SAS-pilot sentral i massiv USA-kampanje mot Norwegian

Vil stanse Bjørn Kjos langrutelisens fra Irland, hevder at Norwegian-medlemmer er enige.

Nico Voorbach (f.h.), president i European Cockpit Association (ECA), Jack Netskar, leder for internasjonale forhold i Norsk Flygerforbund, og andre europeiske og amerikanske fagforeningsledere i Oslo for å stanse Norwegians langruter.

En av lederne i Norsk Flygerforbund, Jack Netskar, har deltatt aktivt i den amerikanske lobbyvirksomheten for å stanse Norwegians nye langruteplaner denne uken.

Netskar har fulgt delegasjonen rundt om i hovedstaden siden mandag. Han har også deltatt i møter med norske myndigheter og organisasjoner for å stanse Bjørn Kjos´ planer om å skaffe seg en EU-driftstillatelse for å drive lavprisruter fra Europa til USA.

Men Jack Netskar har også en "sivil posisjon". Han er ikke bare leder av internasjonale saker i Flygerforbundet men også mangeårig pilot i SAS. Både hans arbeidsgiver og Norsk Flygerforbund har klart tatt avstand fra forretningsplanen til Kjos.

Dobbeltrolle?

— Du kommer ikke her i en uheldig dobbelterolle, at din motstand egentlig skal oppfattes som en SAS-ansatt som driver en kamp mot konkurrenten Norwegian, og iat du ikke er med av hensyn til amerkanske kolleger?

— Jeg kan se at det lett kan oppfattes slik. Men jeg kan forsikre alle at Flygerforbundet slett ikke bare består av piloter i SAS. Også Norwegian-piloter er medlemmer, og de mener det samme som alle oss andre. Norwegian er i ferd med å lage spilleregler som kan ødelegge en hel næring. Det er det vi alle kjemper mot og det er min eneste agenda med å delta i møtevirksomheten i Oslo denne uken, sier Netskar til Aftenposten.

Også lederen forbundet, Petter Førde, deltok på konferansen og sa at han støtter sine amerikanske kolleger fullt ut.

— Piloter skal være ansatt i eget selskap, sa Førde og henviste til det forhold at Norwegians piloter er ansatt på kontrakt i Singapore og jobber ut fra Bangkok. Ingen er ansatt i Norwegian.

Diger gruppe

Delegasjonen avsluttet i ettermiddag sin møtevirksomhet i Oslo og møtte norsk presse for å fortelle om bakgrunnen for at 40 personer reiser ens ærend fra USA til Oslo for å drive lobbyvirksomhet mot Norwegian.

- Vi har tro på at irske myndigheter skal si nei til Norwegian, og vi har også tro på at amerikanske myndigheter skal si nei. Vi ønsker konkurranse velkommen, men da må det skje på like vilkår. Det er i tilfelle med Norwegian som shopper rundt etter billigste arbeidskraft og skaffer seg en driftstillatelse i et land de ikke har trafikk til. Bare for å unndra seg forpliktelser overfor de som jobber i selskapet. Dette vil ikke bare ramme amerikanske selskaper og jobber men også de europeiske kollegene, sa kaptein Lee Moak som er leder for fagforeningen Air Line Pilots Association International, ALPA. Dette er verdens største pilotorganisasjon med over 50.000 medlemmer.

Han appelerte også til den norske regjeringen om støtte mot svekkelse av arbeids- og lønnsforhold i internasjonal luftfart.

Dette er striden

Norwegians plan er å fly til USA og Thailand med hovedbase fra Irland og med piloter og kabinpersonale fra USA og Thailand. Det er datterselskapet Norwegian Air International, registrert i Irland, som skal stå for flyvningene og som venter å få en driftstillatelse fra irske myndigheter i løpet av et par uker.

Fagforeningene mener Norwegian må nektes å operere på europeisk flylisens siden det norske selskapet vil bruke asiatisk personale, med lavere lønninger, på ruter til Thailand og USA. Dette mener amerikanerne er i strid med luftfartsavtalen mellom USA og EU fordi Norwegian benytter seg av muligheten til å registrere seg i et "bekvemmelighetsland."

Frykter sikkerheten

USA-delegasjonen har også pekt på at de frykter for dårligere sikkerhet. Fagforeningslederne som har vært i Norge denne uken er bekymret for at Norwegians måte å organisere sitt datterselskap på vil gjøre det vanskelig for luftfartsmyndigheter å føre tilsyn.

Denne påstanden er blitt tilbakevist av den norske samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) som i et brev til sin amerikanske kollega Anthony Foxx har gjort det klart at det ikke er noen grunn til slik frykt.