Økonomi

Handelsbanken utvider - resten legger ned

De tre største bankene har de siste fem årene lagt ned 89 filialer i Norge. Samtidig velger Handelsbanken motsatt strategi. Onsdag la banken frem rekordresultat.

SCC-AIPub-B-løpet-lav-30062011185428.jpg

  • Øystein Kløvstad Langberg
    Europa-korrespondent

– Når noen legger ned kontorer og tilbyr callsentre, velger vi nye kontorer og personlig service. Når noen sentraliserer, holder vi fast på desentralisering, sier Dag Tjernsmo, administrerende direktør for Handelsbanken i Norge.

DNB har redusert antallet filialer fra 220 til 180 de siste fem årene. I løpet av to år er planen å fjerne ytterligere 40. Også Nordea og Danske Bank (tidligere Fokus Bank) har kuttet bankkontorer de siste årene og kan komme med flere kutt (se faktaboks).

Men Handelsbanken følger altså motsatt strategi.

Tror ikke på filialdød

Banken har økt antallet kontorer fra 46 til 49 de siste fem årene og planlegger videre ekspansjon i år. Strategien er å komme nær kundene. Tjernsmo nekter for at det gir høyere kostnader enn hos konkurrentene som kutter.

– Vi ser ikke på kontorene som en kostnad, men som en viktig del av vårt konsept hvor kontorene har stor frihet og skal kjenne hver kunde. Våre kostnader er dessuten langt lavere enn hos konkurrentene.

Tjernsmo avfeier spådommer om bankfilialens død.

– Når det gjelder rådgivning i visse situasjoner, som ved skilsmisse, uførhet, død eller pensjonsplanlegging, opplever vi at kundene ønsker å sitte ned med noen som tar situasjonen på alvor og har innsikt i kundens situasjon. Dette vil det være et behov for også i fremtiden, mener han.

Handelsbanken la onsdag formiddag frem resultater for virksomheten i Norge. De viste at inntekten i 2012 økte med 24 prosent sammenlignet med året før. Totalt hadde banken inntekter på 3,1 milliarder kroner.

Driftsresultatet (etter tap) forbedret seg også kraftig – opp 81 prosent fra 2011 – og ende på 1,8 milliarder kroner. Dette er det beste resultatet siden banken etablerte seg i Norge.

DNB: En naturlig evolusjon

DNB peker på at en del av filialkuttene ble gjort da banken slo seg sammen med Postbanken. Nedgangen de kommende årene skyldes for lavt besøk mange steder.

– Når det finnes filialer der kundene nesten aldri besøker oss, vil driften ikke bli lønnsom. Da er det klart at vi må kutte ned eller samlokalisere for å spare penger, sier Thomas Midteide, kommunikasjonsdirektør i DNB.

Han peker på at banken tilbyr mange tjenester gjennom post og bank i butikk – i tillegg mobilbank, nettbank og kundeservice på sosiale medier som vokser raskt.

– Kuttene i antallet filialer er en del av bankbransjens naturlige evolusjon, sier han.

– Hvordan reagerer kundene?

– Vi har ikke mottatt mange negative tilbakemeldinger fra kundene, sier Midteide i DNB.

– Har gjort det samme i Storbritannia

Thomas Magnus er leder for rådgivning i konsulentselskapet Cicero, som er spesialister på bank og finans. Han tror norske banker vil fortsette å kutte i antallet filialer de neste fem årene.

– Dette er en konsekvens av endret kundeatferd og krav til effektivisering, sier han.

Magnus peker på at Handelsbankens strategi skiller seg ut.

– Vi har sett det samme i Storbritannia, hvor Handelsbanken også har ekspandert kraftig, stikk i strid med strategien til de andre store bankene.

Magnus mener det ikke mulig å si at én strategi er bedre enn en annen.

– Handelsbanken har hatt et ekstremt fokus på kundenærhet, mens de har vært langsommere når det kommer til å ta i bruk digitale flater. DNB har tatt en tydelig posisjon digitalt, og er kommet langt i å tilrettelegge for digitale prosesser, sier han.

Magnus tror på et større bankmangfold i fremtiden.

– Vi ser allerede at bankene har begynt å sikte seg inn mot forskjellige kundegrupper med tydeligere verdiforslag, sier han.

Handelsbanken la i går frem sitt beste resultat noensinne i et sterkt norsk marked. – Vi vokser godt og har mulighet til å ta nye kunder både i privat- og forretningsmarkedet, sier adm.dir. Dag Tjernsmo. Handelsbanken

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Han og 200.000 andre nordmenn vil ikke være digitale bankkunder

  2. ØKONOMI

    6 mrd. mer i overskudd for de store bankene i fjor. DNB står for godt over halvparten av forbedringen.

  3. ØKONOMI

    Slik snudde Nordens største bank ryggen til omstridt advokatselskap etter Panama Papers-avsløringen

  4. ØKONOMI

    Pengene strømmer inn til bankene

  5. ØKONOMI

    Nordea vil kvitte seg med 6.000 ansatte og konsulenter

  6. ØKONOMI

    Norske banker mistenkt for ulovlig samarbeid