Økonomi

Oslo Lufthavn skal bygges ut for flere lange flyvninger

Halvannet år etter at utvidelsen «Pir Nord» ble fullført, rykker bygningsarbeiderne inn på OSL igjen. Reisende kan se frem til flere og større fly og ny lounge.

Slik skal utvidelsen av Oslo Lufthavn se ut. Den nye delen er i nærmeste billedkant, og har plass til lounge i overetasjen. Foto: Illustrasjonskreditering: Nordic–Office of Architecture

  • Carl Alfred Dahl
    Carl Alfred Dahl
    Journalist

Denne gangen skal flyplassen utvides østover, dit du kommer ved å ta til høyre etter sikkerhetskontrollen og passerer passkontrollen.

Den ytterste delen av denne terminalen er forbeholdt fly som går ut av Schengen-området.

– De siste årene har trafikken til og fra land utenfor Schengen vist en betydelig større vekst enn trafikk innenfor, sier Dag Falk-Petersen, som er konsernsjef i Avinor.

November 2017: Vi tar utbyggingspause

Avinor la planene for dette for flere år siden, men utbyggingen ble først vedtatt på et styremøte torsdag ettermiddag. Prislappen er satt til 3,3 milliarder kroner.

Utvidelsen vil øke kapasiteten på passasjerer ut av Schengen fra 5,5 millioner til 8 millioner i året.

Men så sent som i november 2017 uttalte flyplassjef Øyvind Hasaas til Aftenposten at de nå la ytterligere utbyggingsplaner på vent, og at de fortsatt hadde ledig kapasitet på Non-Schengen-området.

– Hva har skjedd siden den gang, Falk-Petersen?

– Det er betydelig økt interesse fra flyselskapene de siste månedene. Det er mange som ønsker å fly til Gardermoen, både fra selskaper vi allerede har på flyplassen, og fra nye aktører utenfor Schengen-området, sier han.

Både Emirates og Qatar Airways har nylig økt frekvensen til Oslo, og Ethiopian Airlines har varslet flere avganger, ifølge nettstedet Flysmart24.no.

Utvidelsen blir en forlengelse av den østre piren på Oslo Lufthavn, her sett fra flytårnet. Foto: Kallestad, Gorm / NTB scanpix

Håper på direkterute til Kina

Falk-Petersen vil foreløpig ikke navngi noen nye selskaper.

– Hva er drømmeruten din?

– Jeg skulle gjerne sett at vi fikk en rute til Kina, sier Falk-Petersen.

Men den drømmen ser ikke ut til å oppfylles av våre hjemlige flyselskaper:

  • Norwegian får ikke fly til Kina på grunn av en overflyvningsavtale mellom Russland og de skandinaviske landene, hvor bare ett skandinavisk selskap slippes til i Sibir-korridoren.
  • Men SAS, som får lov til å fly Sibir-korridoren, velger å legge alle sine Asia-ruter til Stockholm og København.
  • Heller ikke de kinesiske selskapene har ruter til Oslo, men har nylig økt kapasiteten til både Stockholm og København.

Avinor-sjef Dag Falk-Petersen Foto: Junge, Heiko / NTB scanpix

En ellevill etterspørsel etter norsk oppdrettslaks bidrar også til økningen, ettersom mange av flyene kombinerer fisk i «buken» på flyet med passasjerer i kabinen.

– Nå tar vi tilbake fiskefrakt som tidligere ble kjørt på lastebiler til København, Stockholm og Amsterdam, sier Avinor-sjefen.

Han avfeier at utvidelsen er klimafiendtlig.

– Det er ingen tvil fra vår side om at direkteflyvninger er mer klimavennlig enn å måtte fly via Frankfurt eller andre plasser for å komme seg videre ut i verden.

Flere og større fly, nytt loungeområde

Den utvidede terminalen vil ha totalt 14 flyoppstillingsplasser. Fire av disse kan håndtere flyvninger både innenfor og utenfor Schengen.

– Det blir en forlengelse av dagens område, nye flyoppstillingsplasser som er tilpasset større fly og nye kommersielle områder, lover Avinor-sjefen.

I tillegg blir det større plass inne i terminalbygget. Det ønskes velkommen fra de to største selskapene.

– I de travleste periodene kan det være for lite plass og store køer i passkontrollen. Det får vi jevnlig tilbakemeldinger på fra våre kunder, forteller Norwegians kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen, og legger til at han håper passasjerene kan få en behagelig og effektiv reise uten at Avinor lemper ytterligere avgifter over på flyselskapene.

SAS’ informasjonssjef Knut Morten Johansen er noe bekymret over kostnadene med utbyggingen, men forventer nå en velfungerende ny del av terminalen.

Nybygget er høyere enn dagens østvendte terminal. Overetasjen skal brukes på loungetilbud til dem som reiser oftest eller på dyrest billett, slik at de slipper å beregne tid til passkontrollen før de forlater loungen.

USA-innreise på Gardermoen?

Denne delen av Oslo Lufthavn har vært gjenstand for en del debatt de siste årene.

Flere ganger har køen til passkontrollen vært så lang at passasjerene er blitt stående i to timer, og fått problemer med å rekke flyet.

Før passkontrollen ble bygget om i fjor vår, var det tidvis to timers kø for å komme seg ut av Schengen. Foto: Paal Audestad

Disse problemene ble i hovedsak løst med en utvidelse i fjor vår.

I tillegg har flyselskapene vært uenige om Oslo Lufthavn bør ha såkalt «preclearance» for reiser til USA. Det vil si at USA-reisende gjør unna det meste av innreiseformalitetene før de forlater Norge.

Norwegian har ønsket dette, men SAS og mange andre foreløpig har sagt «nei takk».

Utvidelsen vil legge til rette for at man kan etablere preclearance etter amerikansk standard, men det blir ikke endelig etablert før flyselskapene forplikter seg til å benytte seg av muligheten.

Arbeidet med utvidelsen vil starte i oktober i år, og skal etter planen være ferdig før sommeren 2022.

Les mer om

  1. Gardermoen
  2. Flyselskaper
  3. Avinor
  4. Luftfart

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Avinor stenger store deler av Oslo Lufthavn Gardermoen

  2. ØKONOMI

    Grønt lys for utbygging av Tromsø lufthavn

  3. REISE

    Denne gaten på Oslo Lufthavn er hatet og fryktet. Nå er det håp i vente

  4. ØKONOMI

    Snart starter arbeidet med å utvide Oslo Lufthavn for 3,3 milliarder kroner

  5. ØKONOMI

    Trumps innreiseforbud får Norwegian til å stupe på børs

  6. ØKONOMI

    Avinor gjenåpner stengte lufthavner 1. juni