Økonomi

Du kan fort sløse bort verdifulle bonuspoeng på fly

Ville du betalt 400 kr for en gin tonic på flyet? Eller 600 kroner for et gavekort som er verdt bare 100 kr? Det risikerer du om du betaler med bonuspoeng.

En gin tonic har en verdi av 400 kroner hvis du betaler den med bonuspoeng på fly. Foto: SAS

  • Knut-erik Mikalsen
    Knut-erik Mikalsen

Nordmenns storforbruk av flyreiser gjør at mange sitter på fete kontoer fylt med bonuspoeng hos flyselskapene.

Både SAS og Norwegian bruker sine bonusprogrammer aktivt for å skape lojalitet hos sine kunder. Jo mer du reiser med selskapene, jo flere bonuspoeng får du.

Bonusordningene har utviklet seg kraftig. Da de ble lansert på begynnelsen av 90-tallet i Skandinavia kunne bonusen stort sett bare brukes til å betale for nye flyreiser med. I dag er bonusordningene store programmer hvor du kan bruke poeng for å kjøpe av alt fra hotell, leiebil, flyreiser, gavekort, servering og varer om bord til en rekke reiserelaterte produkter.

Bonuspoeng kan være gull verdt, men ...

Men hva er egentlig et bonuspoeng verdt?

Bonuspoengene kan være gull verdt, men bare dersom de blir brukt riktig. Derfor er det viktig å være klar over hvilke verdier de surt oppsparte poengene representerer når de skal brukes. I mange tilfeller er det lett å bli fristet til å bruke poeng for å kjøpe ting som koster langt mindre om du betaler kontant , det kan ofte være smartere å samle poengene og kjøpe nye billetter for dem senere.

Hos Norwegian er det enkelt, der kan du bruke opptjene poeng og betale hele eller deler av neste billett med, og ett poeng er verd 1 krone.

Flemming Poulsen Foto: PRIVAT

Hos f.eks. SAS er det straks verre, siden poengene der ikke har noen fast verdi. Der er bruken av bonus starten på et regnestykke. Faktisk viser Aftenpostens beregninger at verdien av 1000 poeng svinger fra 33 kroner til 200 kroner, alt etter hva du kjøper. Det finnes et hav av muligheter å bruke poeng på.Her er ekspertens beste råd

En av dem som har best peiling på flybonus i Skandinavia er danske Flemming Poulsen. Han har bakgrunn i reisebransjen, og driver i dag med bonus på heltid via nettstedet Bonusfeber.no.

Han anbefaler folk å tenke seg grundig om før man betaler noe som helst med bonuspoeng fra SAS.

Han har to klare råd:

  • Hold deg unna menyene og salgskataloger om bord som frister med å bruke bonuspoeng for å kjøpe deg en boks øl, brus, snacks eller andre varer. Her vil det uten unntak lønne seg å betale kontant fremfor å bruke poeng.
  • Hold deg også unna kjøp av hotellovernattinger og leiebil. Poengprisen her er normalt sett veldig høy i forhold til hva du må ut med hvis du heller velger å dekke utgiftene med penger, sier Poulsen.
    Han mener at den mest fornuftige måten å få mest igjen for poengene er å bruke dem til å kjøpe innenriks flybilletter eller oppgradere deg til bedre komfort på de lange, interkontinentale langrutene til USA og Asia.

— Nå er det jo veldig vanskelig å fastsette hva du får for bonuspoengene, rett og slett fordi poengene ikke har noen fast verdi. Derfor er det viktig å finne ut hva den faktiske prisen på produktet du skal kjøpe er, før du velger å betale med poeng, sier Poulsen.

Slik har vi beregnet prisene

I disse eksemplene har vi benyttet kursen: 1000 poeng er verdt 200 kroner. Foto: Grafikk: Svein Eide

Bruken må derfor måles opp mot en fast størrelse. I Aftenpostens regnestykker har vi tatt utgangspunkt i et av de beste kjøpene du kan få med bonuspoeng i Norge: Kjøp av flyreise innenriks i Norge.Vi har valgt et av de beste bonuskjøpene du kan gjøre her i landet, en økonomiklasse-billett på Europas lengste innenriks flyrute, fra Oslo til Longyearbyen. Pris: 2.000 kroner tur/retur, pluss skatter og avgifter. Denne billetten bruker vi 10.000 bonuspoeng på å kjøpe, med andre ord vil 1000 bonuspoeng her ha en verdi av 200 kroner. Dermed er eksemplene våre basert på en av de beste vekslingskursene man kan oppnå med eurobonus.

