Økonomi

Nå vil alle stanse Kjos, og de ber Trump om hjelp

Bjørn Kjos og Norwegian angripes nå fra alle kanter. I USA skjerpes krigen mot selskapets nye flylisens. I Europa samler konkurrentene seg for å stanse nordmannens ambisiøse vekstplaner.

Bjørn Kjos må forberede seg på tøffere konkurranse på langdistanserutene sine til USA. Flere konkurrenter melder seg nå på i konkurransen fra Europa til Nord-Amerika.
  • Knut-Erik Mikalsen
    Knut-Erik Mikalsen
Bjørn Kjos må forberede seg på tøffere konkurranse på langdistanserutene sine til USA. Flere konkurrenter melder seg nå på i konkurransen fra Europa til Nord-Amerika.

– Dette blir tøft for Norwegian, mener den svenske luftfartsanalytikeren Richard Björnelid om de utfordringene det norske selskapet nå står foran.

Da Norwegian før jul fikk sin etterlengtede amerikanske flylisens etter flere års hard kamp mot de store amerikanske flyselskaper og pilotenes fagbevegelse, trodde alle at kampen var avgjort en gang for alle.

Donald Trumps overraskende seier i presidentvalgkampen og hans fokus på å redde amerikanske jobber, har imidlertid gikk lobbyistene mot Norwegian blod på tann.

Nå ber 100 medlemmer av Kongressen den påtroppende presidenten om å trekke tilbake den lisensen Kjos fikk før jul for det irske datterselskapet Norwegian Air International (NAI).

Raser mot svekket flysikkerhet

Pilotenes fagforening, den mektige ALPA, henviser til at nordmennenes inntreden i USAs luftfart vil koste både jobber og svekke den generelle flysikkerheten. ALPA henviser til at selskapet etablerer seg i Irland for å kunne tilby de ansatte dårligere lønns- og arbeidsbetingelser enn i Norge.

– Dette åpner for at andre flyselskap kan fristes til å bruke de samme metoder og opprette datterselskaper i land med svakere vern for de ansatte, flere skattesmutthull og svake regler når det f.eks. gjelder flysikkerhet, heter det bl.a. i henvendelsen til Trump.

I Norwegian blåser man av påstandene fra amerikansk hold:

– Dette er siste krampetrekning fra konkurrentenes fagforeninger, som har kjørt svertekampanje i millionklassen basert på ren løgn mot Norwegian i over tre år, mener kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i selskapet.

  • LES OGSÅ: Syden-reisende kan få seg en stor overraskelse

- Vi gir Trump det han vil ha mer av

Han mener det er interessant å merke seg at de politikerne som har vært kritiske til Norwegian er de politikerne som mottar størst pengestøtte fra fagforeningene.

– Vi har loven på vår side og gjør akkurat det Trump har sagt at han vil ha mer av, nemlig amerikanske jobber. I tillegg til de fem hundre kabinansatte vi sysselsetter i Fort Lauderdale og New York i dag, er vi nå i full gang med rekruttering av piloter og kabinpersonale både til basen i Fort Lauderdale og nye baser i New York-området og Boston-området. I løpet av året forventer vi at over 1000 amerikanere jobber for Norwegian, sier Sandaker-Nielsen.

Så langt har langrutetrafikken vært operert med Boeing 787 Dreamliner. I år får selskapet inn de første av den nye flytypen Boeing 737–800 MAX, som åpner mulighet for å satse på flere ruter fra Europa til østkysten av USA.

LES OGSÅ:

Mange nye langdistansefly

Men det er ikke bare i USA at det koker rundt Kjos og Norwegian. Etter selskapets raske vekst på oversjøiske ruter fra flere store byer i Europa til USA, har konkurrentene bråvåknet.

Norwegian har satset bevisst på den raskt voksende fritidstrafikken.

Spesielt er selskapets vekst stor i London, der Kjos nå intensiverer ruteprogrammet markant etter å ha fløyet med fulle langdistansefly siden 2014.

Kjos opererer fem ulike ruter fra London til USAs største byer, og kunne i fjor vise til en vekst i langrutetrafikken mot Nord-Amerika på 78 prosent.

I år legger Kjos opp til ytterligere vekst fra England.

Etter hvert er USA-ruter fra både Paris og Barcelona kommet til, og med ni nye langdistansefly bare i år har Kjos lignende planer fra flere storbyer – bl.a. Roma og Berlin.

I tillegg legges angivelig siste hånd på nye ruteplaner både til Sør-Amerika (Buenos Aires) og Sør-Afrika (Cape Town).

Aggressivt svar fra flykjempe

Richard Björnelid.

Dette misliker de store europeiske aktørene sterk, med Lufthansa og British Airways (BA) i spissen. Tyskerne har derfor rigget sitt lavprisselskap Eurowings for å gå inn i konkurransen om det økende antall lavprispassasjerer mellom Tyskland og USA.

Også Air France har gitt uttrykk for at de vil satse med billigfly mot USA.

Det er imidlertid i Barcelona den mest intense flykrigen ser ut til å komme for Kjos.

Eierne av British Airways, flyselskapsgruppen IAG, har i all hast lansert aggressive, lavprisbaserte langdistanseplaner fra El Prat-flyplassen allerede fra i år av.

Ruteplanene er nærmest en kopi av Norwegians beste ruter – til New York, Los Angeles, Fort Lauderdale og Oakland utenfor San Francisco, i tillegg til bl.a. Sør-Amerika – som også ligger inne i Norwegians vekstplaner fra Spania.

Flyanalytiker Björnelid frykter tøffere forhold for Norwegian:

– Ja, definitivt hvis de store selskapene bygger opp sine egne lavprisalternativ. For fritidsreisende, som dette handler om, er prisen nesten det eneste som avgjør hvilke flyselskap de velger. Kan Lufthansa, British Airways og KLM tilby konkurransedyktige priser får det naturligvis konsekvenser for Norwegian, mener han.

LES OGSÅ: «Sovjetisk vrakgods» er blitt stjerne i luftfarten

Norwegian: - Godt nytt for reisende

Han mener imidlertid at Norwegian har lave kostnader og kan tilby lave billettpriser, og at dette er et godt våpen for Kjos i krigen.

– De operer med et kostnadsnivå som de andre skal få problemer med å svare på. Og så langt ser det jo ut til at man slipper konkurranse fra lavprisaktørene – Ryanair og EasyJet – som har enda lavere kostnader enn Kjos, sier Björnelid.

IAG snakker om å starte «den nye generasjon langdistansetrafikk» og kan komme til å opprette et helt nytt flyselskap for å stå for flyvingene.

Alternativet kan bli å bruke gruppens eksisterende lavprisselskap, Vueling, til denne jobben eller irske Aer Lingus som også har et svært lavt kostnadsbilde.

Den nye konkurransen kommer ikke overraskende på Norwegian.

– Vi har sett i lang tid at prisene på transatlantiske flyvninger har falt betraktelig etter at vi inntok markedet, så at konkurrentene også sysler med planer om lavprisselskaper på langruter er som forventet. Det er godt nytt for reisende som får ende flere valgmuligheter og billigere billetter. Vår globale vekststrategi ligger fast, og vi kan love enda flere nye ruter til en lav pris også i 2017, sier Sandaker-Nielsen.

LES OGSÅ: London-trafikken rett til himmels da Ryanair kom til Gardermoen

Les mer om

  1. Norwegian
  2. Bjørn Kjos
  3. Flysikkerhet
  4. Luftfart
  5. Boeing
  6. 787 Dreamliner