Økonomi

183.000 pr. sekund for Oprah-avskjed

Oprah Winfrey gir seg etter 25 år. President Obama er gjest i siste sesong.

Oprah Winfrey var en markant støttespiller for Barack Obama under valgkampen i 2007, her er hun på et valgmøte sammen med Obama og hans kone Michelle Obama.
  • Gro Strømsheim

Dronningen av dagtids-TV, Oprah Winfrey, har nylig startet sin siste sesong av den enorme suksessen Oprah Winfrey Show. 25. mai sendes den aller siste sendingen i suksessen som har pågått i 25 år.

Winfrey skal deretter satse på sin egen TV-kanal Oprah Winfrey Network.

Dyrere enn Lost og 24

Prisen for å få sendt en 30-sekunders lang reklamesnutt i løpet av denne siste sendingen vil bli på én million dollar, tilsvarende drøyt 5,4 millioner kroner.

Det er enda dyrere enn hva det kostet for annonsørene under siste episode av Lost (900.000 dollar) og 24 (650.000 dollar), selv om Oprah har færre seere, omtrent syv millioner, skriver blant andre Entertainment Weekly.

Oprah slår likevel ikke serien Alle elsker Raymond, der annonsørene måtte betale 1,22 millioner dollar. Men denne serien hadde seertall helt oppe i 32,9 millioner.

Siste episode av Seinfeld kostet 1,42 millioner dollar for en reklame, men denne sendingen nådde hele 76,3 millioner mennesker.

Obama kommer

I dag ble det også kjent at president Barack Obama og hans kone Michelle Obama skal bli intervjuet i en av de siste episodene. Opptaket skal gjøres 27. april og blir sendt 2. mai.

Oprah Winfrey var en aktiv støttespiller for Obama og uttrykte sin støtte til han som kandidat for første gang under valgkampen i 2007. Hun var også tilstede på valgvaken hans i Chicago da han ble valgt til president 4. november 2008.