Økonomi

Vil ha 20 nye interkontinentale flyruter til Oslo

Byene merket med rødt viser noen av de nye direkte interkontinentale rutene Avinor mener det er marked for. Selskapet opererer også med noen ruter de ikke ønsker å fortelle om ennå. Foto: GRAFIKK: SVEIN EIDE

Avinor-sjefen vil ha flere interkontinen-tale flyruter til Oslo. Den store passasjer-lekkasjen til København, London, Amsterdam og Frankfurt skal stoppes.

  • Knut-erik Mikalsen
    Knut-erik Mikalsen

Konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor mener det må bli slutt på at norske reisende blir sendt Europa rundt fordi vårt eget interkontinentale rutenett ikke dekker folks behov.

Han mener passasjergrunnlaget er til stede for nye direkteruter fra Gardermoen til både USA, Sør-Amerika, Asia og Afrika.

- Vi synes det er galt at billettinntektene fra norske passasjerer skal havne i København, London eller Frankfurt. Verdiene som skapes av norske reisende, må komme norsk luftfart til gode slik at vi kan skape enda bedre rutetilbud fra Norge. Derfor er det en prioritert oppgave å skaffe langt flere langruter til og fra Oslo Lufthavn, sier Dag Falk-Petersen til Aftenposten.

Lokker med avgifter

I dag har Oslo Lufthavn færre interkontinentale ruter og passasjerer enn både København og Stockholm. Både Kastrup og Arlanda jobber også hardt for å øke langtrafikken, en vekst som ikke minst er basert på at mange nordmenn skal reise via deres flyplasser.

Dag Falk-Petersen, sjef for Avinor. Foto: Solum, Stian Lysberg

Den drahjelpen vil Falk-Petersen stanse. Prognoser Avinor sitter på, tyder på at potensialet for nye direkteruter fra Oslo er stort. Han vil lokke flyselskapene hit med god passasjertilgang, en effektiv flyplass med lave avgifter.Ifølge Avinors tiårsplan skal antallet langruter øke kraftig. For å gi kundene kortere reisetid og unngå at de må først til Helsingfors, Stockholm eller København for å reise videre ut i verden, vil Falk-Petersen tilby reisende direktefly.

- Det gir et bedre tilbud til passasjerene og det styrker norsk næringsliv. Det siste skal vi heller ikke glemme. Hver eneste nye flyrute gir store økonomiske ringvirkninger, sier han.

Må satse på Oslo

Han ønsker seg ingen distriktskamp, men sier at det eneste naturlige er at satsingen fra Norge i hovedsak skjer fra Oslo Lufthavn.

Nysatsingen som både Norwegian og SAS legger opp til med nye flytyper som gir muligheter for lengre direkte flyturer, er Avinor-sjefen glad for. Men han tror likevel ikke disse to selskapene alene kan løse behovet for nye ruter fordi slike ruter også er avhengig av å ha et stort hjemmemarked for å være lønnsomme.

- Derfor øker vi nå innsatsen både overfor norske og utenlandske flyselskap som satser på langruter. Det nytter ikke å få nye selskap inn som ikke gjør annet enn å fly nordmenn til nye knutepunkter i Europa eller Midt— Østen. I tillegg til Norwegian og SAS, jobber vi med asiatiske og amerikanske flyselskap, men kan ikke si hvilke, sier Falk-Petersen.

Best i verden

Han sier at grunnlaget for flere langruter skjer i forbindelse med den pågående utvidelsen av Oslo Lufthavn som skal være ferdig i april 2017. Den skal øke dagens passasjerkapasitet fra 23 til 28 millioner reisende. Han innrømmer at det på tidspunkter med flere avganger samtidig kan være trangt om plassen for interkontinental passasjerer, men sier at utvidelsen som står ferdig i april 2017 vil gjøre situasjonen mye bedre:

- Vi skal gjøre Oslo Lufthavn til den mest effektive flyplassen på denne kloden. Vi får en vesentlig utvidelse av terminalområdet, og gir oss mulighet til å ekspedere ny interkontinental trafikk, sier Falk-Petersen.

Han sier at det haster for Avinor å få til en enklere transfer for passasjerer som ankommer Oslo fra utlandet. I dag må disse sjekke inn bagasjen sin på nytt og passere sikkerhetskontrollen for å reise videre i Norge. Det får mange til å velge utenlandske flyselskaper og mellomlande på Kontinentet i stedet.

Enorme inntekter

- Det er unødvendig tungvint og et betydelig hinder for rask og effektiv reise. Vi håper dette blir løst snarest mulig. En enkel og kjapp viderebefordring innenlands er helt avgjørende for å kunne vokse og dermed tilby nye ruter, sier Avinor-sjefen.

Falk-Petersen mener at Avinor har vist seg konkurransedyktig i pris. Flyselskaper i Asia og USA velger nå å fly over Norge i stedet for Sverige eller Danmark fordi de norske avgiftene for overflyvning er lavere enn hos nabolandene.

- Vi ligger 30 prosent lavere enn Sverige og 25 prosent lavere enn Danmark, sier Falk-Petersen.

SAS får nye langdistansefly

Både SAS og Norwegian ser for seg flere interkontinentale ruter med utgangspunkt i Oslo Lufthavn.

Norwegian har vokst raskt også på langruter fra Gardermoen.

— Så langt er vi svært godt fornøyd med responsen på rutene til New York, Bangkok, Fort Lauderdale, San Francisco, Los Angeles og Orlando. Nye ruter fra OSL er absolutt noe vi vurderer løpende, selv om den største delen av veksten i fremtiden vil komme utenfor Skandinavia, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i selskapet.

I SAS sier informasjonssjef Knut Morten Johansen at SAS absolutt ikke vil satse bare på langruter via København:

— Det er ikke noe enten Kastrup eller OSL, men et både og. SAS vil definitivt være på plass med et godt langdistansetilbud på OSL i årene fremover hvor vi forventer en vekst, og vi ser med stor forventning mot de forbedringer som nå skjer på Gardermoen, sier Johansen.

— Om bare et års tid begynner leveransen av de nyelangdistanseflyene, Airbus 330, og fra 2018 får vi Airbus 350 XWB (Extra Wide Body). Dette gir nye muligheter til svært spennendevidereutvikling av SAS langdistansetilbud. Flere fly gir mulighet for flereavganger og ruter, mens selve innholdet i langdistanseproduktet vil folk se enfornyelse av allerede fra i år med nye kabiner, stoler og inflight-service, sier Johansen.

Les også

  1. SAS-pilotene vil ha flere langruter fra Oslo

  2. Hamstrer nye Syden-fly med bedre plass

  3. Tusener av kroner i bonus etter jobbreise med Norwegian