Økonomi

Europas nye superfly med helt unikt tilbud om bord

Europeisk luftfart har fått en ny superkjendis: Langdistanseflyet Airbus A350 suser rundt til hovedstedene og vises frem som en verdensstjerne. Og flyet har et helt unikt tilbud.

Nyflyet er blitt selfie-objekt. Otto Vainio reiste ens ærend frem og tilbake mellom Helsingfors og Brussel for å få oppleve nyflyet. – Vi finner er stolte over at det nettopp er Finnair som er først ute i Europa med det flotte flyet, sier han.
  • Knut-erik Mikalsen
    Knut-erik Mikalsen
Airbus A350 lanseres i tre utgaver.
Alt tyder på at den nye flytypen Airbus A350-900 XWB blir en salgssuksess. Det er lagt inn store ordrer på den franske nykommeren.
Kaptein Jari Tamminen er en av pilotene som skal føre de nye flyene mellom Europa og Asia. Han har ført flyet på seks turer og hans dom er at flyet viker meget driftssikkert og med gode arbeidsforhold for de i cockpit.
- Luften på disse nye flyene er så god at vi kan kjenne forskjellen godt, sier flypassasjer Magnus von Knorring (t.h.) og hans nevø Fredrik van Knorring .De blir oppvartet av kabinansatt Sasa Färling.
De fleste av flypassasjerene reiser på økonomiklasse, og kan bl.a. nye godt av store tv-skjermer med allehånde underholdning på de lange flyturene. Wifi er på plass for alle, men må betales for av de bak.
Finnair har valgt å reservere ett av toalettene på business-klassen kun for kvinner. Bl.a. vil dette få et stort utvalg av kremer og dufter. - Menn må stille bakerst i køen her, sier purser Kristiina Ernvall-Virkkunen.
Vinduene i de nye A350-flyene er større enn på fabrikkens øvrige langdistansefly.

Mottagelsen flyet har fått er som om det skulle være en stor berømthet på turné. Overalt hvor det er mulig, møtes flyet av skuelystne og flyplassansatte som vil se og ta bilde av denne nye flyvende franske eleganse.

Inne i flyet tar reisende bilde av kabinen, og sørger for å få fotografisk bevis for at de har vært blant de første som reiste med nykomlingen.

Før avgangen Aftenposten er med på, fra Brussel til Helsingfors, benytter også mange muligheten til å ta selfie foran flyet. De er vel kjent med hvilket fly de reiser med.

Nyflyet er blitt selfie-objekt. Otto Vainio reiste ens ærend frem og tilbake mellom Helsingfors og Brussel for å få oppleve nyflyet. – Vi finner er stolte over at det nettopp er Finnair som er først ute i Europa med det flotte flyet, sier han.

Mange har ventet så ivrig at de har kjøpt seg billett med flyet. Ikke for å komme til noe bestemt sted, men kun for å få oppleve flyet som passasjer nå mens det ennå går på korte Europa-turer.

Må stå fjernparkert

Det som for mange sikkert vil bare fortone seg som en hvilken som helst annen flymaskin, er i virkeligheten det teknologisk mest moderne og miljøvennlige langdistanseflyet som er produsert i Europa.

LES OGSÅ :

Les også

Er flybransjen blant de store klimaskurkene?

Airbus A350-900 XWB (Ekstra Wide Body), som er typebetegnelsen, er den første skikkelige konkurrenten til Boeing 787 Dreamliner, som er Norwegians langdistansesatsing.

Alt tyder på at den nye flytypen Airbus A350-900 XWB blir en salgssuksess. Det er lagt inn store ordrer på den franske nykommeren.

Visningsferden skal vare frem til slutten av november. Siden flyet også blir vist frem dit det kommer og står på flyplassen litt lenger enn de som er vanlig, må det ofte fjernparkere. Men da det var i Oslo, som et av de første stedene, slapp det helt inn til terminalen.

Vil gjerne vise det frem

— Dette er Europas flotteste fly, ingen tvil om det.

Otto Vainio står på flyplassen i Brussel og har akkurat tatt en selfie foran det aller første eksemplaret av A350 som er satt inn i rutetrafikk i Europa. Det nasjonale, finske flyselskapet Finnair er europeisk lanseringskunde, og setter flyet inn på ordinær trafikk til Asia først i slutten av november.

Før så skjer er det sendt rundt om til alle de store byene i Europa for å vise seg frem, og for at mannskapene skal få så mange treningsturer med den nye arbeidsplassen som mulig før det braker løs for alvor.

-Luften på disse nye flyene er så frisk at vi kan kjenne forskjellen godt, sier flypassasjer Magnus von Knorring (t.h.) og hans nevø Fredrik van Knorring .De blir oppvartet av kabinansatt Sasa Färling.

