Økonomi

Nå fjerner leverandørene nøkkelhullsmerket fra varene

For tre år siden startet Kiwi en priskrig på nøkkelhullsvarene som gjør det ulønnsomt for dem som lager matvarene. Nå forsvinner merket fra flere sunne matvarer.

Joachim Henstad klarer ikke lese innholdsfortegnelsen uten briller og mener nøkkelhulletsmerket er en god hjelp for mange. Torbjørn Helland Solhaug er enig og rister på hodet over at sunne produkter som grove knekkebrød, fisk og frosne grønnsaker ikke er merket med nøkkelhull. -Dette kan bidra til at flere velger usunne alternativer, sier Solhaug og leser innholdsfortegnelsen på knekkebrød for Henstad. Foto: Signe Dons

  • Marita E. Valvik
    Marita E. Valvik

— Nøkkelhullmerket er et klart og tydelig symbol som mange kan ha nytte av. Men hvis ikke alle sunne varer har det, blir jo merkeordningen meningsløs, sier Joachim Henstad.

Aftenposten har sjekket 20 matvarer som var nøkkelhullsmerket i 2011. Åtte av varene er ikke lenger merket med nøkkelhull.

Både Henstad og Torbjørn Helland Solhaug har flere av matvarene Aftenposten har sjekket, hjemme i skapet.

- Vanskelig å stole på ordningen

Aftenposten har også oppdaget at leverandører har fjernet eller kommer til å fjerne nøkkelhull på hele serier med varer.

Kristin Berberg har selv lagt merke til at Rugsprø har blitt billigere. Foto: Signe M. Dons

— Vi har fjernet nøkkelhullsmerket på Wasa Havre og Rugsprø fordi vi opplever at kjøpmenn selger disse varene med tap. Da kan vi få uheldige salgssituasjoner ute i butikkene, sier administrerende direktør Rune Nordli i Barilla Norge, eierselskapet til knekkebrødgiganten Wasa.Han er blant de få matprodusentene som er åpen om årsaken til fjerningen.

— Rugsprø koster nesten ingenting lenger, det har jeg lagt merke til, sier Kristin Berberg da Aftenposten viser henne at Rugsprø nå er uten nøkkelhull.

Hun trodde merkingen var en uavhengig ordning som omfattet alle matvarer, ikke en frivillig ordning.

— Hvis det er som dere sier, blir det vanskelig å stole på ordningen fremover, sier hun når vi treffer henne utenfor en Kiwi-butikk i Oslo.

Startet med priskrig

Det var hos nettopp denne butikkjeden nøkkelhullskrigen startet, i mars 2011. Da bestemte Kiwi seg for å kutte prisen på nøkkelhullsvarene tilsvarende momsen. Alle prisene ble over natten 14 prosent lavere. Rema var ikke sen om å senke sine priser tilsvarende, de andre kjedene fulgte etter og det ble et voldsomt prispress.

Høsten samme år kunne Aftenposten avdekke at leverandørene opplevde et press fra kjedene om ikke å sette nøkkelhullsmerket på matvarene, og Rema ble utpekt som synderenav Forbrukerrådet. Årsaken var at kjedene tjente mindre på disse varene.

Kjedene ble kalt inn på teppet til daværende helseminister Anne-Grete Strøm-Erichsen. Der lovet alle toppsjefene at nøkkelhullsmerkingen skulle være et prioritert område. Siden den gang har det vært en liten oppgang i bruk av merket, fra 1532 merkede varer i 2012 til 2001 matvarer med nøkkelhull ved nyttår.

- Usunne varer prioriteres

Dersom kjøpmannen taper penger hver gang en kunde kjøper en vare, er det begrenset hvor ivrig kjøpmannen er til å gi produktet god plass, fylle på hyllene eller gjøre andre forsøk på å øke salget.

Rugsprø-sjef Nordli legger til at de har kommet med flere nye nøkkelhullsmerkede produkter. Han har imidlertid lagt merke til at enkelte kjeder har fjernet varene fra hyllene.

— Vi opplever at usunne varer med bedre marginer i praksis ofte prioriteres i butikk, sier Nordli og legger til at de ønsker konkurranse og lave priser på sunn mat.

Q fjernet nøkkelhull

— Da Kiwi kuttet momsen på nøkkelhullsproduktene, slet vi og handelen med marginene. Vi valgte å ta bort nøkkelhullsmerkingen på alle våre Skyr-varer for å komme unna dette problemet, sier administrerende direktør Bent Myrdahl i Q-meieriene.

I dag har de beholdt nøkkelhullet på skummet melk og ekstra lett melk.

Kavli, som eier Q-meieriene, har fjernet nøkkelhullet på sitt Korni flatbrød, av samme årsak.

Kiwi: Sunn mat skal være billig

Kiwi sier til Aftenposten at de har hørt at leverandører ikke får varene inn i kjedene dersom de er nøkkelhullsmerket, men vil ikke si hvilken kjede og hvilke varer dette er.

