Økonomi

Senterleder om Black Friday: - Det har vært helt sinnssykt

Elkjøp satte nordisk dagsomsetningsrekord og butikkene i Norwegian Outlet i Vestby tredoblet omsetningen.

Ansatte i en av butikkene kastet gratis klær til folk fra taket til en av butikkene.
  • Roar Østgårdsgjelten

Handelsstanden er strålende fornøyd med salget og tilstrømningen av kjøpelystne kunder under fredagens Black Fridays tilbudssalg.

Tilbudssalget fortsatte mange steder også lørdag.

— Vi hadde kampanje i fjor, men i år tok det helt av, sier senterdirektør Jørgen Solvei ved Triaden Storsenter i Lørenskog.

Les også:

Les også

Det private forbruket flater ut

Også andre senterledere og ledere for merkevarekjeder som Aftenposten snakket med lørdag melder om suksess.

De har ikke salgstall klare før over helgen.

Stor netthandel natt til fredag

— Det har vært helt sinnsykt, sier daglig leder Einar Sørland i Norwegian Outlet.

Elkjøp doblet omsetningen fra i fjor — fra 310 millioner kroner til 620 millioner kroner. Ifølge adm. direktør Atle Bakke er dette nordisk rekord i dagsomsetning i Elkjøp-kjeden.

Elkjøp-butikkene i Norge har på en vanlig fredag en omsetning på rundt 70 millioner kroner.

— Da jeg sjekket ved 16-tiden fredag var det solgt 30.000 mobiltelefoner, 16.000 nettbrett, 12.500 TV-er og 11.500 bærbare PC-er, forteller kommunikasjonssjef Øystein Schmidt i Elkjøp Nordic.

Også netthandelen til elektronikkjeden tok helt av. Ved 05-tiden fredag var det registrert 25 millioner kroner i varebestillinger på internett. Elkjøp registrerte 400.000 nettbesøk de fem første timene natt til fredag etter at tilbudene ble lagt ut på nettsidene ved midnatt.

40.000 kunder i kø til Vestby

Over 40 merkevarebutikker holder til i «merkevarebyen» Norwegian Outlet i Vestby.

Daglig leder Sørland i oppgir ingen omsetningstall, men sier det var en vekst i omsetningen på 25 prosent sammenlignet med fjoråret.

Han anslår at over 40.000 mennesker var innom butikkene fra de åpnet kl. 06 fredag morgen og til sent fredag kveld.

Folk parkerte hvor de fant en ledig plass utenfor Norwegian Outlet i Vestby fredag morgen.

Det var trafikkaos på veiene inn til kjøpesenteret i Vestby tidlig fredag morgen. Folk stilte seg i kø fra kl. 5.30.

— Da dørene åpnet, var det ville tilstander. De kastet poser ut, folk bare hopper over deg, du blir skallet i hodet, det er ganske crazy, fortalte Borghild Johansen til Aftenposten.

Hun var blant dem som var grytidlig ute fredag morgen.

Norwegian Outlet begynte med Black Friday for fem år siden. Handelen har økt for hvert år etterhvert som fenomenet har fått større utbredelse også i Norge.

Les også:

Les også

- Black Friday er en arena for grådighet

Innledet årets julehandel

Storsentrene Liertoppen, Triaden, Oslo City, Storo og Sandvika har ikke omsetningstall klare før mandag eller tirsdag.

— Det har vært helt fantastisk. Salget gikk over all forventning. Det var fullt kaos og det varte hele dagen. Butikker måtte tilkalle ekstramannskaper, sier senterleder Ingrid Brekke ved Liertoppen Senter.

Det er første året senteret mellom Drammen og Asker er med på tilbudssalget på denne fredagen.

Brekke mener Black Friday markerer starten på årets julehandel. Hun har ingen budsjettprognoser for julesalget, men sier kjøpesenteret regner med å passere 1 milliard kroner i omsetning gjennom hele året.

Julehandelen hadde ikke kommet ordentlig i gang før helgen, ifølge handelens bransje— og arbeidsgiverorganisasjon Virke.

— At julehandelen ikke har kommet i gang ennå er ikke så rart, siden Black Friday er blitt det nye startskuddet for handel av julegaver, sier organisasjonens fagsjef for handel, Johanne Kjuus.

Virkes siste oppdaterte tall (uke 47 - 16.-22. november) viste en omsetningsvekst på 3,2 prosent fra i fjor i de butikkene og kjedene som står tilsluttet organisasjonen.

Liten økning i butikksalget

Fredag offentliggjorde også Statistisk sentralbyrå tall som viser at folk bruker litt mer penger i butikkene.

Omsetningen i detaljhandelsbedriftene økte med 0,9 prosent fra september til oktober, etter nedgangde to foregående månedene.

Det var særlig salget i dagligvarebutikkene og butikker som selger data— og teleutstyr som bidro til en svak omsetningsvekst i oktober.

Les også

  1. Hverken sjefene eller de ansatte lar seg imponere

  2. Veksten i ledigheten flater ut

  3. Én av tre norske jobber kan bli digitalisert