Økonomi

Dragkamp om Seigmenn

Universitetet i Oslo har oppført seigmann i ordlisten sin, noe Orkla, som eier Nidar Seigmenn, slett ikke liker.

Seigmenn har en lang historie i Norge, og har vært i ordboken siden 1986. Her serverer klubbformann Jarle K. Gustavsen seigmenn til administrerende direktør Leif Frode Onarheim i Nora lndustrier to år senere - i 1988. Jon Hauge

  • Marita E. Valvik

I bokmålsordboken som Universitetet i Oslo (UiO) og Språkrådet gir ut, blir seigmann beskrevet som «seigt slikkeri formet som en mann». Dette har fått Orkla, som eier Laban Seigmenn-produsenten Nidar, til å reagere, skriver universitetsavisen Universitas.

Høsten 2010 skrev Aftenposten en rekke artikler om hvordan dagligvarekjedene kopierte kjente merkevarer.

Ett av eksemplene den gang var Nidar Seigmenn.

Dette godteriet ble kopiert av både Coop og Norgesgruppen, selskapet som blant annet eier kjedene Meny, Spar, Kiwi, Ultra og Joker.

Strakk seg for langt

I 2010 innrømmet Orkla at de hadde strukket seg for langt for ikke å komme i klammeri med kundene sine. Det medførte full gjennomgang av alle Orklas merkevarer og rettighetene rundt disse. Både Coop og Norgesgruppen endret emballasjen og byttet navnet til Gelefigurer.

Nå har tiden kommet til ordbøkene.

Ifølge Universitas har Orkla via sin advokat sendt et brev til Institutt for lingvistikk og nordiske studier (ILN) ved UiO, og bedt om at seigmenn enten fjernes fra ordboken eller at det spesifiseres at det er et registrert varemerke.

– Det er viktig for oss å beskytte merkevarene våre, skriver kommunikasjonsrådgiver i Orkla Marthe Schomacker i en e-post til Universitas.

I ordboken siden 1986

Det er mulig Orkla statet litt sent med beskyttelsen av merkevaren sin, Bokmåls— og Nynorskordboka har hatt med ordet seigmann helt siden 1986 og det har vært med i Norsk Ordbok siden 2011.

– Vi ser at produkter som er vellykket, som termos, har en tendens til også å bli en fellesbetegnelse, i tillegg til varemerkebetegnelsen, sier Åse Wetås, prosjektleder for Norsk Ordbok 2014.

Wetås mener at det er mulig for produsenter å tenke at det at deres varemerker blir fellesbetegnelser er en fjær i hatten, siden det betyr at produktet har vært en suksess.

Orkla er ikke uenige i den vurderingen, og forteller at de er stolte over at et av deres varemerker har fått en så sterk posisjon.

– Likevel er det en fare for at vi mister merkebeskyttelsen dersom det tillates at det blir en del av dagligtalen og ikke følges opp av oss som varemerkeinnehaver. Det ønsker vi å unngå, skriver Schomacker til studentavisen.

- Har vært lenge i bruk

Seksjonssjef for språkrøkt og språkrådgivning i Språkrådet, Daniel Ims, sier til universitetsavisen at de ennå ikke har tatt stilling til hva de skal gjøre i denne konkrete saken.

Overfor Aftenposten forklarer han at det hender at varemerker blir en generell betegnelse på en type produkt.

Nårordbøkene Språkrådet og Universitetet i Oslo er sammen om, har med slike ord,vil det som regel også være med opplysninger om opprinnelsen som varemerke, fortellerIms.

Et eksempel er sukett , som blir forklart slik: «(av sukker ;varemerke)». En lignende løsning ville ha vært rimelig for seigmann dersom ordet først var i bruk som varemerke.

Orkla 30 år for sent ute

Mye tyder på at det motsatte er tilfelle.

— Seigmann var nok i bruk iallmennspråket som betegnelse på en type godteri før Nidar lanserte sineseigmenn, sier Ims.

— På nettsidene til Nasjonalbiblioteket finner vi at seigmenner brukt iflere romaner alt i 30-årene, sier han til Aftenposten.

Det eldste eksempelet ser ut til åvære fra boken "Ma Re Li"av Else Hinzelmann, og den kom ut i 1933. Det er over 30 år før Nidars seigmenn ble lansert.

I Aftenpostens egen rettskrivningsordliste står også seigmann oppført.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Laban strekker seg til India

  2. ØKONOMI

    Her er de nye varene matbransjen tror du vil ha i år

  3. ØKONOMI

    Hvor ble det av nøkkelhullsvarene da Rimi og Ica forsvant?

  4. FAMILIE OG OPPVEKST

    Her er de nye varene matbransjen tror du vil ha i år

  5. ØKONOMI

    Disse nye matvarene kommer i butikken i høst

  6. ØKONOMI

    Orkla sender norsk sjokolade via Sverige for å selge det billig tilbake til nordmenn