Økonomi

Nå krever Norwegian etterbetaling av flyavgiften

Reisebyråene nekter å kreve etterbetaling fra Norwegian-kunder som kjøpte billett før flyavgiften ble innført. Også privatkunder er oppbrakt over Norwegians avgiftskrav. SAS vil ikke kreve etterbetaling.

Det er kommet mange protester etter at Norwegian nå etterfakturerer den nye flyavgiften for billetter kjøpt og betalt før avgiften ble endelig besluttet. Espen Braata, NTB Scanpix

  • Knut-erik Mikalsen

Norwegian har onsdag varslet alle reisebyråer om å kreve inn den nye flypassasjeravgiften på bestillinger gjort før 1. juni, og der avreise er etter 1. juli.

Dette kravet blir blankt avvist av hovedorganisasjonen Virke, som organiserer mange av byråene.

– Vi kan ikke se at Norwegian har grunnlag til å kreve at reisebyråene skal gjøre en slik oppgave for Norwegian på billetter som allerede er solgt og skrevet ut hos reisebyråene, sier direktør for Reise Utland, Sverre McSeveny-Årli, til Aftenposten.

  • LES OGSÅ: Flyreisende risikerer å betale dobbel avgift

Ber om en forklaring

Virke har derfor bedt Norwegian komme opp med en nærmere redegjørelse for hvorfor byråene skulle påta seg en slik oppgave.

– Det vil være opp til reisebyråene å vurdere hvordan de forholder seg til pålegget, men bransjen samlet stiller spørsmål ved adgangen Norwegian har til å gjøre som de gjør, sier Virke-direktøren og legger til:

– Reisebyråene lever av et godt forhold til sine kunder, og det er ikke sikkert at velvilligheten til å være avgiftsoppkrevere for Norwegian i bransjen strekker seg særlig langt, sier McSeveny-Årli.

Mange protester mot Norwegian

Protestene fra reisebyråene kommer i tillegg til en strøm av protester fra Norwegian-kunder som onsdag fikk likelydende brev fra selskapet, der det ble gjort klart at de kom til å bli etterfakturert for avgiften.

Norwegian varsler at de automatisk vil trekke beløpet fra kortet kundene har brukt for å bestille reisen.

Rasende passasjerer har protestert og vist til at Norwegian allerede 9. mars i år varslet at de hadde økt prisene for å dekke inn den nye flyavgiften som etter planen skulle innføres fra 1. april.

Så ble avgiften utsatt til 1. juni.

Når de nå får et krav om avgiften har reisende kontaktet Aftenposten med spørsmål om hvilken rett Norwegian har til å komme med et slikt krav.

Henviser til kundeavtalen

Kommunikasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen, sier alle som har fått eposten kommer til å bli etterfakturert enten 80 eller 88 kroner, for henholdsvis innlandsreise eller utenlandsreise.

– Vi kommer ikke unna denne avgiften, den har regjeringen innført og da må vi innkreve den, sier Sandaker-Nielsen til Aftenposten.

Han mener prisøkningen fra 1. april ikke dekket selskapets avgiftsutgifter fullt ut, og at det derfor er nødvendig for selskapet å kreve penger hos reisende i etterkant for billetter kjøpt før 1. juni og for reiser senere enn dette.

– Vi mene vi har dekning i våre befordringsregler for å gjøre dette, sier Sandaker-Nielsen og henviser til punkt 5.3 der det står:

«Gjeldende skatter og avgifter som pålegges av offentlige myndigheter eller flyplassmyndigheter skal betales av deg. Dersom skatter eller avgifter fjernes eller reduseres slik at de ikke lenger gjelder for din reise på avreisedagen, kan du kreve refusjon ved å kontakte oss direkte».

– Her står de ingenting om Norwegians rett til etterbetaling?

– Vi mener at når myndighetene har innfør en passasjeravgift så må vi følge vedtaket fra Stortinget ved å be våre reisende om å betale avgiften som betyr penger rett i statskassen, svare Sandaker-Nielsen.

I Forbrukerombudet er de ikke like overbevist.

– Det betyr ikke at de kan trekke automatisk fra kontoen hvis de ikke har et samtykke, sier fagdirektør Jo Gjedremi Forbrukerombudet til E24.

De har bedt Norwegian om en redegjørelse.

Også Ryanair velger å belaste avgiften i ettkat for reisende etter 1.juni.

SAS følger ikke Norwegian

Rolf Forsdahl er jurist for sekretariatet i Flyklagenemnda. Han mener det kan være noe uklart om Norwegian har dekning for å kreve penger i etterkant fra sine reisende.

Til Aftenposten sier han:

– Her snakkes det bare om reduksjon og ikke økning. Men det er et signal om justering av pris i henhold til endring av avgifter, så dette styrker Norwegians syn noe. Uansett er det ingen god formulering fra Norwegians side, mener Forsdahl.

Hos SAS har man valgt å ikke kreve etterbetaling fra kunder som har kjøpt billetter for reise etter 1. juni.

– Vi har sett etterbetaling som lite hensiktsmessig, og vil ikke kreve avgiften for dem som kjøpte billette før avgiften faktisk ble innført. Vi begynte å dekke inn avgiften i våre priser for salg etter 1. juni, opplyser informasjonssjef Knut Morten Johansen til Aftenposten.

LES OGSÅ: Mangel på fly bremser Norwegians langrutesatsing

  • Interessert i politikk, og denne saken? Hør vår politiske podcast Aftenpodden. Last ned i Itunes/podcastspiller, eller lytt her med et klikk:
Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Scandinavian Airlines (SAS)
  2. Norwegian
  3. Reise
  4. Ryanair

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Banktopp: - Norwegian kan ikke belaste kort på nytt

  2. ØKONOMI

    Mange Norwegian-kunder slipper den nye flyseteavgiften

  3. NORGE

    Transportklagenemnda: Du må betale regningen på flypassasjeravgiften

  4. ØKONOMI

    Titusener får nytt krav om flyavgiften, kan ende i inkasso

  5. REISE

    Har du mottatt dette kravet fra Norwegian?

  6. REISE

    Han fikk tilbake flypassasjeravgiften