Økonomi

Kjos: Kan bli tvunget til å satse i London fremfor Oslo

Bjørn Kjos har et intenst ønske om å komme i gang med nye direkteruter fra Skandinavia til Asia. Nå sier han at satsingen østover kan komme til å gå fra London i stedet for Oslo.

Bjørn Kjos sitter klar med et stort rutetilbud til Asia, men venter på å få lov til å fly over Russland - slik SAS får i dag.
  • Knut-Erik Mikalsen
    Knut-Erik Mikalsen

Årsaken er at norske myndigheter ikke har klart å forhandle frem overflyvningsrettigheter over Russland for andre enn SAS.

Skal Norwegian ta opp konkurransen, blir selskapet nødt til å fly den lange og dyre omveien sør for Russland for å nå det samme markedet.

– Det er helt tullete, hele greia, sa Kjos da han torsdag la selskapet frem et driftsresultat for 2016 på 1,5 milliarder kroner før skatt.

Det beste resultatet i selskapets historie får imidlertid ikke Kjos til å underslå at han irriterer seg kraftig over at han ikke får mulighet til å satse enda hardere med nye langruter fra Norge.

Norwegian sitter klar med et stort rutekart mot Kina, Japan og Sør-Korea hvis selskapet får anledning til å fly over Russland. Bl.a. gjelder det direkterute til Tokyo og Seoul. Men siden 1950-tallet, da dagens avtale ble laget, er det bare SAS som har denne retten.

Norwegian kan satse fra andre storbyer

Kjos gjør det klart at Norwegian ikke trenger å vente på en norsk avklaring for å starte satsingen østover:

– Det er norske myndigheter som sitter med nøkkelen til å løse denne saken. Norwegian er ikke avhengige av å fly fra Oslo, men vi vil gjerne. Markedet utenfor Oslo er mye større, og vi satser veldig tungt fra bl.a. London. Så jeg ser slett ikke bort fra at vi kommer i gang med nye ruter østover fra England før vi starter i Norge, sier Kjos til Aftenposten.

Kjos mener det haster å få på plass en ny avtale fordi dagens regler gir russiske selskaper store fordeler i forhold til de norske selskapene:

– Det er en voldsom rutetrafikk fra Russland og over norsk territorium, kanskje snakker vi om så mange som 70 ukentlige overflyvninger av ulike russiske selskap mens vi har noen få over deres territorium. Alle ser at det her ikke er balanse i regnskapet, sier Kjos.

  • LES OGSÅ: Prispresset gir skyhøye gebyrer på flybilletter

Norwegian møtt med beskyldninger

Etter det Aftenposten forstår har det også vakt irritasjon innad i Norwegian over måten selskapet er blitt mottatt på av norske myndigheter i denne saken.

I møter med representanter fra regjeringen har det norske selskapet blitt møtt med påstanden om at de manglende flyrettighetene over Russland er et problem som er forsterket av selskapet selv, fordi det kjøper inn så mange nye fly som det nå trenger beskjeftigelse til.

Norwegian-gründeren vil ikke kommentere dette direkte, men sier at ruteplanlegging under slike forhold er vanskelig:

– Det er her alt stanser. Vi legger ikke ansvaret for manglende tillatelse på russerne, det er norske myndigheter som ikke har fulgt opp. Det er norske forbrukere og norsk reiseliv som taper på fraværet av konkurranse østover. Dette er en sak som burde ha topprioritet hos norske myndigheter fordi det vil skape så mange nye jobber, sier Kjos.

Ska ta opp Norwegians sak på nytt

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sier til Aftenposten at norske myndigheter skal ta opp Norwegians sak på neste møte med Russland i vår, og sier departementet har diksutert saken lenge før Norwegian tok opp saken i media.

– Det mangler altså ikke på initiativ fra norske myndigheter.Vi må alle ha respekt for at hver nasjonalstat faktisk styrer over eget luftrom, og vi er avhengige av at russerne ønsker å si ja til flere overflyvinger, sier Solvik-Olsen som forsikrer at regjeringen støtter opp om tiltak som kan skape flere jobber og økt turisme.

Les mer om

  1. Norwegian
  2. Russland
  3. Bjørn Kjos
  4. Reiseliv