Økonomi

Lavere kostnader og økte inntekter for Norwegian

Norwegian fikk et resultat før skatt på 111 millioner kroner i andre kvartal. Det er en nedgang, men selskapet viser til lavere kostnader og høyere inntekter.

Et Norwegian-fly på Oslo lufthavn. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

  • NTB

Inntektene per setekilometer (RASK) økte med 13 prosent, og inntektene per passasjerkilometer (yield) steg med 11 prosent.

– Kvartalstallene viser at vi leverer på strategien om å gå fra vekst til lønnsomhet. Til tross for driftsutfordringer utenfor vår kontroll, som 737 MAX-problemene, leverer vi det høyeste underliggende driftsresultatet for andre kvartal i Norwegians historie. Jeg er også tilfreds med bestillingene fremover, spesielt på langdistanse, sier konsernsjef Bjørn Kjos, som torsdag opplyste av han går av som konsernsjef.

  • Les også: Torsdag ble det klart at Bjørn Kjos trekker seg som konsernsjef etter 17 år

12. mars satte Norwegian alle sine 737 MAX-fly på bakken. Det skjedde etter at et Ethiopian Airlines-fly av samme modell to dager tidligere styrtet kort tid etter avgang. Alle 157 om bord omkom. I oktober 2018 mistet 189 mennesker livet da et 737 MAX 8-fly fra Lion Air styrtet i Indonesia.

I kvartalsrapporten kommer fra frem at Norwegian anslår kostnadene til situasjonen rundt MAX-flyene til 700 millioner kroner for 2019. Ifølge E24 var dette anslaget tidligere på en halv milliard kroner.

Resultatet før skatt i årets andre kvartal er svekket fra 370 millioner kroner i samme kvartal i fjor.

Norwegian-aksjen steg fra start på Oslo Børs torsdag. Etter fem minutters handel var oppgangen drøyt 3 prosent.

Les mer om

  1. Fly
  2. Luftfart
  3. Økonomi
  4. Norwegian
  5. Bjørn Kjos
  6. Flyselskaper