Økonomi

Netthandel vil gi enda mer impulskjøp

Datasystemer setter alt du handler i sammenheng med hva andre handler. Dermed kan nettbutikken gi deg skreddersydde tilbud.

Hege Ebeltoft Nordbø handler ofte uten handlelapp og er ikke så bekymret for impulskjøp. Her på handletur sammen med sønnen Anton Ebeltoft Rødsand (15 måneder). Foto: Rolf Øhman

  • Wasim Riaz
    Wasim Riaz

- Det er vinter og lenge til jordbærsesongen. Da var det fristende å kjøpe en pakke med jordbær, smiler Maria Lindal som ikke tror på mer impulskjøp ved kjøp i nettbutikk. Foto: Rolf Øhman

Mathandelen på nett går rett til værs, og nå skal også Rimi-Hagen satse på å levere mat hjem til deg, kunne Aftenposten fortelle torsdag.

Mange har tidligere uttalt at netthandel vil gi mer rasjonelle kjøp og mindre impulskjøp, men nå som netthandelen tar av, er også denne trenden i ferd med å snu. Eksperter Aftenposten har snakket med, tror at vi innen kort tid vil handle mer på impuls på nettet enn i en tradisjonell butikk.

Pølser og ketchup

— De beste aktørene innen netthandel vil sørge for at det blir mer impulskjøp på nettet. Kjøper du for eksempel pølser, så kan det komme opp forslag til å kjøpe ketchup, sennep, pølsebrød, lomper, brus osv. Det er ikke sikkert at pølser og ketchup ligger ved siden av hverandre i butikken, men på nettet blir det enkelt å koble dem sammen, sier dagligvarespesialist Jan Hillesland i selskapet Big Blue & Company.

  • LES OGSÅ: Rema-sjef Ole Robert Reitan forsøkte å selge mat på nett for 15 år siden. Det gikk ikke bra. Han endte på sykehus etter nederlaget
    Han sier videre at i en tradisjonell butikk legger kunden merke til mindre enn én prosent av varene i løpet av handleturen. Nettbutikken vil derimot ha muligheten til å vise frem langt flere varer.

— I dagligvarebutikken er det ingen som følger deg rundt i butikken. På nettet blir du fulgt av algoritmer som kan komme med forslag hele veien. De fleste kundene har i dag bonuskort. Ved hjelp av disse kan nettbutikkene sende deg SMS om tilbud. Har du for eksempel kjøpt taco hver fredag og glemmer å gjøre det en fredag, så har nettbutikken mulighet til å minne deg på det, sier Hillesland som anslår at 20–25 prosent av matvarene blir kjøpt på impuls.

Tall Aftenposten har presentert tidligere, viser at 90 prosent av alle som handler, kjøper varer de ikke hadde planlagt på forhånd.

Handler uten handlelapp

Dagligvareekspert Erik Fagerlid i PA Consulting tror også at netthandelen vil på sikt gi mer impulskjøp.

— Impulskjøp har vært en av grunnene til at de etablerte dagligvarekjedene kvier seg for å selge varer på nett. Mange nordmenn er i butikken uten handlelapp og da kjøper mer enn de hadde planlagt. Derfor tror flere at det blir mindre impulskjøp på nett. På en annen side ser man i England, der netthandelen har kommet mye lenger, at nettbutikker studerer ditt handlemønster og tilbyr varer etter det. Over tid blir det mer impulskjøp på nett også i Norge, sier Fagerlid.

Erik Fagerlid

Han legger til at dataverktøyet for å gi kundene skreddersydde tilbud er på plass, og det er fullt mulig å bruke disse til å selge varer kunden ikke hadde planlagt å kjøpe. — Mange har dårlig tid når man er i butikken, men når man handler på nett, så har man ofte bedre tid til å studere tilbud. Dette kan gi mersalg.

- Vil ikke kundene bli irritert når det dukker opp reklame for matvarer man ikke hadde tenkt å kjøpe?

— Jeg tror ikke det blir et problem når nettbutikken lærer handlevanene dine, svarer Fagerlid.

Bransjen tror også på mer salg

Administrerende direktør Karl Alveng Munthe-Kaas i nettselskapetKolonial.no liker ikke ordet «impulskjøp», men er enig med ekspertene i at netthandel vil gi mer mersalg.

— Jeg mener at impulskjøp er det som skjer i butikken når en kunde kjøper en sjokolade ved kassen fordi han eller hun er sulten. Når en nettside foreslår varer til en kunde basert på kundens handlemønster, så er det mersalg. Det kan være tilbehør til middagen kunden har valgt, eller varer som de ikke har handlet på en stund og kanskje trenger. En barnefamilie kan for eksempel få tilbud om våtservietter. Vi tror at netthandel vil gi mer mersalg, sier Munthe-Kaas.

— Det er en vinn-vinn-situasjon. Kunden blir glad for å bli minnet om varer vedkommende kanskje hadde glemt, mens vi får selge mer, sier gründeren.

Kundene er ikke så overbeviste

Kundene Aftenposten har snakket med, er foreløpig ikke overbevist om at netthandelen vil påvirke dem mer enn tradisjonell handel.

Maria Lindal på handletur i Oslo sentrum. Foto: Rolf Øhman

— Det er litt annerledes når man er i butikken. For da går man rundt, ser og føler ting. Jeg handler mer på impuls når jeg er i butikken og ikke så mye når jeg handler matvarer på nett, sier Maria Lindal som er handletur i Rema 1000 i Universitetsgata.I handlekurven har hun blant annet jordbær og smoothie-blanding som hun ikke hadde planer om å kjøpe da hun entret butikken, men det hender også at hun kjøper på impuls når hun handler på nett.

— Noen ganger dukker det opp tilbud idet man er i ferd med å logge ut. Andre ganger kan det være fristende å se på nyheter for å sjekke om det har kommet nytt pålegg, sier Lindal.

Hege Ebeltoft Nordbø handler en god del matvarer på impuls og har ingen planer om å gå over til netthandel.

— Jeg skulle kjøpe poteter og noen grønnsaker og har endt opp med mer grønnsaker enn planlagt. Det skjer at jeg ikke har noe plan for middagen, og er jeg i butikken for å få impuls, så handler jeg deretter. Jeg bruker ikke handlelapp så ofte og er glad i å besøke butikken fysisk, sier Ebeltoft Nordbø.

LES OGSÅ JOACIM LUNDS ERFARING:

Les også

«Matvarer på nett er en revolusjon du har både tid og råd til»

Les også

  1. Matkrigen på nett tar av og gir lavere priser

  2. Hagen rigget for dagligvare-comeback

  3. Rema 1000 og Kolonial.no vil snu opp ned på mathandlingen din

Les mer om

  1. Dagligvarebransjen
  2. Næringsmiddelindustrien