Økonomi

Rema dumper «Best pris» og andre billigmerker

Alle Remas egne merkevarer blir byttet ut med ett nytt, felles merkenavn de neste månedene.

Slik ser Remas nye lavprismerke ut. «Best Pris» er blant merkene som byttes ut med dette.
  • Marita E. Valvik
    Marita E. Valvik

Rema 1000 fjerner nå en lang rekke merkevarer fra hyllene sine. Det skal ifølge kjeden åpne hyllene for lokale produsenter.

Samtidig skal det gi plass til flere av Remas egne merkevarer. For å tydeliggjøre dette har Rema endret navn på disse varene. Varer med lavere pris som tidligere var merket «Rema 1000», «Best Pris» eller «Softstyle» bytter nå navn til «Rema Prima».

I tillegg vil også noen nye varer bli merket med det nye navnet.

Billigmerke

– Det stemmer. Dette var en stor lansering på Riksmøtet. Vi vil rydde opp i våre varer med laveste pris og samle alt inn under en paraply, sier konserndirektør for strategi og innkjøp i Rema 1000 Norge, Lars Kristian Lindberg.

  • Les også: Mack-tilhengere raser mot Rema

Mens Norgesgruppen har sine First Price og Eldorado, og Coop har sine X-tra som sitt billigmerke, er det «Rema Prima» som vil være Remas billigmerke.

Lindberg forklarer at Rema frem til nå har flere ulike merker og at de nå jobber med å rydde opp.

Skal hjelpe kundene velge

– Vi skal gjøre det lettere for kundene å velge produkter med laveste pris, disse skal nå hete «Rema Prima».

Allerede nå er det flere varer med merket på ute i butikk. Utskiftingen kommer til å ta tid.

– Vi ønsker å bruke opp emballasjen vi allerede har, så det tar tid før alt er byttet ut, sier Lindberg og legger til:

– Men dette er ett av mange grep vi skal gjøre fremover.

I dag har Rema rett i overkant av 20 prosent egne merkevarer i sine butikker. Norgesgruppen ligger på rundt halvparten, mens Coop har rundt 18 prosent. Felles for Norgesgruppen og Coop er at de har noen svært billige merkevarer, tilsvarende First Price og X-tra, og andre som er litt mer forseggjorte, som «Jacobs utvalgte» og «Smak forskjellen».

Rema ønsker å satse på kun ett merke.

Rema skapte folkeopprør

I høst skrev Aftenposten at Rema ville velge ut enkelte leverandører som sine «bestevenner» og dermed kaste ut andre kjente merkevarer fra hyllene.

Snacks-produsenten Kims var den første merkevaren som ble stilt i skyggen av Remas «bestevenn» Maarud.

I forrige uke ble det kjent at Ringnes ble den neste «bestevennen». Konsekvensen av dette var at bryggeriene Coca-Cola og de lokale bryggeriene Mack, CB, Hansa Borg og Aass alle fikk redusert utvalget sitt i de lokale Rema 1000-butikkene.

Rema argumenterte med at de skulle erstatte dem med andre lokale varianter, som Tøyen-Cola og øl fra blant annet Grans og Sagene bryggeri. De to siste selskapene har Rema selv eierandeler i.

Dette skapte folkeopprør på Facebook. Frustrerte kunder fra hele landet reagerte med «bye, bye Rema» og «Null Mack null Rema» kommentarer på Facebook.

Les mer om

  1. Maten vår
  2. Næringsmiddelindustrien