Økonomi

Tøffere priskrig på flybilletter til New York

Tre daglige direktefly til vinteren.

SAS øker til new York i vinter, fra fire til seks ukentlige avganger. Johan Nilsson

  • Knut-erik Mikalsen

— For forbrukerne er det bare å glede seg.

Sjefen for nettreiseportalenRestplass.no, Jason Eckhoff, ber nordmenn spenne setebeltet og gjøre seg klar for tidenes kappløp om flypassasjerene mellom Oslo og New York fra høsten av.

Bakgrunnen er at SAS har besluttet å øke antall direktefly mellom Gardermoen og Newark fra fire til seks i flyselskapenes vinterprogram. Det betyr at det vil gå tre direktefly til New York daglig fire dager i uken.

— Jeg tror det blir press på prisene, ja. Flyselskapene opplever allerede prispress som følge av overkapasitet. Dette vil jo bare forsterke konkurransen til New York. Men for forbrukeren er det bare å glede seg over utviklingen, sier Eckhoff.

SAS-økningen kommer av at selskapet, slik Aftenposten har skrevet tidligere, nå avvikler sin rute mellom København og Bangkok. Langruteflyet derfra brukes nå til å øke frekvensen fra Oslo til New York og mellom København og San Francisco.

Flere avganger

Jason Eckoff spår tøffere priskrig mellom Oslo og New York til vinteren. Carl Martin Nordby

Fra før av flyr United Airlines daglig Oslo — New York i vinterprogrammet, mens Norwegian har fire ukentlige direkteavganger. I sommersesongen flyr både United og SAS daglig, mens Norwegian beholder sine fire fra Oslo men har introdusert en ukentlig direkteavgang fra Bergen.- At SAS nå velger å øke på New York er litt overraskende gitt at det allerede er god kapasitet på ruten. Likevel, tror jeg den økte kapasiteten først og fremst går på bekostning på alle som tilbyr billetter til New York via ulike flyplasser på kontinentet - som London, Amsterdam, Frankfurt og Paris. Folk velger mer og mer å fly direkte og nå gir SAS dem enda flere muligheter til det, sier Eckhoff.

SAS har denne uken kunngjort åpningen av en helt ny interkontinental flyrute fra Norge, mellom «oljehovedstedene» Stavanger og Houston. Den skal starte 20. august.

Konstant vekst

Nå varsler selskapet en ytterligere opptrapping av sin USA-satsing.

Siden New York-ruten ble gjenopptatt i 2011 har etterspørselen etter New York-billetter økt kraftig. Og mindre ble ikke «the big apple»-feberen etter at Norwegian kom på banen i fjor vår.

— SAS opplever en konstant vekst i etterspørselen på reiser til USA – og motsatt vei fra USA til Skandinavia. Med dette imøtekommer vi den store etterspørselen vi har til USA fra Skandinavia og bidrar til at reisedestinasjon nummer én for nordmenn og skandinaver kan realiseres med SAS, sier konserndirektør for salg og marked i SAS, Eivind Roald.

  1. Les også

    SAS lanserte ny USA-rute fra Norge

  2. Les også

    Slik blir nye Ryanair

  3. Les også

    Vil bli Europas første 5-stjerners flyselskap

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Øker kapasiteten til 16.000 seter i uken: Norsk USA-feber vekker oppsikt i utlandet

  2. ØKONOMI

    Norwegian legger ned mange Thailand- og USA-ruter

  3. REISE

    Norwegian lanserer for første gang direkterute mellom Israel og Norge

  4. NORGE

    Orkanen Irma setter Norwegian og SAS’ fly på bakken

  5. ØKONOMI

    Vraker Oslo og velger Stockholm for ny langrute

  6. ØKONOMI

    Tre nye aktører tar av fra Gardermoen