Økonomi

London-trafikken rett til himmels da Ryanair kom til Gardermoen

Ryanair har kommet inn på Oslo Lufthavn med et brak. Fra før var passasjermengden til London skyhøy. Til tross for dette løfter Ryanair trafikken med 25 prosent i løpet av dets første måned på Gardermoen.

Ryanairs rute mellom Oslo og London har ført til en økning av passasjertrafikken med 25 prosent mellom de to hovedstedene.
  • Knut-Erik Mikalsen
    Knut-Erik Mikalsen

Det er bare litt over en måned siden det irske lavprisselskapet Ryanair tok av for første gang med fly i ordinær rute fra Oslo Lufthavn.

Selskapet åpnet sin satsing fra Gardermoen med to ruter, til Litauens hovedstad Vilnius og til verdensmetropolen London.

De ferskeste passasjertallene fra Avinor, som kom mandag, forteller at selskapets inntreden har vært et umiddelbart og kraftig løft for flyplassen. Med et velkjent merkenavn, tre daglige avganger og billettpriser presset til bunns har spesielt London-ruten vist seg å være en vellykket satsing.

London er fra før av det klart mest populære reisemålet til utlandet fra norske flyplasser.

Likevel vokser det fra før av høye passasjertallet mellom Oslo og London med 25 prosent allerede i Ryanairs første driftsmåned.

  • LES OGSÅ: - Ryanair vil gi oss elleville priser til London

Avinor: - En enestående god vekst

Ryanair startet rute på Oslo Lufthavn da Moss Lufthavn Rygge ble lagt ned i slutten av september.

Avinors direktør for trafikkutvikling, Jasper Spruit, legger ikke skjul på at Ryanairs inntreden på ruten er hovedforklaringen på den kraftig økte London-trafikken.

– Ja, veksten til London er jo enestående etter at Ryanair kom inn. Vi kjenner ikke ruteplanene Ryanair måtte ha for Avinors flyplasser i 2017, det er litt for tidlig å si noe om. Men vi følger dette med stor interesse, sier Spruit til Aftenposten.

London er en av hovedrutene til utlandet ved siden av København og Stockholm, og konkurransen om passasjerene fra Gardermoen til den britiske hovedstaden er knallhard mellom SAS, Norwegian, British Airways og nå Ryanair.

De nakne tall for londontrafikken viser at 88.000 passasjerer reiste mellom Oslo og London i november i fjor. I år spratt tallet opp til 113.000, en økning på 25.000 passasjerer.

Finn-sjef: - Ryanair er en trafikkmaskin

Ryanairs inntreden på hovedflyplassen i Norge kom som en følge av at selskapets mangeårige base på Moss Lufthavn ble lagt ned fra slutten av september, samtidig som den sivile trafikken på flyplassen på Rygge ble avviklet.

– Dette bekrefter bare én ting, nemlig at Ryanair er en formidabel trafikkmaskin, sier kommersiell direktør i Finn Reise, Terje Berge til Aftenposten.

Han tror Ryanairs endrede strategi, med å satse mer på de store flyplassene og det viktige markedet av forretningsreisende, også er en viktig del av forklaringen på de positive trafikktallene selskapet klarer å skape på London-ruten.

Dessuten blir lavprisselskapets nedslagsfelt kraftig utvidet ved å satse på rute fra hele landets knutepunkt for flyruter:

– Med rute fra Oslo Lufthavn når Ryanair passasjerer fra hele landet, mener Berge.

Kraftig vekst også til USA

Da Ryanair etablerte seg på København lufthavn for et par år siden skjedde det samme som på Gardermoen: Lufthavnen opplevde en kraftig passasjervekst, og i dag er Ryanair det tredje største flyselskapet på Kastrup. Det har bare SAS og Norwegain foran seg.

Trafikktallene for november viser at innlandstrafikken synker ved de fleste av Avinors 46 lufthavner, men økning på utenlandstrafikk sørger for en total trafikkoppgang på 1,3 prosent.

Utenlandstrafikken steg i november 6,3 prosent sammenlignet med fjoråret.

Veksten er i hovedsak drevet av en oppgang på 11 prosent på Avinor Oslo Lufthavn.

Den kommer særlig på reiser til og fra Storbritannia (pluss 25 prosent), Spania (pluss 20 prosent), USA (pluss 55 prosent) og Litauen (pluss 139 prosent).

Nye interkontinentale ruter til Miami og Las Vegas bidrar til USA-veksten, konkluderer Avinor. SAS har åpnet rute til Miami, mens Norwegian nå tilbyr direkteforbindelse fra Gardermoen til Las Vegas.

Les mer om

  1. Avinor
  2. Oslo Lufthavn
  3. Ryanair
  4. Norwegian
  5. Scandinavian Airlines (SAS)