Økonomi

Helt greit med sprit levert på døren, men ikke øl

Vinmonopolet får selge og levere alkohol hjem til deg. Nettmatbutikkene Kolonial og Marked har fått nei fra en håndfull kommuner.

Stine Røsand, sjefen i Marked.no er frustert over forskjellsbehandlingen de opplever i enkelte kommuner når det gjelder salg av øl. Olav Olsen

  • Marita E. Valvik

– Dette er et politisk prinsipielt vedtak, sier ordfører Ragnhild Bergheim i Lørenskog kommune.

Lørenskog er en av kommunene som ikke har gitt de to nettmatbutikkene Marked og Kolonial bevilling til å levere øl hjem til kundene.

Betingelsen for å få bestille øl i disse nettbutikkene, er at du har levering i tidspunktene hvor butikkene har lov til å selge øl, og at de som leverer ut ølen sjekker legitimasjon.

– Forskjellsbehandling

Marked og Kolonial har begge fått ja til øl-distribusjon i et tredvetalls kommuner. Nes, Lørenskog, Askim og Hobøl har sagt nei. Sarpsborg tillater kun levering fra faste hentepunkt.

Det protesterer nettmatbutikkene på.

– Vi opplever dette som en voldsom forskjellsbehandling, sier administrerende direktør Karl Alveng Munthe-Kaas i Kolonial.no.

  • Les også: Katastrofe-februar for Rema

I en gjennomsnittlig norsk matbutikk står ølsalget for 5,9 prosent av omsetningen. Til sammenligning er melkekategorien nesten like stor.

Hos Kolonial står ølomsetningen for 2,2 prosent av salget.

At kundene skal få bestille sprit på døren, men ikke en pils til maten, synes vi er temmelig ulogisk. Stine Røsand i Marked.no

Nettbutikkene mener de taper helgehandel når kundene må i butikken for å kjøpe ølet de vil ha til helgematen. Rolf Øhman

Ulogisk forskjellsbehandling

– Foreløpig er ikke ølsalget hos oss særlig stort, men vi ser at folk velger bort helgehandelen hos oss når de likevel må i butikken for å kjøpe ølet de har lyst på til helgematen, sier administrerende direktør Stine Røsand i Marked.no.

Hun er også opptatt av forskjellsbehandlingen, både mellom nettbutikkene og de fysiske butikkene, men også overfor Vinmonopolet.

– At kundene skal få bestille sprit på døren, men ikke en pils til maten, synes vi er temmelig ulogisk, sier Røsand, som presiserer at de har gode kontrollrutiner for å sikre at de ikke leverer ut øl til mindreårige, eller utenom tidene det er lov å selge øl.

Svein Erik Furulund

Ungdomsorganisasjonen Juvente testet i 2015 1224 butikker over hele landet, og 361 av dem solgte alkohol til ungdom mellom 13–16 år i 2015.

– Det viser seg at mange som ikke skulle fått kjøpe øl i butikkene, får det. Særlig utsatt er mindreårige. Derfor reagerer vi sterkt når kommuner bruker akkurat kontrollrutinene som argument, sier Munthe-Kaas, og legger til at de har klaget saken i Lørenskog inn for Fylkesmannen.

De har ikke fått svar derfra. Opprinnelig fikk Kolonial lov til å levere ut øl, men er blitt fratatt muligheten uten at de hadde brutt reglene.

– Argumentet fra politikerne var at vi kunne sette fra oss øl på trappen. Dette er ulovlig under dagens regelverk. Det viser at de ikke har satt seg inn i hvordan vi overholder regelverket før de tar sine prinsippavgjørelser, sier Munthe-Kaas.

Arash A. Nejad

Handler sunnere i nettbutikken

Også Kolonial ser at det går ut over helgehandelen at de ikke kan tilby det samme utvalget som resten av dagligvaremarkedet.

– Alkohol er spesielt, det er jo ikke lov til å reklamere for dette. I butikk går folk forbi varene, men hos oss må de søke dem opp. Derfor handler de ikke mer enn det de trenger. Generelt ser vi at våre kunder handler sunnere enn kunder i fysiske butikker, derfor mener vi at vi har en god sak i kommunene det er snakk om, fortsetter han.

Ølkjøpere må kle på seg og gå i butikken

Ordføreren i Lørenskog bekrefter at saken nå ligger hos Fylkesmannen, men hun kjøper ikke nettbutikkenes argumenter.

– Vi ønsker ikke å gjøre det enklere for de aller svakeste gruppene å få tilgang til alkohol. Det er vårt prinsipp. Vi tror f.eks. at det er bra at de som skal kjøpe øl må kle på seg og komme seg ut blant folk, bli sett. Derfor har vi sagt nei, sier Ragnhild Bergheim.

Til spørsmål om Vinmonopolets tjeneste, sier hun at det er en tjeneste Vinmonopolet har for hele landet.

– Dessuten har de gode kontrollrutiner til hvem de leverer ut til, sier hun.

Både Marked.no og Kolonial.no presiserer at de følger akkurat de samme rutinene for utlevering som Vinmonopolets distributør.

Vinmonopolet: Lite hjemlevering til privatpersoner

Vinmonopolet bekrefter at ordningen de har gjelder for hele landet, og at de ikke trenger å søke om salgsbevilling for nettsalget i hver enkelt kommune, slik nettbutikkene må.

– I utgangspunktet er dette en del av Vinmonopolordningen. De aller fleste av dem som bestiller på nett, henter varene selv i et av våre utsalg, sier pressesjef Jens Nordahl i Vinmonopolet.

Opprinnelig var dette tenkt som et tilbud til dem som bodde i kommuner uten pol, men alle kan bruke det. Bor du mer enn 3–4 mil fra et pol, er det gratis hjemlevering.

Totalt ble 2,2 millioner liter bestilt i fjor, av totalt 81,3 millioner solgte liter. Snaut 80.000 liter ble levert på dør: En tredjedel av dem som får varene levert hjem, er bedrifter, en tredjedel er levering til store selskaper og den siste tredjedelen er privatpersoner.

Her kan du se hvordan det gikk da Aftenposten testet mathandel på nett:

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Maten vår
  2. Vinmonopolet
  3. Mat og drikke

Maten vår

  1. ØKONOMI

    Interessert i billige matvarer? Nå er det trolig for sent.

  2. ØKONOMI

    Peppes vil ta en bit av Grandiosa

  3. ØKONOMI

    Konkurransetilsynet skeptisk til priskrig på julematen

  4. ØKONOMI

    Butikkene har to knep for å få deg til å betale for priskrigen på julemat

  5. ØKONOMI

    Næringsministeren mener dårlig dagligvarekonkurranse har «store skadevirkninger»

  6. ØKONOMI

    Rema-kundene har glemt bommertene