Økonomi

Oslo Lufthavn kan bli minst i Skandinavia igjen

Oslo Lufthavn skal om få uker ha storslått åpning av sin påkostede utvidelse til 14 milliarder kroner. Nå kan lufthavnen bli degradert til den minste hovedflyplassen i Skandinavia.

Oslo Lufthavns areal blir bortimot doblet når den nye terminalen åpner i april. Dette er den nye terminaldelen som skal åpnes offisielt i slutten av april. berit Roald, Berit / NTB scanpix

  • Knut-Erik Mikalsen

Gardermoen er i dag nummer to blant Skandinavias hovedflyplasser i størrelse, bak Kastrup i København, men foran Arlanda ved Stockholm.

I fjor mistet Gardermoen passasjerer overfor begge av sine konkurrenter: Kastrup hadde en vekst som var 2 millioner større enn Oslo, mens Stockholm kutter avstanden til Gardermoen bakfra.

Dermed kan vi få en situasjon vi ikke har sett siden årene da Fornebu var hovedflyplassen i Oslo, nemlig at Gardermoen blir minst av de tre.

– Oslo Lufthavn er i en presset situasjon og har en ulempe med å ha det klart minste trafikkpotensialet av alle tre byene, mener den norske luftfartsrådgiveren Einar Sørensen, som i en årrekke har jobbet tett opp mot det europeiske luftfartsmiljøet i Frankrike.

Ikke siden flyplassen het Fornebu

Vi skal ikke mer enn et par tiår tilbake før Kastrup var giganten blant skandinaviske flyplasser, og vi nordmenn måtte mellomlande i København selv på korte Europa-flyvinger.

Etter årtusenskiftet forandret mye seg og den norske, oljesmurte veksten var i flere år så kraftig at Gardermoen i noen enkeltmåneder har hatt høyere passasjertall enn storebror Kastrup.

Stockholm ble passert i størrelse i 2006.

Nå har pilene snudd igjen:

Tallene for de tre flyplassene for 2016 viser at Gardermoen er den store taperen, selv med en vekst på 4,5 prosent i antall reisende.

  • LES OGSÅ: Liker ikke skittkastingen mot charterferien.

OSL passerte 25 millioner, men det hjelper lite når Arlanda gradvis har tatt innpå og vokser raskere, i fjor med 7 prosent. Et tydelig varselskudd kom i desember, da var Arlanda større enn OSL.

Fortsetter denne trenden kan svenskene igjen passere Gardermoen i størrelse og i så fall degradere Norges hovedflyplass til lilleputt i Skandinavia. Da er vi tilbake til årene etter at Fornebu ble lagt ned.

Kastrup ved København og Arlanda ved Stockholm vokser begge raskere enn Oslo Lufthavn. Svein Eide

Kampen om plasseringen er viktig fordi antall passasjerer ofte er avgjørende for hvor flyselskapene legger sine nye ruter. Flyplassene med størst trafikkgrunnlag får nye ruter fra de mest attraktive flyselskapene.

Det gjør ikke OSLs situasjon bedre at Kastrup i den andre enden stikker fra i ekspressfart. Danskene passerte 29 millioner i fjor og hadde en vekst som er dobbelt så stor som Gardermoen.

Svenskene vil danke ut København

Også svenskene er aggressive. De skal ikke bare å passere Oslo, men også bli større enn København, som de nå ligger 5,3 millioner passasjerer bak.

– Vi skal bli størst i Norden i løpet av tre år. Veksten er stor, spesielt på interkontinental trafikk. Vi har fått 15 nye langruter på tre år. Flere lavprisselskap har nå etablert seg på Arlanda, og ikke minst har Norwegian ekspandert kraftig de siste årene, sier pressesjef Ulf Wallin hos flyplasseieren Swedavia til Aftenposten.

Venter på at Ryanair skal komme

Ryanair vokser kraftig på Europas hovedflyplasser. Nå venter Arlanda på selskapet, som allerede har etablert seg i København og Oslo. KAI PFAFFENBACH

Svenskene venter nå bare på at passasjertunge Ryanair skal dukke opp også på Arlanda, slik selskapet har gjort både på Kastrup og Oslo Lufthavn.

I fjor økte Kastrup totalt med 2,4 millioner reisende. Ryanair sto for 2 millioner av disse.

Ryanair har også startet på OSL, foreløpig nokså smått. Kommunikasjonssjef Joachim Westher Andersen har senkede skuldre:

– Vi er først og fremst opptatt av å levere en flyplass som både flyselskaper og passasjerer blir fornøyd med. Vi bruker ikke så mye tid på å skule på Kastrup og Arlanda, men vi setter pris på konkurransen. Vi har mange spennende prosesser på gang, og vi merker at Norge og Oslo er mer på kartet nå enn noensinne. 2017 blir et spennende år, sier han.

København bryr seg ikke om Oslo

I København har veksten vært rekordstor, noe som nesten i sin helhet kan tilskrives at Europas største flyselskap, billigutfordreren Ryanair, i 2015 gikk inn tungt på København-flyplassen. Kastrup ser i praksis bort fra Oslo som konkurrent og vil heller ta opp kampen med de store europeiske flyplassene.

– Vi er i tett konkurranse med de andre store europeiske lufthavnene om spesielt de interkontinentale rutene, som er viktige for en knutepunkts-lufthavn som CPH. Her kan vi se at flyselskapene i større grad matcher oss med lufthavner som München, Zürich, Amsterdam, Brussel og Paris enn f.eks. Oslo. Våre primære konkurrenter er andre europeiske storlufthavner, sier pressesjef Kasper Hyllestad på Københavns lufthavn.

Rådgiver Einar Sørensen mener Oslos problem er at befolkningsgrunnlaget er lite:

– Oslos nærmarked er lite, ca. 2,5 millioner mennesker. Københavns marked er på rundt 10 millioner og Stockholm på 5–6 millioner. Dette viser hvilke problemer OSL står overfor, mener han og sier at ingen av de andre landene har så mange direkteruter fra regionflyplasser som det Norge har.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Ryanair
  2. Flyplass
  3. Norwegian
  4. Oslo Lufthavn
  5. Scandinavian Airlines (SAS)

Relevante artikler

  1. NORGE

    Oslo Lufthavn på sisteplass - danket ut av svenskene

  2. ØKONOMI

    London-trafikken rett til himmels da Ryanair kom til Gardermoen

  3. REISE

    Oslo Lufthavn største nordiske flyplass for første gang på tre år

  4. ØKONOMI

    Ryanair brukte to måneder på å danke ut en rekke giganter på OSL

  5. REISE

    I dag åpnes hele nye Oslo Lufthavn – to måneder før den offisielle åpningen

  6. ØKONOMI

    Nå kan Oslo Lufthavn ta imot 7 millioner flere reisende