Økonomi

Flybonus skal få flere til å ta toget til Gardermoen

Flytoget mistet passasjerer i fjor, men er sikker på at at et helt nytt lokkemiddel skal trekke kunder fra konkurrentene NSB og privatbilen.

Flytoget-sjef Linda Bernader Silseth og kommersiell direktør Emil Elke innleder samarbeid med SAS. Foto: Knut-Erik Mikalsen

  • Knut-erik Mikalsen

Flytoget håper at bonuspoeng hos SAS vil trekke nye og gamle kunder til hurtigtoget.

Fra midten av mars vil alle som kjøper billett på Flytoget via smarttelefonen opptjene bonuspoeng hos SAS.

— Bonuspoeng vil belønne våre reisende og dette er et av mange tiltak for å øke vår konkurransekraft og bidra til å ta tilbake passasjerer vi har mistet til NSB. Vi er opptatt av å differensiere vårt tilbud i forhold de andre aktørene, sier Flytogets direktør, Linda Bernander Silseth, til Aftenposten.

Les om den tøffe kampen om å frakte reisende til Gardermoen:

Les også

Flytoget tapte 200.000 passasjerer til NSB

Vil kapre bil— og busskunder

Hun ønsker imidlertid å være klar på at viktigere enn å ta tilbake kunder fra NSB vil det være å få alle de, som i dag velger bil og buss til Oslo Lufthavn, til heller å velge et raskere og mer miljøvennlig kollektivt alternativ.

— Vi skal oppfylle vårt samfunnsoppdrag og sørge for en høy kollektivandel mellom Oslo sentrum og Gardermoen, sier hun.

LES OGSÅ:

Les også

Er dette verdens ti vakreste fly?

Silseth sier at det har vært forhandlet parallelt mellom SAS, Norwegian og flere aktører om et bonussamarbeid, men at SAS ble valgt fordi selskapet hadde et tilbud som dekket Flytogets behov best.

Billettkjøp må skje på app

— Vi ser at syv av ti av Flytogets kunder også er medlemmer i SAS Euro Bonus. SAS arbeider i samme retning som Flytoget for å skape en sømløs og høykvalitets reiseopplevelse, sier Flytoget-direktøren.

Alle som bruker Flytoget vil kunne opparbeide bonuspoeng hos SAS som man siden kan ta ut i form av flyreiser, hotellopphold eller leiebil. I første omgang er det kun de som kjøper billett gjennom Flytogets nye app som får bonus.

— Etter hvert er vil også de som reiser billettløst, få bonus. Vi håper at dette kommer på plass i løpet av året, sier kommersiell direktør, Emil Elke.

LES OGSÅ:

Les også

Disse kundene er taxfree-sjefens favoritter

Hva med å kutte billettprisene?

For Flytoget ble fjoråret et svært godt år økonomisk sett, selv om det endelige resultatet ennå ikke er klart.

— Ville ikke det mest egnede grepet for å øke konkurransekraften være å sette ned billettprisene på Flytoget?

— Vi har en pris på produktet i dag som gjenspeiler kvaliteten på den tjenesten vi leverer. Flytoget har en punktlighet og kundetilfredshet på 97 prosent og vi har en helt unik Flytoggaranti som sikrer deg en ny flybillett dersom du ikke rekker flyet ditt. Uansett årsak til forsinkelsen. Vi jobber knallhardt for at Flytoget skal være verdt den prisen man betaler, sier Silseth.

Naturlig valg for SAS

— NSBs mål er ikke å konkurreredirektemed Flytoget, men hele tiden gjøre tilbudet så attraktivt som mulig for våre reisende, sier konserndirektør i NSB Persontog, Tom Ingulstad.

LES OGSÅ:

Les også

Nå smiler Kjos ekstra bredt - av en helt bestemt grunn

— Vi jobber kontinuerlig med å bedre rutetilbudet og i 2014 økte vi antall avganger forbi Gardermoen avganger i timen. Veksten i antall reisende fra Drammen, Eidsvoll, Hamar og Lillehammer, viser behovet for flere avganger til og fra Oslo.

Hos SAS er kommersiell direktør Eivind Roald derfor fornøyd med Flytoget valgte å samarbeide med SAS:

— Som strategisk samarbeidspartner for SAS er Flytoget et naturlig valg. Vi deler samme fokus på sikkerhet, punktlighet og service og vi har mange av de samme kundene, de som reiser ofte, sier Eivind Roald.

  1. Les også

    Dette er Norwegians nye superfly

  2. Les også

    Liker ikke skittkasting mot charterferien

  3. Les også

    Flytopper ber Solberg stanse flyskatten

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Slik skal flykundene kapres

  2. ØKONOMI

    Kjos kutter til London når Ryanair inntar Oslo

  3. NORGE

    Jernbanedirektoratet vil la pendlerne få bruke flytogene som vanlige tog

  4. ØKONOMI

    Øker kapasiteten til 16.000 seter i uken: Norsk USA-feber vekker oppsikt i utlandet

  5. ØKONOMI

    Titusener får nytt krav om flyavgiften, kan ende i inkasso

  6. ØKONOMI

    Flere flyselskaper forlenger gullkundenes fordeler og bonuspoengenes levetid