Økonomi

Europas flyselskaper slår alarm om flyavgiften

Utenlandske flyselskap raser mot den norske regjeringen og måten den nye flyavgiften blir innført på. - Norge må være den siste Sovjet-staten som går frem på en slik måte, er blant påstandene.

Utenlandske flyselskaper protesterer på manglende forskrifter om den nye norske flyavgiften. Her er fly fra forskjellige selskaper fotografert på flyplassen i Frankfurt i Tyskland. Foto: Michael Probst / TT / NTB Scanpix

  • Knut-erik Mikalsen
    Knut-erik Mikalsen

Seks europeiske luftfartsorganisasjoner slår alarm om den nye flyavgiften i et brev til finansminister Siv Jensen og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Aftenposten har fått tilgang til brevet til de to Frp-ministrene der Europas flyselskaper protesterer mot at det ikke er blitt gitt informasjon om hvordan de i praksis skal kreve inn den nye norske avgiften.

Dette skjer bare noen dager før den nye avgiften trer i kraft, den 1. juni.

  • LES OGSÅ: Siv Jensen måtte forsvare flyavgiften i dag

SAS: Snakker om Norge som den siste Sovjet-stat

I tillegg til brevet har både NHO Luftfart og SAS mottatt en rekke henvenelser fra utenlandske selskaper som stiller spørsmål ved den norske regjeringens håndtering av den omstridte avgiften.

Direktør for samfunnskontakt i SAS, Ove Myold, forteller at han blir møtt med stor undring fra mange utenlandske kolleger, der spesielt de korte fristene og den manglende informasjon til utenlandske flyselskap blir kritisert:

– Jeg hører at Norge blir anklaget for å være den siste Sovjet-stat for måten avgiften blir innført på, forteller Myold til Aftenposten.

Utenlandske selskaper frykter de blir straffet

De utenlandske selskapene skriver i brevet at de vil bli urettmessig straffet fordi de nå må betale avgiften for de billettene de allerede har solgt for reiser etter 1. juni, når avgiften innføres. De mener myndighetene må komme med en bekreftelse på at avgiften bare gjelder for billetter utstedt etter 1. juni.

– Norske myndigheter har ikke gitt noen offisiell informasjon om den nye loven og forskriftene for den, skriver organisasjonene med verdensomspennende IATA i spissen.

Nå er det bare noen få dager til avgiften trer i kraft den 1. juni, og oranisasjonene mener at dette gjør at flyselskapene ikke har rukket å integrere de nye avgiften i deres billettsystemer.

De mener denne situasjonen kunne vært unngått dersom det var blitt gitt bedre informasjon og at myndighetene hadde gitt seg bedre tid med å innføre den nye avgiften.

NHO: Vil klage avgiften inn for ESA

NHO Luftfart sier de har full forståelse for situasjonen for de utenlandske selskapene.

– Vi frykter at vi vil oppleve at det bare er SAS, Norwegian og Widerøe som faktisk kommer til å betale avgiften, når den tid kommer. Derfor vil vi klage denne avgiften inn for EFTAs kontrollmyndighet ESA så snart den er aktiv fra 1. juni. Vi mener at den vil virke diskriminerende overfor norske selskaper, sier adm. dir. i NHO Luftfart, Torbjørn Lothe til Aftenposten.

Han sier at det er nødvendig at også for selskaper som ligger geografisk langt fra Norge får god informasjon om avgiften.

– Dette er seskaper som av naturlige årsaker ikke følger norsk avgiftpolitikk så tett slik de norske selskapene kan, sier Lothe.

- Avgiften har vært kjent

Statssekretær Jørgen Næsje (Frp) i Finansdepartementet avviser at det er gitt dårlig informasjon til utenlandske flyselskaper. Han vedgår imidlertid at den siste informasjonen ble kunngjort så sent som 20 mai på engelsk:

– Avgiften har vært kjent for flybransjen siden desember. Stortingets vedtak om flypassasjeravgift ble kunngjort på Lovdata 17. desember 2015. Vedtak om iverksettelse 1. juni og forskrift ble kunngjort samme sted 19. mai 2016. Skattedirektoratets rundskriv om innføring av flypassasjeravgift ble kunngjort på Skatteetatens hjemmeside 19. mai på norsk og 20. mai på engelsk, sier Næsje.

Han mener norske flypassasjeravgiften er basert på samme prinsipper som tilsvarende flyavgifter i andre land.

– Avgiften bør derfor ikke være helt ukjent for utenlandske internasjonale flyselskaper, mener han.

  • Interessert i politikk, og denne saken? Hør vår politiske podcast Aftenpodden. Last ned i Itunes/podcastspiller, eller lytt her med et klikk:

Les mer om

  1. Scandinavian Airlines (SAS)
  2. Ryanair
  3. Norwegian
  4. Luftfart
  5. Gardermoen

Relevante artikler

  1. ØKONOMI
    Publisert:

    Krever passajeravgift for tomme flyseter

  2. ØKONOMI
    Publisert:

    Flyselskapene raste mot den nye flyavgiften etter fjorårets budsjett. Slik ble resultatet.

  3. ØKONOMI
    Publisert:

    Tyskland snur: Vil fjerne passasjeravgiften igjen

  4. ØKONOMI
    Publisert:

    Flypassasjeravgiften har ikke gitt dyrere billetter, men dårligere tilbud, sier flyselskapene

  5. ØKONOMI
    Publisert:

    Nå krever Norwegian etterbetaling av flyavgiften

  6. ØKONOMI
    Publisert:

    Hvordan skal man redde en bransje som ikke får drive normalt? Her er luftfartens ønskeliste.