Forbrukerrådet saksøker DNB for 750 mill. kr

Forbrukerrådet saksøker DNB på vegne av 137 000 småsparere i aksjefondet DNB Norge.

Randi Flesland mener småsparerne i aksjefondet DNB Norge har tapt 750 mill kroner.
  • Knut-erik Mikalsen

Dagens Næringslivskriver at forbrukerdirektør Randi Flesland mener kundene har tapt 750 millioner kroner gjennom ti år ved å betale for høye honorarer.

Onsdag sendte Forbrukerrådet et varsel om søksmål til DNB. Søksmålet omfatter hele 137 000 kunder i aksjefondet DNB Norge.

Fondet, som fortsatt er et av de største fondene i Norge med en forvaltningskapital på syv milliarder kroner, fikk for snart ett år siden knusende kritikk av Finanstilsynet fordi det tok seg for godt betalt i forhold til den avkastningen det leverte.

LES OGSÅ:

Les også

Rema 1000 tapte kampen om markedsandelene i fjor

– Har kundene betalt for mye for en tjeneste, må de få pengene tilbake, sier Flesland. Hun sier at for den enkelte fondssparer så kan det dreie seg om småbeløp som ikke er så viktig ut der og da.

DNBs kommunikasjonsdirektør Even Westerveld sier banken tar saken på alvor.

-Vi må grundig inn i bakgrunnen for kravet før vi kan konkludere. Samtidig skal vi huske på at ingen av de som har hatt penger i dette fondet gjennom denti-års perioden Finanstilsynet så på,har tapt penger. Tvert i mot har avkastningen i disse ti årene vært 149 prosent, sier han.