Økonomi

Kinesiske turister strømmer til Norge - de spiser helst norsk kinamat

Som drager bukter kinesiske turistfølger seg gjennom Oslo sentrum. De knipser bilder av hus og folk, men har slett ikke tid til en prat.

De kinesiske turistene foretrekker kinesisk mat på Beijing House i Munchs gate i Oslo når de er på en kort ferie i Norge. De snakker ikke engelsk, men ler høyt av Aftenpostens mini-hilsen på kinesisk: Ni hao (hallo) og Ni pea lea (du er pen). Foto: Olga Stokke

  • Olga Stokke
    Olga Stokke

Kinesiske turister småløper med selfiestang foran Stortinget, så foran Rådhuset, så foran Slottet. Smilende knipser de bilder av seg selv foran lilla syriner i full blomst før de haster videre til neste severdighet.

Kineserne kommer for fullt til Norge. I helgen hadde mange funnet veien til tigerstaden.

Tredobling

På ett år – fra mars 2016 til mars 2017 – har antall turister fra Kina til Norge økt med ca. 65 prosent, viser tall for hotellovernattinger fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

Fra 2007 til 2015 har det vært en tredobling.

– Vi ser en kraftig vekst i asiatiske turister, særlig fra Kina, for fjerde år på rad, sier Line Endresen Normann, som er direktør i Reise Norge og kultur i næringsorganisasjonen Virke.

Går for totalopplevelse

På svært begrenset engelsk formidlet de fleste som Aftenposten forsøkte å snakke med i Oslo sentrum søndag ettermiddag, at de bare skulle være én dag i Oslo, maks to. Da vi ba om en liten prat om hvorfor de hadde valgt å legge reisen til Oslo og Norge, smilte de unnskyldende og skyndte seg videre.

– Hvorfor strømmer kinesere til Norge?

– Det er kombinasjonen av en svak krone, norske reiselivsbedrifter som er blitt flinke til å utvikle sine produkter, og et fabelaktig land med gode og unike opplevelser. Folk kommer for naturen, men også for å besøke museer. Kinesere vil gjøre mye på kort tid – jo flere attraksjoner de greier å bake inn, jo bedre, sier Normann.

Hun påpeker at alle prognoser viser at det generelt er stor vekst i besøkende fra Asia, først og fremst Kina. Men det kommer også flere turister enn før fra Japan, Taiwan og Malaysia.

– De er ute etter en totalopplevelse med autentiske opplevelser som inkluderer lokale tradisjoner, lokal kultur og mat.

Kinesere på besøk i Norge foretrekker norsk kinamat fremfor tradisjonell norsk mat. Ingenting å utsette på appetitten rundt bordene på Beijing House. Foto: Olga Stokke

Foretrekker kinamat

Men norsk mat står ikke øverst på bucket-listen til kineserne som strømmer ut av store turistbusser som stopper utenfor kinarestauranten Beijing House i Munchs gate.

Hver dag kommer hundrevis av turister fra Kina for å spise norsk kinamat i denne restauranten. Etter flere timer på severdighetsjakt i Oslo er appetitten på topp – ris, kylling og fisk går ned på høykant.

– Kinesere spiser helst kinesisk mat, særlig den eldre generasjonen, smiler Jimmy Lu som har drevet restauranten i ti år.

Han sier at han kjenner og samarbeider med alle turistoperatører i Kina som sender turister til Norge.

Fra Taiwan til Løvebakken. Damene knipset bilder av seg selv, og lot Aftenposten fotografere dem selv om de ikke hadde tid til å bli intervjuet. Foto: Olga Stokke

Også en markedsrapport om Kina, utført av Innovasjon Norge i 2014, bekrefter at kinesere ønsker kinesisk mat når de er i utlandet.

Ifølge denne rapporten er det noen typiske trekk ved kinesiske turister:

  • De krever kinesisk mat som alternativ til lokal mat.
  • De ønsker f.eks. skandinavisk mat sammen med kinesisk mat på en kinesisk restaurant.
  • De forventer varmt vann på hotellrom (elektrisk vannkoker) – te er en viktig del av hverdagen.
  • De foretrekker en rask tur gjennom "highlights". Det har med prestisje å gjøre: Jo flere attraksjoner, desto mer prestisje.
  • Kinesiske turister er blitt mer aktive.
  • Interessen for økoturisme og naturreiser har økt de siste årene.

