Se for deg at du skal på jobb, men dukker opp fem minutter for sent. Da oppdager du at en av kollegaene harovertatt jobben din.

Dette er ikke en fiktiv mareritt-beskrivelse, eller en virkelighet ingen ansatte møter i et moderne arbeidsliv. For piloter og kabinansatte i et av Europas største flyselskap, British Airways (BA), er dette hverdagen. Minuttene er livsviktige i luftfarten. I likhet med sine konkurrenter kjemper den britiske flykjempen en konstant krig mot forsinkelser.

Kampen om passasjerenes gunst er nådeløs, de reisende forventer at flyet skal gå i rute.

LES OGSÅ:

For BA, i likhet med andre flyselskaper, er prioriteten at etter sikkerhet er punktlighet det viktigste. BA har bare en brukbar statistikk. Ifølge analyseselskapet Flightstats.com ankommer to av ti fly forsinket, avslører ferske tall.

Alle kvesser klørne

Selv med en slik punktlighet, på 75 – 80 prosent, havner BA likevel langt nede på listen over presisjon for verdens største flyselskaper. I februar var det nr. 27 på listen over globale selskaper. SAS, for eksempel, var nummer 12 og Norwegian nummer 24.

Derfor jager BA etter å forbedre sin posisjon, for alle konkurrentene kvesser klørne, de også.

Men BAs enorme størrelse og det faktum at det opererer på noen av verdens mest travle flyplasser, gjør at logistikken for BA er mye mer komplisert enn SAS, Norwegian og de fleste andre.

LES OGSÅ:

Med en enorm stab, og nesten fire ganger så mange flyvende ansatte som for eksempel SAS, gjør at det er nødvendig med kjøreregler som ikke er til å misforstå.

Dette må ansatte passe på

Thomas Wintrip sjekker seg inn på neste jobb. Han er alltid ute i god tid.
Knut-Erik Mikalsen

For BAs mylder av ansatte er det derfor bare én regel og den er veldig enkel:Hver avgang har en siste innsjekkingstid for piloter og kabinansatte. Overskrides fristene med bare fem minutter, blir du erstattet av en kollega som sitter såkalt stand by-vakt.

— Ja, det gjelder å passe klokken og sjekke e-posten hele tiden. Der kommer beskjedene om eventuelle endringer. Derfor møter jeg alltid opp i veldig god tid, gjerne en time før jeg egentlig skal begynne å jobbe, sier Thomas Wintrip.

LES OGSÅ:

Den unge kabinansatte har akkurat gardert seg og sjekket seg inn for sin neste tur, rute BA 109 fra London Heathrow til Dubai. Han vet at han må sjekke inn senest 1 time og 30 minutter før avgang.

Trangt skjema

Straks han har logget seg inn, går det en beskjed til selskapet at han har kommet i tide. Men han har, som alle andre, en lang tur gjennom den enorme flyplassen før han er fremme ved flyet han skal jobbe på. I hånden har han skrevet ut dagens minutt-plan for den flyvningen han snart skal starte:

For Thomas Wintrip er fristene slik denne arbeidsdagen:

• Briefingen før flyturen starter 20.15

• Mannskap må være gjennom sikkerhetskontrollen 20.35

• Bussen til flyet går 20.40

• Ankomst fly 20.50

• Kabinsjefens frist for å ha alt klart for ombordstigning 21.07

• Slipper om bord første passasjer 21.07

• Klar til avgang 21.47

LES OGSÅ:

Liten «hær» av ansatte venter

At flymannskap ikke møter tidsnok eller blir syke, er noe alle selskap bruker betydelige ressurser for å minske konsekvensen av.

For flykjempen BA betyr det at selskapet til enhver tid har rundt 450 personer som sitter stand by på flyplassen, hoteller i nærheten og hjemme, og bare venter på å måtte rykke ut på jobb fordi en kollega, av ulike årsaker, ikke har dukket opp innen fristen.

Dette vil flyselskapene ikke ha, forsinkelser og køer.
NTB Scanpix.

For BA, i likhet med andre flyselskaper, er prioriteten at etter sikkerhet er punktlighet det viktigste.Hanna Roberts i selskapets informasjonsavdeling forsikrer at det knappe tidsskjemaet for piloter og kabinansatte ikke er satt opp for moro skyld.

LES OGSÅ:

— Kampen for å holde flyene i rute er beinhard, og forsinkelser koster selskapet enorme summer og tapt lojalitet fra kundene hvert år. Kunder kan kjapt hopper over til konkurrentene hvis ikke British Airways leverer, også på punktlighet, sier hun.

Drillet i punktlighet

Det er et enormt puslespill som skal klaffe for hver eneste flyving. Det gjør ikke BAs jobb enklere at deres hovedflyplass, Heathrow vest for London, er en av verdens travleste. Mye kan gå galt, og skape forsinkelser som igjen kan forplante seg i det videre ruteprogrammet.

I motsetning til kollega Thomas Wintrip er Victoria Thomas en svært erfaren kabinansatt med over 20 år i jobben. Som flyvertinner flest innrømmer hun at stresset i jobben er blitt betraktelig verre med årene:

— BA er et kjempestort selskap, og for oss som har vært med en stund, er det uvant å skulle forholde seg til så strenge tidsskjemaer som i dag. For å holde rutetidene og holde på passasjerer, er vi alle drillet i punktlighet, sier hun.

LES OGSÅ:

Hun ser likevel ingen grunn til å advare andre mot det økte stresset hun føler:

— Alle nye som søker seg til disse jobbene kjenner forutsetningene før de begynner her, sier Thomas som ikke vet hvor lenge hun vil jobbe som kabinansatt.

Hvis noen uteblir hos SAS, blir de oppringt

Knut Morten Johansen, SAS.
Halvor Solhjem Njerve

SAS har ikke så strenge frister for de ansatte, i tilfelle de skulle være forhindret fra å nå frem til jobben på flyene i tide.Fristen for flyvende mannskaper i SAS for å sjekke seg inn på jobb, er normalt på 50 minutter.

— Systemet hos oss er slik at det kommer et varsel i systemet når tidspunktet for innsjekkingstiden for besetningsmedlemmet passeres. Da ringer vi vedkommende for å sjekke hvor han eller hun befinner seg, forteller informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

Svaret avgjør om vedkommende som ikke møter opp, kan gjennomføre flyvingen som planlagt.

Utkallingstid på 1,5 timer

— Hvis det er snakk om få minutter, og det ikke påvirker avgangstiden på flyet så vil ikke et besetningsmedlem som er forsinket bli erstattet av en kollega som sitter på det vi kaller stand by-vakt, sier Johansen.

LES OGSÅ:

Han sier at antallet personer SAS har sittende klare for å steppe inn for ansatte som ikke rekker frem i tide varierer. Noen oppholder seg på flyplassen, mens andre venter hjemme:

— Vi har som regel fem kapteiner og fem styrmenn på stand by hjemme. Siden utkallingstiden er på 1,5 time er det viktig for oss at alle kommer tidsnok på jobb. Men fra tid til annen kan for eksempel trafikale forhold forsinke mannskapene. Vi legger vekt på at flyvende mannskaper som kommer i slike situasjoner holder god dialog med de ansvarlige på jobb slik at nødvendige omdisponeringer kan gjennomføres, for å unngå flyforsinkelser, sier Johansen.