Forbrukerrådet med ny pris-app. – Trist for forbrukerne, mener lokalmatforkjemper
Kiwi er billigst og Coop Extra hakk i hæl i ny prissammenligning. Flere er bekymret for at den nye prissammenligningen vil gå ut over mangfoldet og kvalitetsmaten i butikkene.
I dag lanserer Forbrukerrådet «Sjekk dagligvarer», som en del av matvareappen Peiling. Hver torsdag fremover åpner Forbrukerrådet en ny handlekurv med gjennomsnittsprisen til 200 dagligvarer, kjøpt i de ulike matkjedene uken før.
Onsdag morgen er det Kiwi som ser ut til å være den billigste butikken mange steder i landet. Siden tjenesten skal hjelpe forbrukerne lokalt, er det ikke mulig å søke på den billigste butikken i hele landet.
Forbrukerrådet har tatt utgangspunkt i Arendal, der appen lanseres, og her koster handlekurven 5440, på Kiwi på Stoa. Coop Extra Tromøysundet havner på 6. plass med handlekurven på 5510 og Rema 1000 på His selger handlekurven til 5535 og ender på en 8. plass. Mellom første og sjetteplass, ligger det andre Kiwi-butikker.
Her kan du selv sjekke hvordan din butikk kommer ut i sammenligningen.
I Oslo er bildet det samme, Kiwi tar de øverste plassene, Coop Extra følger etter og så kommer Rema. Forskjellen mellom Kiwi og Rema er 145 kroner.
Forskjellen ned til Meny er 482 kroner, mens de samme varene hos Joker kostet nesten en tusenlapp mer i forrige uke.
– Vi kjenner oss overhodet ikke igjen i de tallene Forbrukerrådet presenterer, sier Remas kommunikasjonsdirektør Mette Fossum.
Les også: Sender du en mann inn for å kjøpe Coca-Cola, kommer han ut med en halvliter til seg selv. Hva skjer når damene sendes inn i butikken med samme oppdrag? Her får du svaret
Hun mener Forbrukerrådet med fordel kunne opplyst om feilmarginer.
– Med Æ får du de laveste prisene hos Rema. Men nå har Forbrukerrådet valgt å se bort fra fordelsprogrammene, legger hun til.
Ser ikke på kjedenes egne merkevarer
– Vi håper dette blir bra, men er bekymret for at det villeder mer enn det veileder forbrukerne, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Coop.
Hver uke kommer det en ny handlekurven fra Forbrukerrådet. Den baserer seg på et tilfeldig uttrekk av 200 varer av de 2000 mest solgte merkevarene i norske dagligvarekjeder. Dette er kun varer som er tilgjengelige for alle kjedene, det vil si at alle billigmerkene som First Price (Norgesgruppen), Eldorado (Norgesgruppen), Bestpris (Rema) og X-tra (Coop) faller utenfor.
Det gjør også ekstrasatsingene til kjedene, som Coops økologiske merkevare Änglamark, Norgesgruppens kvalitetsserie Jacobs utvalgte og Remas siste økologiske satsing under merkenavnet Kolonihagen.
I tillegg faller alle lokalmatsatsinger ut av prissammenligningen, og det liker sjefen for lokalmatsatsingen i Norge, Matmerk, dårlig:
– Jeg er redd dette blir trist for forbrukerne, sier administrerende direktør Nina Sundqvist.
Hun er bekymret for at Forbrukerrådet nå utelukkende fokuserer på pris og ikke på alle de andre elementene forbrukere er opptatt av som mangfold, kvalitet, smak, økologi og kortreist mat.
Priskrig på merkevarene vil ramme småaktørene
– Skal butikkene bare konkurrere om prisen på varer som er tilgjengelige i alle kjedene, vil andre produkter lide. De vil bli mindre synlige, og det inviterer til at det kjedene taper i priskrig på denne handlekurven, tar de igjen på salg av lokalmat eller økologiske varer, sier Sundqvist.
Alle kjedene Aftenposten har snakket med presiserer at de i utgangspunktet er positive til både Peiling og Sjekk prisene. Åpenhet om matprisene har de ingen problemer med, og de mener de har bidratt til å få denne løsningen på plass.
I dag fungerer konkurransen slik at dersom en kjede setter ned prisene sine, går det ikke lang tid før en av konkurrentens prisjegere vet det, melder fra, og hovedkontoret setter ned sine priser. Nettopp fordi markedet kjenner hverandres priser nærmest fra minutt til minutt, mener kjedene at prisinformasjonen i Forbrukerrådets app burde være ferskere, og ikke basert på et gjennomsnitt en uke etter varene er kjøpt.
– Varekurven vil gi kundene informasjon, men er det interessant nok for en forbruker i 2017 å vise til priser i forrige uke, spør Norgesgruppens direktør for næringspolitikk Bård Gultvedt.
Utfordrer «bestevennstrategien»
Rema 1000 kan føle seg ekstra utfordret med denne nye prissammenligningen. Det siste året har de jobbet hardt med sin «bestevennstrategi», det vil si at de har ryddet bort en rekke merkevarer for å gi plass til egne utvalgte varer.
Hovedargumentet til Rema-sjef Ole Robert Reitan har vært at butikkene i Norge er for like, nå vil han skille seg ut.
Les også: Rema vil bli best på økologiske varer.
Akkurat det kan bli vanskeligere nå.
Med den nye prissammenligningen vil Remas satsing på egne merkevarer til lavere priser, annerledes produsenter samt økologiske varer kunne slå helt feil ut i handlekurven til Forbrukerrådet.
– Appen vil nok kunne utfordre mange aktørers strategier, både leverandører og kjeder, deriblant Rema, sier forbrukerdirektør Randi Flesland.
– Portalens innretning slik den er nå, vil ikke bidra til større mangfold, sier kommunikasjonsdirektør Mette Fossum i Rema.
Bakgrunn: Aftenposten avslørte i høst at Rema kaster ut merkevarer. Her forklarer de hvorfor.
– Kan ikke forklare seg bort
Randi Flesland hører kritikken fra både kjedene og Matmerk-direktøren. Hun tror likevel at appen vil gi forbrukerne en innsikt de ikke har hatt tidligere.
– Forbrukerne kan se hvilke butikker i deres lokalområde som har solgt den siste handlekurven billigst. Prisene er det forbrukerne betalte for i gjennomsnitt for varene i forrige uke, så her kan ingen vri seg unna fakta, sier Flesland.
Hun legger til at hun ser problemstillingen med egne merkevarer, økologisk mat og lokalmatsatsinger, men tror de skal finne løsninger på det etter hvert.
Tjenesten blir en del av appen Peiling som gir en oversikt over alle matvarene i dagligvarebutikkene i dag. Her finner du informasjon om næringsinnhold, ingredienser, hvilke allergener de ulike produktene har og de ulike merkeordningene. Du kan sortere og søke etter enkeltprodukter.
– Aller best liker jeg at jeg kan søke opp ett enkelt produkt og finne ut hvilken butikk som har akkurat det. Så kan jeg gå rett til den butikken, sier Flesland.
Appen er laget på oppdrag av Barne- og likestillingsdepartementet. I utgangspunktet ønsket også Forbrukerrådet priser som var «live», men fikk nei fra Konkurransetilsynet.
– Konkurransetilsynet sier at det vi har kommet frem til nå, vil fremme konkurransen i markedet, sier Flesland.