Økonomi

Slik gikk det da vi testet matbutikk på nett

Se våre erfaringer i videoen over - og hvordan gikk det med isen, smeltet den på veien?

  • Marita E. Valvik

I videoen over kan du se hvordan det var å bestille og motta de samme matvarene fra de to nettbutikkene. Vi tar også med oss handlelisten ut i butikk og hentet varene i hyllene på vanlig måte. Prisvinneren avsløres på tampen av videosnutten.

Vi har tatt utgangspunkt i en liten handlekurv på 15 varer. Varene er plukket ut av Aftenposten og handlet onsdag 10. februar.

Vi har sjekket følgende:

  • Pris
  • Vareutvalg
  • Levering
  • Bestilling
    Nettjenestene Kolonial.no og Marked.no, samt lavpriskjeden Kiwi (hvor vi tok med varene selv), er med i testen denne gangen. Den tredje nettaktøren, Rett Hjem ligger i utgangspunktet såpass mye over de andre i pris, at vi ikke fant den relevant i denne sammenhengen.
  • LES OGSÅ: Matkrigen på nett tar av og gir lavere priser.
    Marked.no har foreløpig kun åpnet en testbutikk og åpner hovedbutikken sin neste uke. Likevel kan alle som ønsker det, teste nettbutikken på beta.marked.no.

Kiwi billigst med 13 kroner

Kolonial.no sa for ett år siden at de skulle ha priser som lå mellom supermarkedkjeden Meny og lavpriskjedene. Det siste året har de fått så mange nye kunder og effektivisert driften så mye at de prismessig kan konkurrere med lavpriskjedene.

Marked.no har siden det ble kjent at de skulle starte netthandel, sagt at de skal konkurrere direkte med lavpriskjedene.Resultatet fra vår enkle pristest viser at det skiller 21 kroner fra billigste til dyreste alternativ. Det utgjør rundt 3,5 prosent forskjell. Dette gjelder dersom du henter maten på et av nettbutikkenes hentepunkter. Å få maten hjem på døren koster ekstra.

Billigst ut kommer Kiwi. Det er stort sett på grunn av den skivede Jarlsbergosten, som kostet 10 kroner mindre på Kiwi enn i nettbutikkene. Men Kiwi var utsolgt for denne billige osten da vi besøkte.

Mellom Marked.no og Kolonial.no skiller det 8 kroner, det vil si rundt 2 prosent av det vi handlet for. Med andre ord kan det være tilfeldigheter som utgjør forskjellen. Bare en liten ting som Marked.no tok fire kroner for de fire bærepostene, utgjør halvparten av forskjellen mellom de to nettaktørene.

Det koster å få det levert hjem

Det som koster ekstra ved å handle på nett, er om du vil ha varene levert hjem. I testperioden har Marked.no levert maten gratis på døren, men fra og med neste uke, koster det mellom 49 og 99 kroner avhengig av om det er noen andre i nærheten som også skal ha levering.

Kolonial.no kan levere til 49 kroner, men det kan også koste mer alt etter hvilken levering du velger. Foreløpig er Kolonial.no er den eneste som kan levere samme dag, mot et ytterligere tillegg i prisen. Eksempelvis koster ekspressleveringen med levering innen 90 minutter 199 kroner.

Sparer tid på nett

I vår test brukte vi ca. 6–8 minutter på første gangs bestilling og betaling hos de to leverandørene, og et minutt i døren for å ta imot varene. Vi opplevde begge aktørenes nettsider som enkle å bruke, lett å bestemme hentetidspunkt, samt at de hadde en velkjent og trygg betalingsløsning. Alt ble betalt på nett, og ikke ved døren når varene kom.

Som vi beskriver i videoen, tok det en snau halvtime fra vi forlot huset til vi var tilbake fra butikken med handleposen.

Vareutvalget

Kolonial.no har et vareutvalg på 4000 varer, men planen er å utvide til 8000 varer. I tillegg til de mest kjente merkevarene, har de Rema 1000s egne merkevarer, som eksempelvis Solvinge kylling. Det er Rema 1000 som er hovedleverandør av varer til denne nettbutikken.