Ut fra et slikt regnestykke får plutselig en flaske vann, som du må betale 25 kroner fra salgsvognen for, en kostnad på 120 kroner! Det samme med en lefse. En muffins må du ut med 650 poeng for, eller 130 kroner i bonus-verdi. Kontant må du ut med bare 30 kroner.

En matbit, i dette tilfelle en salat som flyselskapet skal ha 85 kroner for når du betaler kontant, får plutselig en prislapp betalt med bonuspoeng på 360 kroner.

Klær kan bli dyre

Det virkelig store tapet får du hvis du betaler med poeng for en gin tonic før maten. Betaler du kontant må du ut med 90 kroner. Men bruker du poeng må du tømme kontoen for 2.000 poeng, og de vil ha en verdi på 400 kroner.

Enda verre blir eksempelet hvis du skal kjøpe gavekort for poeng. Gavekortene kan brukes ved handel i en rekke kjeder – alt fra Hennes & Mauritz, G Sport til Peppes Pizza.

Et gavekort med en verdi på 100 kroner for mottager koster 3000 poeng. Med poeng betaler du altså 600 kroner for et gavekort på 100 kr.

Poulsen mener derimot at mange flyreiser innen Norge og av og til innen Skandinavia kan lønne seg å betale med poeng:

Billige fleksible billetter

— På mange flyruter i Norge er jo prisen veldig høy, gjerne 2–3000 kroner, for en tur/retur-billett hvis man kjøper den bare noen dager før avreise. Derimot er prisen i poeng fast. Slik får man mye for poengene ved å ta av bonuskontoen, i tillegg er jo dette fleksible billetter som kan avbestilles inntil dagen før avreise og man får alle poengene tilbake. Slike billetter koster normalt mange tusen kroner, sier Poulsen.

På Europa-ruter ser han ingen vits i å bruke poeng.

— Her er krav til poengbruk høyt, mens hard konkurranse har sendt billettprisene til bunns. Betal kontant, anbefaler han.

For dem som skal reise langt, anbefaler han å bruke bonuspoeng på å oppgradere seg til en høyere klasse om bord. Å kjøpe seg opp for penger til en bedre komfort er ofte svært dyrt, til New York koster en billett på den mer komfortable klassen Plus ofte 10.000 kr tur/retur, mens en økonomiklassebillett koster det halve.

-Bruker du poeng, betaler du en fast poengsum for en oppgradering. Skal du kjøpe deg opp til bedre komfort og høyere klasse koster dette i penger langt mer enn verdiene av poengene du bruker for å oppnå samme klasse om bord, sier Poulsen.

SAS: - Vurderer å senke prisene

Nils Lindhe Foto: SAS

Nils Lindhe er sjef for SAS' bonusprogram Euro Bonus, som har over 3,5 medlemmer – hovedsaklig i Norge, Sverige og Danmark.Han sier han kan forstå at det blir reist spørsmål rundt prisene om bord i flyene når man betaler med bonuspoeng.

— Jeg vil ikke love noe, men vi vurderer akkurat nå om vi skal senke prisene på varer om bord kjøpt med poeng. Jeg kan skjønne at folk stille spørsmål ved at det koster over 1000 poeng for en boks brus, mens det koster 10.000 poeng for en flyreise tur/retur, sier Lindhe.

Han sier at prisen er forholdsvis høyere på varer enn flyreiser fordi handelen om bord er basert på innkjøpte produkter som selskapet må betale en ekstern leverandør for.

— Vi er avhengig av å dekke utgiftene til disse innkjøpene som vi gjør utenfra. Det blir et annet regnestykke med en flystol, sier han.

Lindhe opplyser at de langt fleste poengene brukes til å kjøpe nye flyreiser for, men at stadig flere velger å bruke poeng til kjøp av mat og drikke om bord.

— Så mange setter nå pris på denne muligheten, sier Lindhe.

Han sier selskapet bruker bonusprogrammet bevisst for å kunne gi et skreddersydd tilbud til de reisende, og at det vil komme mange nye samarbeidspartnere til programmet i tiden fremover.

— Vi skal bygge ut dette til å bli grunnmuren i "membership airline", og å få til et funksjonelt program er helt avgjørende for selskapets fremtid, sier Lindhe.

Interessert i nyheter om fly og luftfart? FølgAftenposten Økonomi på Facebook!

  1. Les også

    Nå starter flyreisen fra Gardermoen på en ny måte

  2. Les også

    Norwegian taper for SAS og NSB på omdømme

  3. Les også

    Dette er verdens ti mest punktlige flyselskaper