Økonomi

Norwegian skal doble utenrikstrafikken på fem år - med nytt storfly i spissen

Norwegians vekst på internasjonale ruter skal de neste fem årene mer enn dobles. Nye fly som kan nå fjernere destinasjoner er Bjørn Kjos' nyeste våpen.

Norwegians nye og større Dreamliner, Boeing 787-9, kom til Gardermoen fra flyfabrikken i Seattle onsdag. Kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen blir liten i forhold til nyflyet. Foto: Halvor Solhjem Njerve

  • Knut-erik Mikalsen
    Knut-erik Mikalsen

Norwegians vekst på internasjonale ruter skal de neste fem årene mer enn dobles.

Kjos har skaffet seg et nytt langdistansefly med en rekkevidde som kan fly nordmenn direkte til eksotiske reisemål som Bali, Hawaii og Sør-Afrika.

— Dette flyet er en milepæl i vår globale ekspansjon, sier Bjørn Kjos selv etter at han onsdag landet med det første av selskapets splitter nye Boeing 787–9 langdistansefly på Gardermoen.

Flyet kom direkte fra Boeings operasjonelle hovedsete utenfor Seattle, på USAs vestkyst.

Se de nye flysetene, bli med inn i cockpit og se størrelsesforskjellen til Boeing 787-8 i videoen øverst i saken

Les også:

Les også

Nå storsatser Bjørn Kjos på nye langruter

Nytt våpen for Kjos

Kartet viser rekkevidden til den nye Dreamlineren fra Oslo. Klikk på bildet for å vise det i større versjon.

For mange vil flyet i bare fortone seg som en hvilken som helst Norwegian-Dreamliner.For Bjørn Kjos, derimot, er storflyet det nye og skarpeste våpen i den knivskarpe, internasjonale flykrigen som den norske lavprisutfordreren har kastet seg inn i.

Ekspansjonsplanene er klare: Selskapet skal vokse 20 prosent hvert år de neste fem årene, og så å si hele veksten skal komme på langruter.

Derfor trenger han flere fly. Mange flere fly.

Les også:

Les også

Så mye sopte Kjos inn på kofferter og gebyrer

Skal vokse med full kraft

Resultatene av den internasjonale satsingen avtegner seg tydelig allerede:

Mens billettsalget på selskapets innenriksruter de fem siste årene har vokst med 50 prosent, har omsetningen på den internasjonale trafikken eksplodert og blitt syv ganger større. (Se grafikk.) Bemanningen har fulgt i samme spor. I Norden er det i dag 3,000 ansatte. I Spania, England, USA og Thailand har antall ansatte vokst fra praktisk talt null til er 2,400 personer på få år.

— Dette er bildet som kommer til å prege Norwegian i årene fremover. Vi flyr i dag innenriks i Norden og i Spania, og ser vel ikke for oss innenrikstrafikk i nye markeder akkurat nå. Den internasjonale satsingen, med langrutene som den viktigste del, skal derimot vokse med full kraft, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.

Les også:

Les også

Reisende fra Stockholm kan slippe kø i USA

Tar opp kampen med gigantene

Kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i økonomikabinen. Foto: Halvor Solhjem Njerve

Derfor er ankomsten av et nytt langdistansefly mer enn en hyggelig hendelse for Kjos. Det er også et varsel om at han girer kraftig opp kampen mot gigantene i den internasjonale luftkrigen og i ramme alvor skal tungt inn i de amerikanske og europeiske storselskapenes hjemmemarkeder.Derfor kommer veksten til å skje utenfor Norge og Skandinavia, og med splitter nytt flymateriell som både kan fly lenger og ta flere passasjerer enn dagens langdistansefly.

Norwegian skal nemlig ha mange flere av den nye flytypen, og de kommer på løpende bånd. I år kommer det fire, til neste år kommer ni til. Kjos har tilsammen 29 i bestilling som skal settes inn på helt nye ruter i tillegg til å øke frekvensen på de rutene som i dag skriker etter mer kapasitet.

Les også:

Les også

Giske ville selge krise-SAS til Norwegian

Nye og spennende reisemål

— Vi får så mange nye fly i løpet av kort tid at her vil det komme mange nye og spennende reisemål. Selv om den store veksten vår skjer utenfor Norge vil vi alltid også se på muligheten for nye langruter til Norge, sier Sandaker-Nielsen.

Langt færre knapper og brytere i cockpit på en 787-9 enn på tilsvarende, eldre fly. Foto: Halvor Solhjem Njerve

Han trekker frem reisemål som Bali og Hawaii som reisemål den nye Dreamliner-utgaven kan nå direkte fra Oslo.Hovedfokuset skjer på ruter til USA, Sør-Amerika og Sørøst-Asia, dit den nye Dreamliner-utgaven kan fly fra en rekke markeder i Europa.

Les også:

Les også

SAS-sjef tjener mer enn hele Norwegians ledertrio

Øker trykket østover

De fleste nye rutene skal gå ut fra London, Paris og etter hvert også Barcelona og styres etter der de store passasjerstrømmene finnes. Etter hvert økes trykket også østover, der Bangkok er eneste destinasjon i dag. Bjørn Kjos’ våte drøm er å få tilgang til det kinesiske markedet.

LED-lys med fargevariasjoner dukker opp i stadig flere flykabiner, blant annet Airbus A380, A350, Boeing 787 og også Boeing-fly med det såkalte Sky Interior, som Norwegian har et knippe 737-utgaver av. Foto: Halvor Solhjem Njerve

— Viktig for at vi kan få til en ytterligere internasjonal vekst fra Norge er at myndighetene gir flyselskapene gode rammevilkår. Hos oss er 85 prosent av passasjerene fritidsreisende som betaler billetten sin selv og derfor lett reagerer negativt på prishopp. Den nye flyskatten som etter planen skal komme fra 1. april kan for oss få den konsekvens at vi heller vil legge nye langruter til København og Stockholm fremfor Norge. Og det er hverken bra for norske passasjerer som eller for norsk turistnæring, sier Sandaker-Nielsen. Mer om den foreslåtte flyavgiften her:

Les også

  1. 1342 kroner i avgift pr. passasjer – noen høyere?

  2. Norwegian mener flyavgiften vil favorisere SAS og Widerøe

  3. Konkurransetilsynet mener flypassasjeravgift må utsettes

  4. Avinor: Flyavgiften vil flytte nye ruter til Sverige og Danmark