helt oversikten over hvordan dette vil slå ut, men han sier til Aftenposten at det vil få konsekvenser for de ansatte.

– Trolig må vi nedbemanne med 5 prosent, sier han.

Foreløpige beregninger viser at Ringnes vil få en markedsandel på 75 prosent av all ølomsetningen i Rema-butikkene.

  • Les også: Sender du en mann inn for å kjøpe Coca-Cola, kommer han ut med en halvliter til seg selv. Hva skjer når damene sendes inn i butikken med samme oppdrag? Her får du svaret

– Øl er en av de størst kategoriene i norsk dagligvarehandel, så dette er neppe i forbrukernes interesse, sier Midtgaard.

Tøffe forhandlinger

Etter det Aftenposten kjenner til, er det lenge siden forhandlingene i bransjen har vært så tøffe. I januar 2010 var det umulig å få tak i Nidars nyeste sjokolade Bergene Melk i halvparten av de norske dagligvarebutikkene.

Året før, 2009, klarte ikke Tine og Norgesgruppen å bli enige, noe som førte til begrensninger i utvalget av ost- og melkevarer i Kiwi, Meny, Joker og Spar. Denne situasjonen løste seg etterhvert.

Forskjellen i år er at Rema bevisst har gått inn for å begrense antall leverandører. Selv sier de at de ønsker å fjerne varer som er like, men med ulikt merke, for å gi plass til andre varer.

Rema vil skille seg ut

De mener butikkene i dag er for like og ønsker å skille seg ut.

I desember sa Lars Kristian Lindeberg, konserndirektør for strategi og innkjøp i Rema at de nå jobber med å finne varer som skiller seg ut.

– Hos oss heter det ikke lenger EMV, det vil si egne merkevarer, men UMV, unike merkevarer, sa han og la til:

– De fire veggene som utgjør butikken, flytter ikke særlig mye på seg sånn på kort sikt. Det vil si at vi har de kvadratmeterne vi har, og må heller jobbe med å fylle denne plassen med noe som skiller oss fra konkurrentene.

Viser til pressemelding

Aftenposten har spurt Rema om en ny kommentar i forbindelse med at Coca-Cola kan forsvinne ut av Rema-butikkene. Rema svarte med å sende over pressemeldingen med tittelen: «REMA 1000 prioriterer sukkerfrie produkter i 2017.»

Her beskrives samarbeidet med Ringnes.

Mer Tøyen-Cola i Rema

I denne meldingen sier Lindberg at de fortsatt skal selge de viktigste Coca-Cola produktene, men det viser seg altså å være opp til hver enkelt kjøpmann.

Kommunikasjonsdirektør Mette Fossum skriver i en SMS til Aftenposten at Coca-Cola er i sortementet.

– Løsningen vi har valgt åpner opp for lokalt og regionalt sortiment som for eksempel Tøyen-cola som er større enn coca cola på Ensjø. Vi skal ha mer spennende og unike butikker, gjentar Fossum på SMS.

Les mer om

  1. Maten vår
  2. Næringsmiddelindustrien