Økonomi

Fagforeningsleder om Norwegian-kaoset: - Vi advarte mot pilotmangel, men ble ikke hørt

Fagforeningslederen for pilotene i Norwegian, Halvor Vatnar, mener selskapet med vitende og vilje har solgt billetter til et flyprogram som det ikke har vært personell til å bemanne.

Leder for Norwegian Pilot Union, Halvor Vatnar. Jon Olav Nesvold/NTB Scanpix

  • Knut-erik Mikalsen

– Jeg advarte for flere måneder siden selskapet mot at det ville oppstå mangel på flygere foran sommersesongen. Jeg ba lederne om å ansette flere piloter, men det har tydeligvis ikke skjedd. I stedet har man solgt billetter til et flyprogram som man visste det ikke var ansatte nok til å dekke opp, sier Vatnar til Aftenposten.

  • Bakgrunn: Norwegian kansellerer en rekke flyavganger
  • Familien skulle til Split lørdag morgen. Norwegian varslet samme natt med SMS

Frykter flere bølger med kanselleringer

I løpet av lørdagen er 18 flyvninger kansellert, og fredag kveld var det 12 kanselleringer, ifølge VG.

Vatnar mener dagens kanselleringer kan være et forvarsel om at Norwegian kan bli nødt til å kansellere avganger også fremover fordi flyprogrammet gjennom hele sommeren er meget omfattende.

Lederen for Norwegian Pilot Union mener dette er bakgrunnen for flykaoset som har oppstått. Mange kanselleringer rammer folk som ikke komme seg på de ferieturene de har bestilt og betalt for.

Han sier han får vondt i magen når han hører historier blant de mange passasjerene som står fast på flyplasser rundt om i landet og som ikke får reist på ferie.

Det er mangel på mannskaper som er årsaken til at mange av Norwegians flyvninger nå blir kansellert. Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

– Det er en helt forferdelig situasjon å komme i for den enkelte, og jeg synes synd på alle de mange som er rammet. Det er viktig å være klar ovet at denne situasjonen har Norwegian selv hovedansvaret for å ha skapt, mener pilotlederen.

- Selskapet har gamblet på pilothjelp

Han sier at ut fra det han vet kommer kanselleringene som en følge av pilotmangel. Dette, mener Vatnar, er en situasjon som forverrer seg når det oppstår en reisetopp som nå.

– Selskapet har gamblet på at mange nok piloter skal stille opp på overtid og bruke fritid og ferie til å fly for Norwegian. Selskapet har ikke klart å dekke behovet og dermed oppstår en situasjon som den vi ser nå. Flyprogrammet har vært kjent i månedsvis, så at det ville bli for få ansatte til å fylle flyprogrammet har ledelsen i Norwegian visst om veldig lenge, men åpenbart ikke gjort noe med, sier Vatnar.

Les også

Norwegian med 20 år gamle vikarfly i Sør-Norge

Avviser koordinert aksjon

VG melder at en overtidsavtale mellom pilotene og Norwegian utløp fredag, samme dag som innstillingene startet, og Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud sier til avisen at det uenighet om en avtale om overtid og frikjøp av fridager.

– Våre piloter har en avtale med arbeidsgiver om kjøp av fridager. Den avtalen er sagt opp som følge av uenighet om bruken av den med arbeidsgiverne, sier Skjæggerud.

Pressekontakt Astrid Gaustad Mannion i Norwegian bekrefter konflikten overfor Aftenposten.

– Det stemmer at det har vært uenighet angående fridagskjøp, en attraktiv ordning både for kabinansatte og piloter. Det vil si at den ansatte får en godt betalt ekstravakt og selskapet får avviklet travle perioder som denne måneden. Det var en overraskelse for oss at Parat sa opp denne avtalen midt i en tariffperiode. Vi kan ikke ansette flere piloter om sommeren enn det vi har jobb til gjennom hele året, derfor har denne avtalen vært bra for selskapet og bra for de ansatte som har muligheten til å jobbe noe ekstra, sier hun.

Fagforeningsleder Vatnar avviser kategorisk at det skal være noen aksjoner på gang blant pilotene.

– Alle de skandinaviske pilotene over flere år har jobbet langt ut over ordinær arbeidstid for å få det alminnelige ruteprogrammet til å gå opp for Norwegian, sier Vatnar.

Norwegian svarer ikke på om de visste

Aftenposten har spurt Norwegian om det er riktig at de ble advart mot at det kunne blir pilotmangel. Selskapet har ikke besvart dette spørsmålet, men Mannion bekrefter overfor Aftenposten lørdag kveld at en av årsakene til de mange kanselleringene er pilotmangel.

– Nå er det høysesong og da bruker vi all den kapasiteten vi har. Vi baserer noe av driften på bruk av overtid, noe som er helt vanlig i flybransjen. Dette er noe som har fungert for oss, men nå opplever vi dessverre i tillegg akutt fravær blant piloter som gjør at vi må kansellere flygninger, opplyser Mannion.

Hun vil ikke utelukke at det kan komme kanselleringer også på søndag.

  1. Les også

    LO trekker staten for retten i strid om Norwegian-mannskap

  2. Les også

    Kjos' livsverk har falt 2,4 milliarder i verdi

  3. Les også

    Krever passasjeravgift også for de tomme flysetene

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. NORGE

    Norwegian: – Dette kunne vi ordnet internt

  2. ØKONOMI

    Rasende piloter krever dokumentasjon

  3. NORGE

    Norwegian ansetter 50 nye flyvere, ledelsen gjør full retrett

  4. ØKONOMI

    Norwegian vil ikke love erstatning til alle etter flykaoset

  5. ØKONOMI

    Bjørn Kjos varsler pilotmangel ut august

  6. NORGE

    Dagens Næringsliv: Norwegian Pilot Union takket nei til firedobbel lønn