Økonomi

Meny vil åpne nettbutikk over nyttår

Dagligvarekjedene i Norge har stått på sidelinjen i flere år. Nå ser Meny ingen vei utenom å tilby netthandel.

Daligvarekjedene vurderer nå å tilby netthandel, til tross for at det kan redusere den mer spontane handelen. Foto: Lise Åserud/NTB scanpix

  • Marita E. Valvik
    Marita E. Valvik

Dagligvarekjeden Meny planlegger å selge mat i nettbutikker. Etter det Aftenposten kjenner til har kjeden konkrete planer om å sette i gang over nyttår.

Dette blir etter det Aftenposten kjenner til, den første av de tre store dagligvaregrupperingene som velger å tilby mat på internett. I dag har Rema 1000 et samarbeid med Kolonial.no der Kolonial.no får tilgang til Rema 1000s varer.

  • Da Rema-milliardæren første gang startet med internetthandel, gikk det galt. Han endte opp på sykehus.
    Foreløpig har derfor Rema 1000 holdt seg unna egen satsing på nettmat.

Tester først

Etter alt å dømme vil Meny først teste ut en netthandelsløsning i utvalgte geografiske områder. Dersom dette går bra, vil de utvide tilbudet.

  • Ole Robert Reitan har inngått etsamarbeid med Kolonial.no om netthandel.
    Meny ser for seg en løsning der kundene bestiller maten på nett og henter den i den butikken de selv velger. Dette er en annen løsning enn det blant annet Kolonial.no og Marked.no satser på. Kolonial.no har både hjemmelevering og henting på små hentepunkter. Marked.no, Stein Erik Hagens satsing på netthandel, satser først og fremst på hjemmelevering.

Vil ha kundene inn i butikkene

Meny-eier Norgesgruppen vil imidlertid ikke bekrefte Aftenpostens opplysninger.

— Meny har ikke bestemt seg for noe som helst når det gjelder netthandel, sier direktør for samfunnskontakt Bård Gultvedt i Norgesgruppen.

Aftenposten kjenner også til at det har vært diskusjoner internt i Norgesgruppen, som blant annet eier Meny, Spar, Kiwi og Joker, om hvilken av kjedene som skal teste dette konseptet først. Foreløpig kan det se ut som Meny er den mest aktuelle kjeden.

  • Kjedene er redde for at stemningen i dette markedet blir hausset opp. I utgangspunktet vil en butikkjede ønske å få kundene inn i butikkene, da handler de mer på impuls enn om de bestiller maten på nett, sier dagligvareekspert og partner Erik Fagerlid i PA Consulting.

I 2010 var det 65 prosent av norske forbrukere som brukte handlelister, ifølge undersøkelsen Format. De øvrige 35 prosentene bruker butikken som handleliste. Så kommer alt som handles i tillegg fordi man går forbi hyllene og ser ting man har lyst på eller hadde glemt at man trenger. Dette er en utfordring netthandelsaktører vil finne andre løsninger på.

— Jeg tror det blir viktig for dem som satser på nett å si til seg selv «jeg skal tilby kundene mine noe annet enn de får i de fysiske butikkene», sier Fagerlid.

Kostnader knyttet til lokaler

En annen grunn til at Norgesgruppen, Rema 1000 og Coop har holdt seg borte fra netthandel, er at de allerede har investert mye i store og dyre butikker.

Denne infrastrukturen må de fremdeles ha. Nye aktører vil slippe disse kostnadene. Menys løsning med bestilling på nett og henting i butikk vil ikke redusere disse kostnadene, men snarere øke betjeningen.

  • Kolonial.no, og etter hvert marked.no, slipper den gamle strukturen med butikklokaler og kan derfor holde kostnadene betydelig nede. Dette skremmer kjedene, sier Fagerlid.

Les også

  1. Hagens matbutikk på nett får Coop til å reagere

  2. Hagen rigget for dagligvare-comeback

  3. Ny matkjede i Lime-lokalene

  4. Rema 1000 og Kolonial.no vil snu opp ned på mathandlingen din

Les mer om

  1. Dagligvarebransjen
  2. Næringsmiddelindustrien