Gatekunst i Oslo. Disse bronsefigurene er bitte små, man ser dem ikke før man stopper opp utenfor Regjeringsbygg R6. Foto: Olga Stokke

Ved første øyekast ser kunstverket Grass Roots Square utenfor Regjeringsbygg R6 ut som et parti gress nedfelt i asfalten. Men den som bøyer seg ned, får seg en overraskende opplevelse. Foto: Olga Stokke

De 400 bitte små bronsefigurene til den koreanske kunstneren Do Ho Suh kan til forveksling minne om den berømte terrakottahæren i Xian i Kina. Foto: Olga Stokke

Turistattraksjon i asfalten

Ikke sjelden, flere ganger om dagen, stopper turister ved kunstinstallasjonen som ligger et par steinkast unna Beijing House. Ved første øyekast ser Grass Roots Square utenfor Regjeringsbygg R6 ut som gress nedfelt i asfalten. Men den som bøyer seg ned, oppdager et univers av 400 bitte små bronsefigurer. Kunstverket til den koreanske kunstneren Do Ho Suh kan til forveksling minne om den berømte terrakottahæren i Xian i Kina.

Jim og Lois Cain fra Melbourne i Australia var usikre på om de skulle være to eller tre dager i Oslo, uansett, de fryder seg over å være på rundreise i Norge. Foto: Olga Stokke

Med syriner i full blomst og strålende solskinn viste Oslo seg fra sin mest forførende side i helgen. Foruten kinesere, møtte vi også sørkoreanere, taiwanere, indere og australiere.

Jim og Lois Cain fra Melbourne i Australia hadde vært i Oslo i to timer, sett rådhuset og slottet da vi fant dem sittende på en benk foran Stortinget, bøyd over et Oslo-kart.

– Vi er forbauset over hvor luftig og åpent bybildet er her, vi synes det er vakkert her. Hvor kan vi spise norsk mat?

Best liker indiske Anita og Malcolm Arouza – og datteren Angela – de norske fjordene, blomstene og parkene. Foto: Olga Stokke

Været overrasket

En liten indisk familie fotograferer seg selv i solskinnet. I Oslo avslutter de en ni dagers rundreise til Stavanger, Bergen – inkludert reise med Flåmsbanen. Best likte de fjordene, blomstene og parkene, men ikke minst de hyggelige menneskene de har møtt underveis.

– Vi trodde dessuten at det skulle være så kaldt i Norge, men vi har bare hatt godvær. Vi har hatt det fantastisk, sier Anita og Malcolm Arouza sammen med datteren Angela på snart seks år.

Men det er altså den kinesiske turiststrømmen som øker mest. Det konstaterer også Innovasjon Norge. De viser til 90 prosent økning i kinesiske gjestedøgn på kommersielle overnattingssteder de tre første månedene i 2017 mot de tre første månedene i 2016.

– Vi har tro på at veksten fortsetter utover sommeren, basert på de tilbakemeldingene vi har fått så langt, samt bookinger av flybilletter fra Kina og andre asiatiske markeder, opplyser Bente Holm, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.

Les mer om

  1. Kina
  2. Oslo
  3. Norge

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Rekordrush av turister til Oslo

  2. REISE

    Turistforeningen vil ikke markedsføre norsk natur i Kina

  3. VERDEN

    Når norske toppolitikere straks reiser til Kina, er de helt uenige om det er riktig å kritisere vertskapet

  4. A-MAGASINET

    Kinesiske arkitekter blir slått på hjemmebane av sine norske kolleger. Se praktbyggene Norge har levert til Kina.

  5. A-MAGASINET

    Reisebrev fra japansk skribent: – Lofoten har plass til flere mennesker

  6. VERDEN

    Han flyktet fra Kina, men myndighetene fant ham i Norge. Nå ber PST flere om å varsle.