Økonomi

Color Air-piloten kuppet SAS-feiring da Gardermoen åpnet

For 15 år siden i dag var det stor festivitas rundt SAS-maskinen som skulle være første fly å ta av fra Gardermoen. Men det gikk ikke helt etter planen, blant annet på grunn av Color Air-pilot Tord Tangvik.

Kaptein Tord Tangvik og styrmann Geir Gjøvik inne i cockpit på Color Airs fly. Foto: Tom A. Kolstad

  • Knut-erik Mikalsen
    Knut-erik Mikalsen

Color Air tok av fra den nye hovedflyplassen på Gardermoen noen minutter før den planlagte SAS-maskinen. Foto: Dag W. Grundseth

SK 482 skulle være første avgang fra Gardermoen, men ble slått på målstreken av Color Air. Foto: Tone Georgsen

Svenske Göran Roos var førstemann inn på SAS-maskinen til Stockholm. Det skulle vært første fly fra Gardermoen, men det ble slått av et Color Air fly. Foto: Arne S. Gjone, NTB Scanpix

Color Air drev trening på Gardermoen flere uker før åpningen, og kjente den nye hovwedflyplassen bedre enn sine konkurrenter da den åpnet 8. oktober 1998. Foto: Heiko Junge, NTB Scanpix.

Color Air åpnet med første rute mellom Oslo og Ålesund, hjembyen til flyeier Olav Nils Sunde. Her døpes føste fly "Ålesund." Foto: Tom A. Kolstad

Besetningen hos Color Air med de karakteristiske røde luene. Foto: Tom A. Kolstad

Den nå 77 år gamle pensjonerte flykapteinen humrer ennå godt over det som skjedde grytidlig om morgenen for ganske nøyaktig 15 år siden. Lysene var slukket på Fornebu kvelden før, og Gardermoen skulle åpne som ny hovedflyplass klokken 06.30 neste dag, den 8. oktober 1998.

I dag er det nøyaktig 15 år siden de første flyene tok av fra Gardermoen. Avinor hadde planlagt første avgang lang tid i forveien, og første fly ut skulle være SAS-avgangen til Stockholm klokken 06.30.

Alles øyne var rettet mot dette flyet — med rutenummer SK 482 - denne morgenen. Mange var også opptatt av å være tilstede når første fly tok av, og avgangen ble markert grundig inne i terminalen.

Inne i flyet satt passasjerene med store smil og spesialtrykte T-skjorter med teksten: "First flight out". De hadde også fått hver sin røde rose i anledning den store dagen. En stolt SAS-kaptein kunne fortelle de mange pressefolkene som hadde møtt frem til gaten at "han lengtet etter å komme i gang." Han skulle få æren av åpne Norges nye og flotte hovedflyplass.

Trodde ikke på SAS

Les også

Tjener 1 mill. på øl, vin og godlukt hver dag

Slik skulle det ikke gå.Tor Tangvik og Color Air hadde nemlig flydd lenge på Gardermoen med lavprisselskapet Color Air, og kjente flyplassen og dens ruter godt da åpningen skjedde.

SK 482 hadde avgang klokken 06.30, mens Color Air hadde avgang til Ålesund klokken 06.40. Tangvik hadde sine mistanker om at SAS-flyet ikke ville klare å holde den nye avgangstiden, derfor dro han opp til Gardermoen kvelden før og sa til de som jobbet med innsjekk og bagasje at det var viktig å være presis på åpningsdagen.

— Det var de. Så da klokken var 06.30 var passasjerene inne og jeg klar til avgang. Da så jeg at SAS-flyet skulle ha mer drivstoff. Sånt tar tid. Derfor spurte jeg tårnet om jeg kunne få klarering for å gå fra gate, men fikk et noe unnvikende svar om at det eksisterte restriksjoner akkurat da. Jeg spurte hvilke restriksjoner det gjaldt, og fikk etter hvert vite at SAS-maskinen skulle avgårde først og at det var bestemt av Avinor, eller Luftfartsverket som det het den gang.

SAS var ikke klar

— Da klokken nærmet seg 06.40 og vår avgangstid tok jeg igjen kontakt med tårnet og ga beskjed om at jeg ikke aksepterte å bli holdt tilbake lenger, og forlangte en skriftlig begrunnelse fra tårnet hvis jeg ikke fikk ta av på rutetid. Da måtte de gi seg, og ga med klarsignal til å forlate terminalen. Da vi svingte ut passerte vi SAS-flyet som skulle være først.

Så da Color Air rute CLA 361 takset ut og tok av, fulgte SAS-maskinen like etter. I cockpit i SAS-maskinen satt NRK TV, de skulle dokumentere det som skulle være første avgang. Da SAS-flyet sto på i avgangsposisjon hørte Tangvik NRK-reporteren spørre SAS-kapteinen hvilket fly det var som tok av der foran.

— Bare noen som holder på med trening, var svaret.

Den dag i dag er det mange som stadig ber Tangvik fortelle historen om den gangen han kuppet SAS-festen.

Blir stadig spurt

Les også

Norwegian jakter på tronen i Norge

— Ja, det er utrolig hvor godt folk husker denne historien.. Egentlig var det hele også ment som en protest mot min tidligere arbeidsgiver Braathens SAFE, som nektet oss å fly etter fylte 60. Jeg var passert den alderen men følte meg frisk og rask og ville gjerne fly videre. Derfor, etter at Color Air gikk konkurs året etter, jobbet jeg bl.a. i det britiske lavprisselskapet Easy Jet til jeg gikk av med pensjon som 65-åring, forteller Tangvik.Markedsavdelingen i Color Air var raskt ute og fikk trykt opp nye T-skjorter med teksten "Vi ble først ut". Og som et pek til SAS tilbød Color Air gratisbilletter til de formsmådde SAS-passasjerene mot å vise frem SAS-skjorten.

Lavprissatsingen som Color Line-eier Olav Nils Sunde stod bak, fikk et kort liv i norsk luftfart. Nokså nøyaktig året etter åpningen av Oslo Lufthavn Gardermoen ble Color Air lagt ned, det skjedde den 1. oktober 1999.

— De gjorde den store feilen at de bare startet med tre fly. Det er ikke mulig å få økonomi i en så liten operasjon. De skulle hatt 10-12 fly, da hadde historien om Color Air ganske sikkert vært en annen, mener Tangvik.

"Han lurte alle"

Informasjonssjefen i SAS, Knut Morten Johansen, jobbet i Braatens SAFE den gangen, men husker godt at Tangvik kom seg opp i luften før alle andre på den nye flyplassen.

— Men denne historien er glemt nå, det er ingen i SAS som har noen dårlige følelser overfor det som skjedde den gangen. Tangvik lurte alle, sier Johansen med et smil.

I likhet med mange andre ergrer han seg mest over at Braathens var lammet av streik da Gardermoen-flyplassen åpnet.

Alle Braathens-fly sto på bakken fordi pilotene gikk ut i arbeidstidskonflikt.|

Les også

  1. Air Baltic: «Vi har de vakreste flyvertinnene»

  2. Thai får kjeft etter å ha malt havarert fly

  3. Alvorlig sak å glemme fanfaren hos Ryanair