-Konkurransen fungerer den, men det er roligere når vi ligger og soler oss. Vi har ferie vi også, sier Kiwi-sjef Jan-Paul Bjørkøy om konkurransen mellom dagligvarekjedene i sommer. Foto: Signe Dons

— Vi er prispresser på nøkkelhullsvarer og sunn mat er jo selve forretningsideen vår, sier Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy til Aftenposten.I dag er 10 prosent av varene i Kiwi merket med nøkkelhull.

— Noen produkter selges med tap, det er riktig. Men har vi billige nøkkelhullsvarer hos oss, så trekker det folk til butikken, sier han og fortsetter:

— At noen synes konkurransen er blitt for tøff, er interessant i seg selv. Vi vil gjerne ha flere nøkkelhullsvarer.

Fjernes fra grønnsaker og fisk

Matprodusentenes forklaringer på fjerning av nøkkelhull spriker i alle retninger.

Stabburet, som er viden kjent for makrell i tomat, har valgt å ha nøkkelhull på den store boksen med makrell i tomat, men ikke den lille - selv om begge er kvalifisert. Stabburet fjernet også nøkkelhullet på Bjellands fiskeboller.

Tok bort på fiskebollene

— Vi lanserte et tilsvarende produkt med hvit saus som ikke oppfylte kravene til nøkkelhull. Da ble det forvirrende å ha merkingen på det ene og ikke det andre, sier kommunikasjonsdirektør Dag Olav Stokken i Orkla Foods, som eier merkevaren Stabburet.

De har flere produkter som kvalifiserer til nøkkelhull, men som i dag ikke er merket.

— Vi vil nå se om vi skal bruke nøkkelhullsmerket for å kommunisere hva vi har gjort med produktene våre for å få dem sunnere, sier Stokken.

- For mye informasjon

I tillegg til Kavli og Q-meieriene har Findus valgt å ta bort alle nøkkelhullsmerkingene.

afp000790684.jpg Foto: Signe Dons

— Grønnsaker og fisk er sunt i seg selv, så vi er i gang med å fjerne nøkkelhullet på alle våre produkter, sier kommunikasjonssjef Trude Solvang i Findus.Hun sier at Findus ikke tar stilling til hvilken pris kjedene setter på produktene i butikk og at det for dem handler om at det blir for mye informasjon på emballasjen.

Tine har redusert sine nøkkelhullsmerkede produkter fra 18 i 2012 til 13 i 2014.

Kjedene svarer

Ingen av kjedene vil innrømme at konkurransen tar livet av nøkkelhullsordningen.

— Det er ingen holdbar løsning å fjerne nøkkelhullsmerkingen. Her må vi sette oss ned med myndighetene og diskutere hvordan vi får løst dette, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle-Friis i Ica Norge.

Han legger til at dette sier noe om prispresset totalt sett.

— Men skal man ta helse og sunnhet på alvor, så må man finne en annen løsning, sier han.

Norgesgruppen sier at de ønsker flere nøkkelhullsprodukter inn i sine kjeder, og at de merker alle egne produkter når de kan det.

— Det er generelt sterk priskonkurranse på sunne og helsefremmende produkter, inklusive nøkkelhullsmerkede produkter, og at inntjeningen er lav for mange av disse produktene, sier kommunikasjonsdirektør Kristin Paus i Coop.

— Vi i Rema 1000 stiller oss positive til nøkkelhullsordningen og vet at dette gjør det lettere for forbrukerne å ta sunne valg. Vi må nesten henvise til leverandørene hva angår deres vurderinger av fjerning av nøkkelhullsmerket, sier kommunikasjonsdirektør i Rema, Mette Fossum Bayer.

Les Yngve Ekerns kommentar:

  1. Les også

    «Vi forbrukere betaler med økt usikkerhet»

  2. Les også

    Tonnevis med salt fjernes fra brød og kjøttdeig

  3. Les også

    Reitan: Ica var min store, våte drøm

  4. Les også

    Norgesgruppen kan få kloen i halvparten av Ica-butikkene

Les mer om

  1. Dagligvarebransjen
  2. Næringsmiddelindustrien

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Hvor ble det av nøkkelhullsvarene da Rimi og Ica forsvant?

  2. ØKONOMI

    Disse nye matvarene kommer i butikken i høst

  3. SPREK

    Slik leser man innholdsfortegnelse, og dette bør du se etter

  4. ØKONOMI

    Priskrig på smågodt slår ihjel Kiwis sunnhetskampanje, mener ekspert

  5. ØKONOMI

    Makten forskyves i dagligvarebransjen. Det kan gjøre maten din dyrere.

  6. ØKONOMI

    Forbrukerrådet med ny pris-app. – Trist for forbrukerne, mener lokalmatforkjemper