«Julen er ikke over før gavene ligger på finn.no»

Tall fra julehandelen viser en nedgang på Vestlandet. Samtidig bruker flere nettet til å bli kvitt julegavebommerter.

- Vi så etter gule joggesko til Elias i sommer, og jeg fant det før jul. Men nå måtte de være et nummer større, sier John Schmidt. Mandag var en hektisk byttedag hos XXL ved Kirkeristen.

— Okey, må bare innrømme at jeg bommet. Hadde håpet at døtrene mine ville konvertere til hockeyskøyter, men kraftig nedstemt etter årets julefeiring.

Slik starter Irina Lee sitt forsøk på å få avsetning på årets julegaveblemme på Finn.no. Og hun er ikke alene.

Fra julaften og frem til mandag ble det lagt ut 303 annonser med ordet «julegave» i teksten, ifølge Finn.no.

Første virkedag etter jul er den store byttedagen, men mange velger heller å legge julegavene som ikke helt traff ut på nettet.

— Det å bruke romjulen på å bytte gaver er ofte en slitsom affære for mange, og da kan det være enklere å legge det ut på nett i stedet. Noen er kanskje bortreist, og har ikke muligheten til å bytte innen det gitte tidsrommet, mens andre gaver er kjøpt i en annen by. Da kan det være lurt å la andre få glede av tingene enn at det blir liggende i en skuff, sier kommunikasjonssjef Kristine Eia Kirkholm i Finn.no.

Selger merke-vesker og rullesko

En splitter ny parkas, Michael Kors-veske, sko med hjul og et rosa Holzweiler-skjerf er blant gavene som de siste dagene har havnet på nett-torget.

Irina Lee har allerede fått avsetning på ett av skøyte-parene.

— Det er første gang jeg selger julegaver på denne måten, men når det var enstemmig vedtatt at det ikke skulle være hockeyskøyter her, tenkte jeg det var like enkelt å legge dem ut på Finn. Skøytene kjøpte jeg til jentene allerede i sommer, så jeg har ikke engang tenkt på å prøve å bytte dem i butikken, sier hun.

Lee har tidligere skrevet bok om shoppingfri, og kjøper og selger mye brukt ellers i året også.

Den store byttedagen

— Allerede før vi åpnet var det kø utenfor av folk som skulle bytte julegaver, sier Kjersti Sollied ved XXL i Storgaten i Oslo.

Første virkedag etter jul er den store byttedagen, og sportskjeden har like gjerne rigget opp en provisorisk byttedisk rett innenfor inngangen i butikken for å ta hånd om strømmen av julegaver som ikke var helt som bestilt.

— Folk bytter for det meste klær og votter, som kanskje har feil størrelse eller farge – og så har vi fått en del skipakker i retur, sier Sollied.

Jon Schmidt har tatt turen med sønnen Elias for å bytte noen gule Adidas joggesko til et nummer større – podens føtter var plutselig blitt nummer 44.

— Dette er den eneste gaven vi bytter. Jeg pleier å unngå butikkene denne dagen, men i dag har jeg fri, så da er det greit å få gjort, sier Schmidt.

  • Tall fra elektronikkbransjen viser at mobil og nettbrett tronet høyt på ønskelistene våre i år. Les om dette og mye annet juletrivia - blant annet om hvor mange som går for kunstig juletre - i Den norske julefeiringen på 17 grafer

Ikke alt kan byttes

— Du har ikke en byttelapp, da? spør Sollied en kunde som i viraken forsøker å bytte et par sportstights ved hjelp av en bestillingsbekreftelse for kinobilletter.

— Vi får inn en del rare ting. Vi har hatt folk innom som forsøker å bytte klær kjøpt på H & M og Bik Bok, sier hun.

Ifølge en undersøkelse gjennomført av Ipsos MMI for DNB bytter halvparten av oss julegaver. Men det er en ingen lovfestet rett å få bytte. Det er en ekstraservice butikkene tilbyr, og vilkårene for bytte varierer.

- Jeg byttet en fargeleggingsbok og tusjer. Jeg har en fra før, og tenkte det var noe for meg, men det er det visst ikke, sier Christine Reintz som tok turen innom Ark på Egertorget mandag formiddag. Butikken får mange av årets bestselgere i retur, ettersom mange får dobbelt opp.

Samme julehandel som i fjor

De endelige tallene for julehandelen er ennå ikke klare. Tallene mangler for uke 52, som var uken med julaften på torsdag.

Men tall Kvarud Analyse har laget for næringsorganisasjonen Virke viser at omsetningen ved 200 kjøpesentre i ukene 46–51 steg med 1,1 prosent, sammenlignet med de samme ukene i fjor. Uke 46 startet i år 9. november.

Med fratrekk for prisveksten ute i butikkene og en befolkningsvekst på rundt 1 prosent, betyr dette at volumet i julehandelen pr. innbygger gikk ned i disse ukene. Men her gjelder det å telle dager før konklusjonen trekkes. I den siste uken frem mot julaften er det én handledag mer i år enn i fjor.

Thon-gruppen eier nesten halvparten av kjøpesentrene som inngår i tallene. Konserndirektør Tron Harald Bjerke tror storhandlingen på Black Friday siste fredag i november tok en del av den julehandelen som normalt kommer i desember. Black Friday ble ved Thons kjøpesentre etterfulgt av lavere omsetning i de tre første ukene i desember, sammenlignet med i fjor.

— Men vi tror en god fjerde handleuke i desember gir økt omsetning i desember totalt, sier han.

Den fjerde ukens ekstra handledag frem mot julaften, sammenlignet med i fjor, er grunnlaget for hans spådom. Litt økt omsetning vil med fratrekk for prisveksten bety omtrent uendret volum.

Svakest på Vestlandet

Oljenedturen rammer Vestlandet. Dette viser seg i tallene for kjøpesentre de ulike landsdelene.

Kvaruds tall for handelen i ukene 46–51 i år viser en nedgang i omsetningen på 1,1 prosent på Vestlandet, sammenlignet med de samme ukene i fjor. For Østlandet, Sørlandet og Trøndelag er det vekst på 0,8-1,9 prosent i omsetningen. Østlandet har den høyeste veksten.

For Nord-Norge er veksten vesentlig høyere, men dette henger sammen med at et stort kjøpesenter i landsdelen har utvidet.

Stabil julehandel i mange år

Statistikken Kvarud lager for Virke peker klart i retning av at volumet av desemberhandelen lenge lå stabilt etter finanskrisen. Tallene viser for eksempel at desemberhandelen i butikkene bare steg fra 47 milliarder kroner i 2009 til 50 milliarder kroner i 2013. Med fratrekk for prisvekst og vekst i befolkningen forteller dette om en desemberhandel som er stabil eller fallende.

I fjor var veksten bedre. Virkes prognose for i år tyder på omtrente uendret volum i julehandel pr. innbygger.

Aftenposten og Finn.no eies av samme selskap.