Økonomi

Remas «bestevenn»-sjef må slutte

Etter et katastrofalt år rydder Rema i rekkene. Norgessjef og ansvarlig for Æ-lanseringen må finne seg ny jobb. Det samme må markedsdirektøren.

Remas norgessjef Lars Kristian Lindberg var frontfigur da Rema lanserte Æ under kjøpmannsmøtet 1000. Foto: Morten Uglum

  • Marita E. Valvik
    Marita E. Valvik

Norgessjef Lars Kristian Lindberg i Rema 1000 har i ett år hatt ansvaret for det som har fått navnet Remas «bestevenn-strategi». Den ble lansert for ett år siden, og siden har kjedens tall utviklet seg katastrofalt. Lindberg var også frontfigur for Æ-satsingen som ble lansert i januar i år.

Lindberg får følge av markedsdirektør Cecilie Arnesen.

Ifølge kommunikasjonsdirektør Mette Fossum skyldes avgangen organisasjonsendringer i Rema.

Omsetningssvikt

Det er ingen hemmelighet at Rema 1000 har slitt det siste året. Selv Rema-toppsjef Ole Robert Reitan har sagt at det har vært et tøft år.

– Vi visste vi ville få dårlig omsetningsvekst i år, sa Ole Robert Reitan til Aftenposten da vi i august møtte ham under lanseringen av den økologiske satsingen deres.

Colonialmajor Odd Reitan sa også nylig til Finansavisen at han angrer på «bestevenn»-håndteringen. Dette, og at de hadde gjort endel feil, sa han også til Aftenposten allerede da Reitangruppen, som eier Rema, la frem sine regnskapstall i mars.

  • Bakgrunn: Aftenposten avslørte i fjor høst at Rema kaster ut merkevarer. Her forklarer de hvorfor.

Selv om den strategiske endringen foregikk utover høsten i fjor, fikk den katastrofale konsekvenser da det ble kjent hvilke varer som ikke fikk bli med kjeden videre rett over jul. Samtidig slo Rema på stortrommen da de lanserte den nye appen Æ.

Rema fortsetter å falle i høst

En av kategoriene Rema gikk til angrep på, var bryggeriene. Trolig undervurderte de forbrukermakten i dette varesegmentet. Forbrukerne boikottet Rema i stor stil rundt om i landet.

Dette førte til en katastrofal februar for Rema, med en salgsnedgang på 3,6 prosent, målt i uoffisielle tall fra analysebyrået Nielsen. Men dette viste seg å bare være starten på en rekke måneder med negativ utvikling.

Da Nielsen la frem de offentlige tallene over hvem som selger mest dagligvarer for første halvår i august i år, hadde Remas andel av norsk dagligvarehandel falt 1,2 prosentpoeng.

Da mente Rema at de så lys i tunnelen, siden junitallene viste at salgsnedgangen var snudd. Tallene var ikke positive, men mindre negative enn de tidligere månedene.

Nye tall viser at sensommeren ikke har vært så bra som Rema trodde den skulle bli. Aftenposten har snakket med flere kilder som bekrefter at lavpriskjeden har hatt en voldsom nedgang i omsetning sammenlignet med i fjor.

Juli og august-tallene viser en omsetningsnedgang på mellom 7 og 10 prosent sammenlignet med samme måneder i fjor.

Ikke tilgitt av kundene

Til sammenligning har de to lavpris-konkurrentene Kiwi og Extra fortsatt eller stabilisert veksten. Mens blant annet Kiwi vokser fra gode tall i fjor, begynte Remas nedtur allerede høsten 2016.

Det vil si at den kjente lavpriskjeden nå faller fra dårlige tall, noe som gjør fallet enda voldsommere. Samtidig tyder dette fallet på at kundene som forsvant fordi de var skuffet over å ikke finne varene sine i kjeden, ennå ikke har tilgitt Rema.

Organisasjonsendringer

Dermed må Rema vise handlekraft og gjøre noen endringer.

I en melding til Aftenposten skriver kommunikasjonsdirektør Mette Fossum at Rema samler ansvaret for kategori, innkjøp, distribusjon og industri under Morten Gabrielsen. Han har tidligere vært administrerende direktør i Rema Distribusjon og Rema Industrier.

Dette skal, ifølge meldingen, føre til en mer effektiv og koordinert virksomhet.

Lars Kristian Lindberg bruker meldingen fra Rema til å takke for et godt samarbeid i Rema og med Ole Robert Reitan. Han legger til at det ikke er noen dramatikk i at deres veier skilles.

Les mer om

  1. Maten vår
  2. Økonomi
  3. Ole Robert Reitan
  4. Reitangruppen
  5. Rema 1000

Maten vår

  1. ØKONOMI

    Interessert i billige matvarer? Nå er det trolig for sent.

  2. ØKONOMI

    Peppes vil ta en bit av Grandiosa

  3. ØKONOMI

    Konkurransetilsynet skeptisk til priskrig på julematen

  4. ØKONOMI

    Butikkene har to knep for å få deg til å betale for priskrigen på julemat

  5. ØKONOMI

    Næringsministeren mener dårlig dagligvarekonkurranse har «store skadevirkninger»

  6. ØKONOMI

    Rema-kundene har glemt bommertene