Økonomi

Brussel vurderer å bremse norsk avgiftsfritak for elbiler – de er for populære

Avgiftsfritakene for elbiler utløper ved nyttår. Regjeringen ber ESA i Brussel om forlengelse, men signalene derfra er at Norge må forberede seg på å trappe ned avgiftsfritakene.

Elbil-boom i Norge gjør at ESA i Brussel stiller spørsmål ved om subsidiene er nødvendige. Tore Meek / NTB scanpix

  • Alf Ole Ask

Norske myndigheter har fått klar beskjed fra EFTAs overvåkingsorgan for EØS-avtalen (ESA): Avgiftsfritaket for elbiler kan synge på siste verset. Denne uken var avgiftsfritaket tema på det årlige pakkemøtet mellom Norge og ESA.

– Vi mener ikke at elbiler må bli dyrere enn konvensjonelle biler, men vi ser at flere ting er i ferd med å reduserer behovet for avgiftslettelser, sier direktør for konkurranse og statsstøtte i ESA, Gjermund Mathisen til Aftenposten.

Oppsummert mener ESA at elbiler nå er blitt mye billigere å produsere og dermed billigere for forbrukerne. De er også blitt større, og utvalget er bedre. Infrastrukturen for ladestasjoner er mye bedre, selv om det enkelte steder er noe igjen. Bilene har større rekkevidde, og forbrukernes generelle holdning til elbiler har endret seg.

Avgiftene følger ikke etter

– Dette har skjedd samtidig som støttenivået, fritak for moms, er det samme. Da er spørsmålet om vi ikke snart er ved det punktet der staten bruker mer penger enn nødvendig på å subsidiere elbiler. Myndighetene kan oppnå det samme med mindre støtte, sier Mathisen.

Ifølge direktøren kan et land bruke statsstøtte til å fremme miljøformål, slik Norge gjør med elbiler. Men når denne støtten blir mer omfattende enn nødvendig, er statsstøtten ulovlig etter EØS-avtalen. Og det er ESA i Brussel som til slutt bestemmer når nok er nok.

  • Les også: Nå kommer de kjempestore elbilene

Norge har et meget høyt avgiftsnivå for biler. Derfor er det også store summer i avgiftslettelser for elbiler.

Når kuttes støtten?

Han vil ikke si eksakt når ESA vil vende tommelen ned for hele eller deler av momsfritaket.

– Det kommer an på utviklingen, men vi snakker om kanskje ett til fem år, sier han.

Det har vært tverrpolitisk støtte til disse avgiftsfritakene i Norge.

I 2014 bestemte ESA at Norge til og med 2017 kunne innføre følgende avgiftslettelser:

• Fritak for merverdiavgift ved kjøp av elbil

• Fritak for merverdiavgift ved leasing av elbil

• Fritak for merverdiavgift ved kjøp av batterier til elbil

• Redusert årsavgift for elbiler

• Fritak for bompenger

Derimot er det ikke opp til ESA å avgjøre om elbiler kan kjøre i kollektivfeltet.

Finansdepartementet: Vil videreføre

Seniorrådgiver Tor Audun Gram i Finansdepartementet sier den norske regjeringen vil be om at dagens avgiftsfritak forlenges:

– I forbindelse med behandlingen av budsjettet for 2017 fattet Stortinget anmodningsvedtak der Regjeringen blant annet ble bedt om å videreføre fritaket til 2020. Departementet er i dialog med ESA om saken, opplyser seniorrådgiver Gram.

Interessert i flere saker om elbiler:

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Miljø
  2. Leasing
  3. Finansdepartementet
  4. Norge
  5. Brussel

Relevante artikler

  1. POLITIKK

    Tesla-skatten er død – det spøker for momsfritaket

  2. POLITIKK

    Venstres gave til Tesla-eiere kan være i strid med EØS-avtalen

  3. POLITIKK

    ESA godtar nullmoms for elbiler i tre år - men så skal ordningen vurderes

  4. ØKONOMI

    Sanner vil ikke love momsfritak for elbiler etter 2021

  5. ØKONOMI

    Elbilene bidrar til at bilavgiftene har sunket med en tredjedel siden 2007

  6. ØKONOMI

    Bellona klager inn det norske oljeskattesystemet til ESA, mener det er ulovlige subsidier