Marked.no har foreløpig drøyt 2000 varer, men planen er å ganske raskt komme opp i 5000 varer. Målet på sikt er å ha 20.000 varer tilgjengelig for sine kunder. Til sammenligning har de aller største supermarkedene rundt 16.000 varer, og en Kiwi- eller Rema-butikk har mellom 4000 og 5000 varer.

Smeltet isen?

Vi forsøkte også å bestille is for å teste om den var smeltet da den kom frem. Alle aktørene kan levere frosne produkter, blant annet fisk. Begge aktørene frakter de frosne varene i frysebokser, og Marked.no informerte ved døren at de frosne varene ble levert i egen pose.

Frukt og grønt

Både Marked.no og Kolonial.no opererer med pris pr. stykk på mer frukt og grønnsaker enn vi normalt ser i de fysiske butikkene. Blant annet for bananer og appelsiner.

I tillegg er det vanskelig å vite hvor stort et blomkålhode eller kålrabi er når man bestiller den på nett. Kanskje bare en vanesak, eller så kan det være aktuelt å selv ta denne runden hos en butikk som har det utvalget du ønsker deg.

Utsolgt...

På nett som i butikk kan det oppstå utsolgt-situasjoner. I vår test var Marked.no utsolgt for kyllingfileten vi ønsket oss, den på 600 gram. I pristesten brukte vi listeprisen, mens vi hjem fikk levert alternativet lårfilet. Kiwi hadde ikke 600 grams forpakning, der valgte vi 700 gram. Med andre ord fikk vi litt mer for pengene her, for vi har ikke justert for kiloprisen i dette tilfellet.

Alle tre aktørene fornøyde

Alle de tre aktørene Aftenposten har snakket med er godt fornøyd med testen.

— Kjempeflott. Vi har jobbet hardt i to år for å bli mer effektive. Siden i høst har vi kunne kuttet prisene jevnt. Så kom julepriskrigen og nå har vi gått en runde til. Det er gøy at vi kommer så nær lavpriskjedene og er billigst på nett, sier administrerende direktør Karl Munthe-Kaas i kolonia.no til Aftenposten.

Han informerer også om at de nylig har innført prismatch mot Rema 1000 på de bestselgende varene.

Også Marked.no er fornøyd.

— Vi er foreløpig i en testperiode og skal finjustere prisene etterhvert. Vi har sagt at vi skal ligge på samme nivå som lavpriskjedene, og vi er ikke langt fra det, sier administrerende direktør Ole Petter Wie.

Kiwi følger ikke med på nettbutikkene

Kiwi ser foreløpig ikke på de to nettaktørene som noen konkurrenter, men er likevel fornøyd med å ha vunnet pristesten.

— Det er jo ikke noe problem for Marked.no å ha lave priser, de selger jo ingen varer ennå, sier Kiwi-sjef Jan-Paul Bjørkøy før han legger til:

— Det er først og fremst andre lavprisaktører vi følger med på. Foreløpig har vi ikke sett på nettbutikkene, men det kommer vi nok til å gjøre. Uansett skal vi være billigst, og det var vi denne gangen, så da er vi fornøyd.

LES OGSÅ JOACIM LUNDS ERFARING:

  1. Les også

    «Matvarer på nett er en revolusjon du har både tid og råd til»

Les mer om

  1. Dagligvarebransjen
  2. Næringsmiddelindustrien

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Mat på nett vokser i rekordfart, men ingen tjener penger - ennå

  2. ØKONOMI

    Kolonial.no tar inn det Rema kaster ut

  3. ØKONOMI

    Matbutikkene på nett utsolgt i pinsehelgen

  4. ØKONOMI

    Helt greit med sprit levert på døren, men ikke øl

  5. ØKONOMI

    Kongene av norske matbutikker starter netthandel

  6. ØKONOMI

    Rema kjøper seg inn i mathandel på nett