Økonomi

Google legger seg flat

Buzz skulle bli Googles svar på Facebook og Twitter, men brukerne raser og mener søkegiganten tråkket langt over personverngrensen.

En av Google-gründerne, Sergey Brin, lanserte Google Buzz i forrige uke. Brukerne tok ikke vel imot tjenesten. Foto: ROBERT GALBRAITH/REUTERS

  • Gunhild M. Haugnes

Google s mål er å samle all informasjon i verden og gjøre den søkbar – for å leve av å selge reklame. Men en stadig større del av informasjonen havner i sosiale nettsteder som Twitter og Facebook. Googles egne tjenester på dette feltet har ikke klart å hamle opp med disse.

I håp om å komme på offensiven, lanserte Google for få dager siden den sosiale nett-tjenesten Buzz.

Ferdig nettverk

Buzz hadde ordnet med et ferdig nettverk av «venner» basert på hvilke personer hver enkelt hadde kommunisert med via Gmail. Dette er sannsynligvis Googles største personvernbommert. Kritikken har blåst opp til storm de siste dagene.

Problemet er nemlig at langt fra alle ønsker en fiks ferdig, offentlig liste med venner å følge. De vil bestemme selv hvem de vil ha på listen.

Kontakt med for eksempel rivaliserende selskaper om lukrative jobbtilbud, eller tidligere kjærester er ofte informasjon som de fleste vil skal forbli privat. Det fryktes også at sensitiv informasjon kan ha kommet på avveie, som opplysninger rundt politiske aktivisters og journalisters kontakter og kilder.

Les også

Følg økonominyhetene

Facebook og iam

Flere sosiale nettsteder har fått massiv kritikk for brudd på personvernet. Facebook får stadig pes for å ta for mye kontroll over informasjon, bilder og lignende som brukerne legger ut.

Det høstet også storm da norske iam.no i fjor samlet opplysninger om den enkelte fra flere kilder, slik at man enkelt kunne få både telefon, adresse, fødselsdato og inntekt om hver enkelt på samme sted.

Sa unnskyld

I helgen var kritikken blitt så kraftig at Google ba om unnskyldning. Sjef for selskapets Gmail og Buzz, Todd Jackson, lover i bloggen sin at det nå blir endringer.

Det vil ikke lenger bli mulig med automatisk uthenting av kontakter fra Gmail-kontoer. Det innføres i stedet en funksjon med forslag til kontakter, som man selv kan velge.

De som allerede har tatt i bruk Buzz, vil få en ny mulighet til å bestemme om de virkelig ønsker å følge kontaktene i Buzz. Det blir også slutt på automatisk tilkobling til billedtjenesten Picasa og RSS-leseren Google Reader.