Finnair legger ikke skjul på at selskapet har store ambisjoner med A350, som selskapet har bestilt 19 av så langt. Konkurransen om kundene er nådeløs. Her gjelder det å stille med det beste produktet for stadig mer kresne reisende, og unngå de marerittaktige, tekniske problemene som rammet konkurrenten Dreamliner i starten.

Toalett – kun for kvinner

— Dette er rett og slett starten på et nytt og spennende kapittel i vår 92-årige historie. Vi skal doble trafikken mot Asia innen fem år, og investeringen i det nye Airbus-flyet er grunnfjellet i denne strategien, sier Finnairs toppsjef, Pekka Vauramo.

Finnair har valgt å reservere ett av toalettene på business-klassen kun for kvinner. Bl.a. vil dette få et stort utvalg av kremer og dufter. - Menn må stille bakerst i køen her, sier purser Kristiina Ernvall-Virkkunen.

Nykomlingen er stappfull av ny teknologi, og mer drivstoffgjerrig og miljøvennlig enn samtlige av sine forgjengere. For passasjerene skal det bli en mer behageligere reiseopplevelse: Kabinene er rommelige, det er først og fremst langt mindre støy og flyet har luft som blir skiftet ut hvert andre eller tredje minutt.

Som trolig det eneste flyselskapet har Finnair valgt å reservere et av toalettene på business-klassen for kvinner. Det blir spesialinnredet med masse ulike kremer og dufter.

— Her skal det lukte feminint, altså, lover kabinbetjeningen.

LES OGSÅ:

Les også

- Skjemmes vi av Oslo som hovedstad?

Godt for passasjerene, godt for de ansatte

— At det er mer miljøvennlig enn andre flytyper er også viktig for mange av oss kunder, og vil kunne være en

De fleste av flypassasjerene reiser på økonomiklasse, og kan bl.a. nye godt av store tv-skjermer med allehånde underholdning på de lange flyturene. Wifi er på plass for alle, men må betales for av de bak.

konkurransefordel for Finnair, mener passasjer Magnus von Knorring. Han setter også pris på økt komfort og bedre luft:

— Å komme uthvilt frem etter en lang flytur betyr mye, sier han. Kabinsjefen på denne turen, Kristiina Ernvall-Virkkunen, skyter inn:

— Det som er bra for passasjerene er også bra for oss som jobber om bord. Lys og stor kabin og god luft gjør oss mindre slitne. Og så må du får med at vi er veldig solte over å være først ute med dette flyet, det er en opptur for alle som jobber i Finnair, sier hun.

WiFi skal sørge for at Finnairs kunder skal kunne være på nett under hele reisen.

Konkurrentene sikler etter nyflyet

Kaptein Jari Tamminen er en av pilotene som skal føre de nye flyene mellom Europa og Asia. Han har ført flyet på seks turer og hans dom er at flyet viker meget driftssikkert og med gode arbeidsforhold for de i cockpit.

De store flyselskapene har gitt den franske flyfabrikken et kontant og positivt svar på om dette er en flytype de kan tenke seg å kjøpe. Det er kastet inn bestillinger på 783 fly så langt. Om få år kommer det til å vrimle av A350-fly på himmelen.LES OGSÅ:

Les også

Kjos mangedobler langdistanse-flåten

Blant de 41 selskapene som har bestilt og venter på levering er SAS, som har lagt inn en ordre på åtte fly:

— Vi er i disse dager i ferd med å utvikle SAS-kabinen sammen med et utvalg av våre kunder som virkelig vet hvordan det er å reise langt med fly. Deres innspill og ønsker er svært viktige for hvordan det endelige sluttproduktet vil se ut. Her teller hver detalj, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen.

Frykter ikke konkurrenten

Stor fraktkapasitet også har spilt en stor rolle. Mange flyselskap er helt avhengig av store fraktinntekter for å få lønnsomhet i trafikken.

Norwegian, som er blitt storkunde av flytypen Boeing 787 Dreamliner, frykter ikke den nye konkurrenten som de mener har mange av de samme fortrinnene som A350:

— Tilbakemeldingene fra våre passasjerer viser at de er svært godt fornøyd med våre Dreamlinere. Kombinasjonen Dreamliner, direkteflyvninger og lav pris er grunnen til at våre langruter til USA og Asia stort sett er fulle, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.

Les også

  1. Den intense norske reisefeberen i ferd med å avta

  2. Byggeplassen Gardermoen på topp i Europa

  3. Kjappere utenlandsreise via Oslo Lufthavn fra onsdag