Økonomi

Fra søndag må drosjer tilby priser på forhånd

Drosjeselskaper må tilby kundene et bindende pristilbud før turen fra og med 1. juli. Regjeringen håper at innføringen fører til mer konkurranse.

Drosjer må kunne tilby et bindende pristilbud før turen. Foto: Aleksander Andersen / NTB scanpix

  • NTB

– Vi ønsker at drosjetilbyder uoppfordret skal gi taxibrukere et pristilbud for angitt reisevei. Samtidig vil det fortsatt være obligatorisk med taksameter og det er den laveste prisen som er gjeldende, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

Samferdselsdepartementet mener at kravet vil gjøre drosjekunder mer bevisste på hvilke alternativer de har.

«Kravet om pristilbud gjelder hvis drosjekunden kan oppgi et tilstrekkelig avgrenset bestemmelsessted. Det vil alltid være den laveste prisen av taksameter, pristilbud eller eventuell fastpris som betales», skriver departementet.

Innføringen kommer etter at Forbrukertilsynet i 2017 etterspurte bedre prisoversikt i drosjemarkedet. Samme år falt omsetningen i drosjenæringen med 2,9 prosent, mens antall kjørte kilometer gikk ned 2,8 prosent.

  1. Les også

    Flyvende drosjer kan være i drift innen fem–seks år

  2. Les også

    Vil legge om hele drosjenæringen for å stoppe juks

  3. Les også

    Drosjejukset er til syvende og sist et slag for lavere priser | Joacim Lund

  4. Les også

    Aftenposten mener: Drosjeselskapene må rydde opp

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Forbruker
  2. Transport
  3. Drosjenæringen

Relevante artikler

  1. LEDER

    Aftenposten mener: På tide å gjøre drosjenæringen kundevennlig

  2. DEBATT

    Etter at drosjeeierne fikk styre drosjemarkedet på 2000-tallet, har det meste gått galt

  3. NORGE

    Hevder pristilbudet fra Go-Ahead er urealistisk. SJ vil ha omkamp om Sørlandsbanen.

  4. NORGE

    Jernbanedirektoratet forklarer hvorfor britiske Go-Ahead slo både NSB og SJ

  5. NORGE

    Jernbanekonkurransene i Norge skulle legge mer vekt på kvalitet enn pris. Aftenpostens gjennomgang viser en annen historie.

  6. DEBATT

    Konkurransetilsynet og Forbrukerrådet: Taximarkedet er for dårlig og for dyrt. Ikke utsett moderniseringen.