Økonomi

Ikke en dråpe miljøvennlig drivstoff i flytankene

Flyene på Oslo Lufthavn skulle gå over til å fylle tankene med miljøvennlig drivstoff. Ett år senere er ikke en eneste dråpe klimavennlig drivstoff fylt på flyene.

ta0789b4_doc6n9zitqll9u130j746xa-5vCFm7SBFo.jpg Foto: Hommedal, Marit

  • Knut-erik Mikalsen
    Knut-erik Mikalsen

Det manglet ikke på festivitas og store løfter da Avinor for ett år siden lanserte biodrivstoff på det norske markedet.

Tiltaket skulle vise at den utskjelte luftfarten også tok miljøansvar ved å sørge for miljøvennlig biofuel til alle flyselskaper.

To fly, ett fra Norwegian og ett fra SAS, var tanket opp med biodrivstoff og fløy inn til Gardermoen fra henholdsvis Bergen og Trondheim. Biodrivstoffet var basert på gammel frityrolje.

Miljøstiftelsen Zero var innlemmet i prosjektet, og satte sitt kvalitetsstempel på det.

Ikke en dråpe

Den gang alt var bare fryd og gammen: Erik Lahnstein fra Norges Skogeierforbund (th) overrekker en "flybukett" til Klimaminister Tine Sundtoft og Norwegian-sjef Bjørn Kjos før avgang til flyet fra Bergen til Oslo. Det var den føste flygningen i Norge med biodrivstoff på tankene. Daværende ordfører i Bergen, Trude Drevland (tv) beundrer buketten. Dette ble den eneste flyvningen for Norwegian med biodrivstoff. Foto: Marit Hommedal, NTB Scanpix

Miljøvernminister Tine Sundtoft var invitert for å gi tyngde til historiske hendelsen, og hyllet tiltaket: – Det grønne skiftet er ikke noe som ligger foran oss, det er vi allerede er i gang med.På Avinors egne nettsider ble planen lagt ut: «Som første hub i verden vil Air BP og SkyNRG (leverandører, red.anm.) levere inntil 2,5 millioner liter biojetdrivstoff til tankanlegget på Oslo Lufthavn fra 2015.»

Etter den dagen, 11. november 2014, har det ikke vært fylt en dråpe biodrivstoff på noe fly på Oslo Lufthavn.

— Nei, vi er dessverre ikke kommet i gang ennå, sier den ansvarlige for biodrivstoff-prosjektet i Avinor, Olav Mosvold Larsen.

Bilindustrien prioritert

Han viser til at det har vært umulig for Avinor å få faste og stabile leveranser til luftfarten:

— Det har ikke vært biojetdrivstoff tilgjengelig i markedet. Biomassen og raffinerikapasiteten har gått til å dekke behovet for bilindustrien med biodiesel, sier Mosvold Larsen.

LES OGSÅ:

Les også

Er dette verdens ti vakreste fly?

— Vi håper at vi kan komme i gang og tilby flyene biodrivstoff i løpet av første kvartal neste år, men noen garanti for at det faktisk skjer kan vi ikke gi, sier han.

Få selskap vil ha biofuel

Nå er tilgangen til biodrivstoff ikke det eneste problemet Avinor sliter med. Det er bare tre flyselskaper – SAS, Lufthansa-gruppen og KLM – som har sagt seg interessert i å kjøpe biofuel. Prisen vil ifølge Mosvold Larsen være dobbelt så høyt som det selskapene må betale for dagens flydrivstoff.

— Vi er ganske sikre på at de andre flyselskapene vil komme etter når det viser seg at vi får til en stabil leveranse av produktet, sier Mosvold Larsen.

De vil heller ikke ha noe valg: Når biodrivstoffet blir en fast vare på Oslo Lufthavn, vil alle fly bli fylt med dette drivstoffet – enten selskapene vil eller ikke. Men de som ikke har sagt ja, vil få biodrivstoffet til den prisen de betaler for dagens drivstoff.

LES OGSÅ:

Les også

Nå snur folks reisevaner

— Et av hovedmålene ved prosjektet er å vise at biojet-drivstoffet kan inngå i samme logistikkjede som det fossile drivstoffet. Det vil på sikt redusere kostnadene. Flyselskaper som ikke deltar i prosjektet, vil dermed også få biodrivstoff på tanken til den prisen de betaler for dagens fuel, men de vil ikke få lettelser i CO2-avgift eller fritak for EUs kvotesystem, sier Mosvold Larsen.

Norwegian: - For dyrt

Norwegian mener biodrivstoffet, som antas å få en pris på det tre-fire dobbelte av dagens fuel, er for dyrt:

Vi ønsker å benytte biodrivstoff, men da må det være konkurransedyktig på pris og ikke dyrere , slik Avinor har lagt opp til. Tilby samme pris som ordinært drivstoff, og vi er med. Selv om vi har valgt å stå over i denne omgang, har vi uansett betydelig lavere utslipp enn konkurrentene på grunn av vår nye flyflåte, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.

SAS er et av tre selskaper som derimot har sagt ja til å fylle med biofuel:

— Ved å satse på biofuel, reduseres klimapåvirkende utslipp markant. Dette er det første skritt mot en bærekraftig luftfart, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

Zero: Vi er utålmodige

Miljøorganisasjonen Zero var en viktig støttespiller for Avinor da biodrivstoff-prosjektet ble lansert i fjor.

LES OGSÅ:

Les også

Rutekutt hos SAS og Widerøe

I dag sier leder Marius Holm at han og Zero er utålmodige:

— Hensikten med flyvningen i fjor var å vise at det er mulig å fly med fornybart drivstoff. Vårt budskap var at dette kan få et ganske stort omfang, om man gjør det lønnsomt for å flyselskapene å velge fornybart. Vi har arbeidet politisk for å få til endringer gjennom hele året, og fikk i denne uken gjennomslag for endringer som kan gi de resultatene vi ønsker, sier Holm.

Han viser til det ferske budsjettforliket som sier at de flyselskapene som tanker biodrivstoff skal få 25 prosent reduksjon i landingsavgiftene, men at dette vil bli avløst med et omsetningskrav for flyselskapene senere.

- Dette er et gjennomslag vi er fornøyd med, og vi vil følge regjeringens oppfølging av vedtaket tett, forsikrer Zero-lederen.

  1. Les også

    Reisende fra Stockholm kan slippe kø i USA

  2. Les også

    Norwegian satser stort på flybonus

  3. Les også

    Svenskene vil ha flere hurtigtog til Oslo

Relevante artikler

  1. ØKONOMI
    Publisert:

    SAS-topp: - Kjos er en gratispassasjer i luftfartens miljøsatsing

  2. NORGE
    Publisert:

    Norske fly skal fly på frityrolje fra restauranter i California

  3. ØKONOMI
    Publisert:

    Avinor: – Første el-fly i norsk rutetrafikk innen 10 år

  4. ØKONOMI
    Publisert:

    Nesten alle vil handle mindre for å redde klimaet, men bare halvparten vil ofre reiser

  5. ØKONOMI
    Publisert:

    Flyselskapene raste mot den nye flyavgiften etter fjorårets budsjett. Slik ble resultatet.

  6. NORGE
    Publisert:

    Foreløpig få konsekvenser av drivstoff-streik på flyplasser