Økonomi

Kjos har kastet SAS ned fra tronen på Gardermoen

For første gang i historien er SAS detronisert som største flyselskap på landets hovedflyplass. Etter å ha vokst jevnt og trutt siden starten i 2002, er Norwegian nå største aktør på Gardermoen.

Norwegian startet lavprisrutene i Norge i 2002. I fjor passerte Bjørn Kjos hovedkonkurrenten SAS på Oslo Lufthavn. Foto: HEIKO JUNGE/NTB SCANPIX

  • Knut-erik Mikalsen
    Knut-erik Mikalsen

Det er grunnen til at Norwegian-gründer og hovedaksjonær Bjørn Kjos kan koste på seg et skikkelig bredt smil i dag.

For passasjerstatistikken fra Oslo Lufthavn for 2015 forteller de nakne fakta som gjør dette til en jubeldag for Kjos:

Norwegian fraktet 10.016.401 passasjerer til og fra Gardermoen i fjor.

SAS fraktet 9.815.649 passasjerer.

Bjørn Kjos passerte med andre ord sin hardeste konkurrent med 200.752 passasjerer.

I Avinor bekrefter man at dette er en aldri så liten historisk hendelse: Aldri noen gang siden SAS ble etablert i 1946 er selskapet blitt forbigått av en konkurrent på det som har vært landets hovedflyplass.

LES OGSÅ:

Les også

Dette er Kjos' nye superfly

Visste ikke om dagens nyhet

Norwegian passerte SAS som største selskap på Oslo Lufthavn i 2015. Foto: Grafikk: Svein Eide

Slik sett har Bjørn Kjos og Norwegian begått en prestasjon ingen flyselskaper, Braathens SAFE inkludert, har vært i nærheten av å oppleve.Selv var ikke Bjørn Kjos klar over topp-plasseringen:

— Nei, vi var ikke klar over denne milepælen før vi ble gjort oppmerksom på den i morges, så noen markering har vi ikke tenkt på. Men det er i alle fall på sin plass å takke passasjerene og alle gode kolleger i Norwegian som har bidratt til å bringe selskapet dit vi er i dag, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik til Aftenposten.

LES OGSÅ:

Les også

Ryanair har fått grønt lys for fire ruter fra Gardermoen

Langrutene viktig for veksten

Norwegian forsikrer at det ikke skal hvile på sine laurbær:

— Vi skal fortsette å gjøre vårt aller beste for å gi passasjerene våre en god reise med en av verdens nyeste flyflåter. Denne milepælen viser også at Norwegians helt nødvendige ekspansjon internasjonalt ikke har vært negativ for Norge og Norges hovedflyplass – snarere tvert imot.

— Vi ville aldri greid å bygge opp såpass mye på OSL, hadde det ikke vært for den internasjonale veksten der også langdistanse- og kortdistanserutene henger sammen og gir et godt og bredt tilbud til de reisende. Om ikke altfor lenge blir Norwegian å finne på en flunkende ny terminal på OSL, og det vil passasjerene få glede av når den åpnes i 2017, sier Skånvik.

LES OGSÅ:

Les også

Ikke en dråpe miljøvennlig drivstoff i flytankene

Håper på en liten økning

Totaltallene for selskapene forteller at Norwegian fortsetter å ta innpå SAS. Norwegian fløy i fjor 25,7 millioner passasjerer, mens SAS' sitt totaltall endte på 27,1 millioner.

SAS' informasjonssjef, Knut Morten Johansen, sier at selv om Norwegian er størst på Gardermoen, har SAS posisjonen som størst på innenriksmarkedet i Norge.

— Der står vi oss godt i konkurransen mot Norwegian. Etter flere år med en overkapasitet i antallet flyseter, så har man i 2015 sett en bedre balanse mellom tilbud og etterspørsel fra SAS’ side, hvilket har gitt oss en økonomisk og miljømessig gevinst. For SAS har det alltid vært slik at vi nok heller streber etter å være best, enn å være størst. I selskapets 70-årige historie har vel selskapet knapt hatt høyere kundetilfredshet og preferanse i forhold til sin hovedkonkurrent, enn hva situasjonen er akkurat nå, sier Johansen.

På Oslo Lufthavn endte årstallet på 24.678.195, en økning på 1,7 prosent sammenlignet med 2014.

— Avinor antar at trafikktallene for 2016 vil være nokså like i år som i fjor, med mulighet for en liten økning. Dette avhenger selvsagt at den generelle markedssituasjonen og vil også bli påvirket av en eventuell ny avgift. Nedgangen i oljesektoren fortsetter å påvirke flytrafikken på de lufthavner som har mye offshoretrafikk og oljerelatert reisevirksomhet, forteller konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor.

Les også

  1. For første gang på seks år går flytrafikken ned

  2. Liker ikke skittkasting mot charterferien

  3. Ryanair setter tidenes rekord og er snart i helt ny drakt