Økonomi

Omdømmefall for Rema etter Æ

Rema 1000 faller mest i omdømme på en ny omdømmemåling.

Appen Æ, der kundene får 10 prosent rabatt på de ti varene de kjøper mest av, ble lansert på kjøpmannstreffet til Rema 1000 i januar i år.
  • Marita E. Valvik
    Marita E. Valvik

Remas omdømme har falt med 7,3 poeng siden i fjor, ifølge kommunikasjonsbyrået Apelands årlige omdømmeundersøkelse, skriver Dagens Næringsliv. Det gjør dem til det selskapet som har den mest markante nedgangen blant dagligvarekjedene.

Konkurrentene Kiwi og Coop havner blant selskapene med best omdømme i Norge.

Hele undersøkelsen offentliggjøres ble offentliggjort på et seminar torsdag.

Finn.no er på topp for tredje gang på rad og får en omdømmescore på 86,4 poeng av 100 mulige. Det norske nettselskapet slår internasjonale giganter som IKEA, Apple og Microsoft.

– Finn.no leverer en god tjeneste, som er det viktigste for folk. I tillegg oppfattes de som gode på etikk og innovasjon, sier administrerende direktør Ole Christian Apeland i kommunikasjonsbyrået Apeland i en pressemelding.

Det er en liste over Norges 50 mest synlige virksomheter basert en nominering gjennomført av kommunikasjonsbyrået Apeland og Reputation Institute.

Nederst på omdømmelisten ligger DNB, Ryanair og Bunnpris.

– Folk er forbannet på Rema

Rema har vært i hardt vær etter at det ble kjent at de kastet ut kjente merkevarer og lanserte appen Æ nå i januar.

Bakgrunn: Aftenposten avslørte i høst at Rema kaster ut merkevarer. Her forklarer de hvorfor.

Administrerende direktør Ole Christian Apeland i Apeland er ikke overrasket over Remas omdømmefall og sier til DN at Rema har vært et selskap folk er veldig glade i.

– De faller på alle dimensjonene i år. Det ser vi at i stor grad skyldes «bestevenn»-strategien, fordi folk er forbannet på at de ikke får tak i varene de vil ha, sier han til avisen.

«Bestevenner» koster Rema dyrt

Det var da leverandørene og matkjedene startet forhandlingene i høst at Aftenposten avslørte at Rema 1000 ønsket å kaste ut kjente merkevarer fra hyllene. Dette ble tydelig i januar, da det ble kjent at Coca-Cola, Hansa, Borg, Mack og CB var blant varene som ikke lenger skulle bli å finne i Rema hyllene. I tillegg forsvant Lerum syltetøy og en rekke Colgate- og Palmolive-produkter ut av hyllene.

Etter at Rema solgte enkelte Coca-Cola-flasker med tap et par måneder, ble de rett før påske enige om en ny avtale og flere Coca-Cola-produkter fikk igjen plass i hyllene. Også Mack fikk på plass en ny avtale, mens Hansa Borg fikk inn et nytt produkt i butikkene i Fredrikstad i forbindelse med byens jubileum.

Bakgrunn: Har du opplevd at varer du var glad i forsvant over natten? Her kan du lese mer om en av grunnene til at det skjer.

Februar måned viste likevel fryktelige tall for Rema 1000, etter to måneder med mye støy rundt vareutvalget, «bestevenn»-strategien og appen Æ.

Lufta gikk ut av Rema-ballongen, viser ny omdømmeundersøkelse. Bildet er tatt utenfor Rema 1000 Hellerud i Oslo i februar.

I begynnelsen av mars, kunne Aftenposten fortelle at de to første månedene av 2017, etter at Rema 1000 i januar lanserte Æ-app og «bestevenn»-strategi, har vært katastrofale for kjeden.

Norges største lavpriskjede la likevel frem et rekordsterkt årsresultat.

Kommunikasjonsdirektør Mette Fossum beskriver fallet i omdømmeundersøkelsen som en «tydelig tilbakemelding» overfor DN, men sier at variasjoner i slike undersøkelser er noe de kan leve med.

Posten faller

I tillegg til Rema, er det Posten som faller mest. Flyselskapet Ryanair er fortsatt den bedriften som har dårligst omdømme i Norge, ifølge denne undersøkelsen.

I høst gjennomførte Ipsos MMI sin årlige omdømmeundersøkelse. Da var det DNB som fikk gjennomgå med tidenes største fall på denne undersøkelsen.

  • Bakgrunn: Dette er selskapene som er best og dårligst likt i høst

Les mer om

  1. Maten vår
  2. Rema 1000