Økonomi

Estland åpner for Uber og Airbnb

Estland kan blir det første EU-landet som lovfester å regulere transporttjenester som Uber og andre tjenester i den såkalte delingsøkonomien.

ta3c9608_doc6nk8wyobtqf125u3896l-d9h0_zUMcJ.jpg
  • Roar Østgårdsgjelten

Uber har på kort tid etablert seg som konkurrent til den tradisjonelle drosjenæringen i flere europeiske storbyer og andre deler av verden.

Uber-modellen kobler sjåfører med privatbiler og folk som har transportbehov via en app på mobiltelefonen.

Transporttjenesten har vakt sterke reaksjoner fra den etablerte drosjenæringen i flere land. Næringen er flere steder underlagt offentlige reguleringer og må ha tillatelse (løyve) for å drive med persontransport, slik tilfellet er her i Norfge.

I London og Paris har drosjesjåfører vært innblandet i voldelige protestmarkeringer mot Uber og andre lignende tjenester, skriver det amerikanske næringslivsmagasinet Forbes.

Norsk ekspertpanel:

Les også

Skal vurdere Uber, Airbnb og de andre delingsaktørene

Lovforslag lagt i parlamentet

Den estiske parlamentarikeren Kalle Palling fra det regjerende Reformpartiet, Eesti Reformierakond, la i forrige uke frem et lovforslag om å regulere delingsøkonomien. Palling er leder av EU-komiteen i den estiske nasjonalforsamlingen Riigikogu.

Statsminister Taavi Rõivashar tidligere markert støtte for et slikt forslag.

— Ville det ikke være rimelig i en tid da en stor del av verden finner på proteksjonistiske grunner ( hindringer ) for å forby delingsøkonomien hvis vi, Estland, kan bli det første landet som ønsker velkommen Uber, Taxify (Estlands svar på Uber) og Airbnb (overnattingstjeneste), sa Rõivas.

— Disse forretningsmodellene betyr ikke bare bedre konkurranse og bedre nivå på tjenester, men de kan også bli en del av løsningen for Estlands spredte bosetning og være et initiativ for å få flere folk til å bli entreprenører, sa han.

Arbeiderpartiet:

Les også

– Veldig bakstreversk å forby Uber og Airbnb

Først EU-land med slike lover

Hvis lovforslaget, som er et tillegg til den eksisterende transportloven, blir vedtatt, blir Estland det første EU-landet som innfører slike reguleringer, skriver Forbes.

Det er ventet av det bare tar noen uker heller enn måneder å få lovforslaget vedtatt i nasjonalforsamlingen.

Forslaget innebærer at private personer kan tilby transporttjenester så lenge visse vilkår er oppfylt.

Dette gjelder blant annet bestemmelser om at alle bestillinger av tjenestene skal foregå elektronisk og at kundene kan få oppgitt en anslått pris før det blir inngått en avtale via app.

— Estisk lederskap

Den estiske politikeren Andrus Ansip, som er nestleder i EU-kommisjonen for et felles digitalt marked, sier Estlands lederskap markerer et viktig skritt for en digital økonomi i Europa.

— Det estiske parlamentet trenger ikke å stemme for eller imot delingsøkonomien. Folk omfavner den allerede. Nasjonalforsamlingens oppgave er nå å tilpasse seg det folk ønsker og fjerne hindringer slik at delingsøkonomien kan vokse og ekspandere i Estland. Og samme vei går det for Europa, sa Ansip på en konferanse om delingsøkonomi i Estlands hovedstad Tallinn i forrige uke.

Han tilhører også det regjerende Reformpartiet.

Reformpartiet er det største partiet i Estland og har 30 av de 101 plassene i nasjonalforsamlingen.

Ansip tilføyde at EU-kommisjonen, som står midt i prosessen med å vurdere å innføre et digitalt fellesmarked i EU, ikke kommer til å bremse teknologiske fremskritt.

— EU-kommisjonen har ingen planer om å drepe innovasjon ved å overregulere markedene, sa han ifølge en pressemelding fra Uber.

Les også

Norge kan være bedre forberedt på teknologisk revolusjon enn mange tror

Uber-ledelsen støtter Estland

— Vi hilser velkommen forslaget som viser at Estland fortsetter å lede Europa i alle saker som gjelder digital og teknologisk innovasjon, skriver Pierre-Dimitri Gore-Coty, leder av Ubers virksomhet i Europa, Midtøsten og Afrika, i en pressemelding.

Han hevder at mange mindre teknologiselskaper ikke våger å tilby plattformer for delingsøkonomi på grunn av uklare reguleringer og mulige lovlige risiko som det kan innebære.

Les også

  1. Kronikk: Keiserens nye klær – nå til leie | Torstein Utne

  2. «Skal vi beskytte fortiden fra fremtiden? Eller skal vi beskytte fremtiden fra fortiden?»

  3. Hva ville Torbjørn Egner sagt om «delingsøkonomien»? | Anne Boysen