Økonomi

Noen skraper flyreisen til beinet – disse svarer med ultraluksus

BERLIN (Aftenposten): Mens europeiske flyreiser preges av lavpris, bretter Midtøsten-selskapene ut plass og service «foran gardinen».

Slik skal fire personer kunne reise sammen på Qatar Airways’ nye businessklasse. Foto: Qatar Airways

  • Knut-Erik Mikalsen
    Knut-Erik Mikalsen

De nye businessetene skal kunne gjøres om til en dobbeltseng når man reiser to sammen. Foto: Qatar Airways

Enorm interesse for Qatars nye luksustilbud på reisemessen i Berlin. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Europeiske flyselskaper har de senere årene blitt tvunget inn i en intens priskrig med stadig nye og aggressive lavprisutfordrere.

Prisene er kjørt til bunns og en stadig større del av passasjerene velger å fly med billigselskapene.

For å møte denne konkurransen har de gamle storhetene måttet skrape servicen inn til beinet for å kunne svare på lavprisutfordringen.

Paradokset blir innlysende når en flykjempe som Qatar Airways klarer å samle rundt 300 europeiske pressefolk på verdens største reiselivsmesse i Berlin, ITB, for å fortelle nyheten om at nå skal de satse enda hardere på flyluksusen, helt foran i flyet.

«Familierom» og dobbeltseng

Sjefen for Qatar Airways ble omringet av pressefolk etter at han hadde fortalt om selskapets nye businessklasse på reisemessen i Berlin. Foto: Knut-Erik Mikalsen

– Vi løfter det å reise på business klasse opp på et nytt nivå, kunne den mektige konsernsjefen for Qatar-selskapet, Akbar Al Baker, annonsere. Mannen, som av sine nærmeste medarbeidere omtales som «hans høyhet», har brukt to år og svidd av enorme summer på prosjektet «Q Suite».

Det dreier seg rett og slett om ruteflyhistoriens første innredning av spesialdesignede businesseter som kan forvandles til dobbeltsenger.

Alle skal dessuten kunne lage seg sine egne private rom. Dette er en standard som til nå bare har vært å finne hos de selskapene som fremdeles tilbyr reise på første klasse (eller enda romsligere).

Når flere enn to personer reiser sammen kan skilleveggen mellom radene slås ned, ettersom setene mellom midtgangene på annenhver rad er vendt bakover.

– Vi tilbyr mer privatliv om bord. Hvis mann og kone reiser sammen kan de være helt uforstyrret, uansett hva de gjør under reisen. Jeg er sikker på at dere forstår hva jeg mener, sa Baker til stor munterhet i salen.

Per Arne Villadsen, Berg Hansen. Foto: Berg-Hansen

Forskjellen er blitt stor

Sjefen for Berg-Hansen reisebyrå, Per Arne Villadsen, mener forskjellen mellom selskapene fra Midtøsten og Europa er slående.

– Nå har de nok et litt annet forhold til luksus enn det vi har, men vi ser tydelig at de satser på et marked som faktisk var nokså vanlig selv i Skandinavia for noen tiår tilbake. Da hadde også langdistanseflyene til SAS bare én avdeling, forretningsklassen, hvor det ble servert champagne og hummer til alle, sier Villadsen.

Etter hvert som økonomiklassen vokste frem, har også servicen blitt mer neddempet. Spesielt på rutene innen Europa.

– Midtøsten-selskapene bringer noe av dette servicenivået tilbake, og utvikler sine luksustilbud fordi det er etterspørsel etter dette på de mange lange rutene de opererer. I Norge er markedet mindre, og når noen kjøper slike billetter er det ofte en privatperson som ønsker å oppleve noe helt spesielt – kanskje bare én gang. Jobbreisende kjøper ytterst sjelden slike billetter, sier Villadsen.

Større plass for å mingle om bord

Barområdet på A380-flyene til Emirates blir større. Foto: Emirates

Det er Doha-baserte Qatar Airways’ fly av typen Boeing 777 og Airbus A350 som får de nye kabinene. Først ut er London-ruten, deretter skal New York og Paris følge på.

Qatars rute mellom Doha og Oslo, som opereres med en Boeing 787 Dreamliner, vil foreløpig ikke få den oppgraderte business-kabinen.

Selskapets businessklassebilletter starter på 15.000–20.000 kroner for tur-retur-billetter.

Resten av selskapets businessprodukt får også et løft. Ikke minst skal maten, drikketilbudet og underholdningsutvalget oppgraderes.

Qatar Airways var imidlertid ikke alene om å fortelle om nye luksustilbud på messen.

Dubai-baserte Emirates kom til Berlin med nyheten om at baren i deres megajumboer, Airbus A380, blir større og gjøre det mulig for reisende på første klasse å mingle i større grad enn i dag.

Dessuten, melder selskapet, har storflyenes dusj- og spaavdeling fått en ansiktsløftning.

Lufthansa har meldt om oppgradert business class, men ikke presentert noen ytterligere informasjon ennå.

Les mer om

  1. Qatar
  2. Qatar Airways
  3. Emirates
  4. Berlin
  5. Airbus
  6. Luftfart
  7. Luksusreise

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Blant flere tusen flyselskap er det bare ti som har fem stjerner

  2. ØKONOMI

    I 1960 ble flyselskapet etablert av SAS. Nå truer sjefen med nedleggelse.

  3. ØKONOMI

    Bedre luft, mindre utslipp: Slik er SAS’ nye langdistansefly

  4. ØKONOMI

    Ti år i stormen: Slik ble Norwegians ambisjoner selskapets største problem

  5. ØKONOMI

    10 grep som kan kutte prisen på ferieturen

  6. ØKONOMI

    Wizz Air dobler satsingen i Norge: Vil etablere base i Trondheim